סידן

המוסיף גורע: תמותה מוגברת בקרב מבוגרות שנטלו ויטמינים ומינרלים

מחקר גדול מצא עלייה בסיכון לתמותה בקרב נשים קשישות שנטלו תוספי ויטמינים ומינרלים, ובעיקר תוספי ברזל

שימוש בתוספי מזון הוא שכיח מאוד, ושכיחותו אף עלתה במהלך העשורים האחרונים. בשנת 2,000 נמצא כי כמחצית מהמבוגרים בארה"ב נטלו תוסף מזון כלשהו, ונמכרו תוספי מזון בשווי 10 מיליארד דולר בשנה.

ברור כי נטילת תוספי מזון מסייעת במצבי חסר, אולם באוכלוסיות הניזונות היטב מטרת נטילת התוספים היא לרוב מניעת מחלות כרוניות. ממצאי מחקרים שנערכו עד כה לגבי השפעת תוספים על התמותה לא היו עקביים – חלקם לא מצאו השפעה כלל וחלקם מצאו השפעה שלילית.

ב-Iowa Women's Health Study – מחקר גדול שכלל עשרות אלפי נשים שמילאו שאלונים מפורטים – נמצא כי שכיחות השימוש בתוספי מזון עלתה משמעותית בין תחילת המחקר, בשנת 1986, לסיכומו בשנת 2004. מטרת המחקר הייתה לבדוק את הקשר בין נטילת תוספי מזון לבין התמותה בקרב נשים מבוגרותבמעקב ארוך טווח.

המחקר כלל שלושה שאלונים מפורטים. בשנת 1986 השלימו את השאלון התזונתי 38,772 נשים בנות 55–69 (רובן המוחלט לבנות עור). השאלון כלל שאלות הן לגבי הרגלי אכילה והן לגבי שימוש בתוספים. בשנת 1997 מילאו 29,230 נשים שאלון נוסף, לגבי נטילת תוספים תזונתיים בלבד (ללא מידע לגבי הרגלי אכילה), ובשנת 2004 מלאו 19,124 נשים שאלון מלא נוסף. מידע לגבי תמותה התקבל ממרשם התושבים.

הוערך השימוש ב-15 תוספים נפוצים: מולטי-ויטמינים, ויטמין A, בטא-קרוטן, ויטמין B6, חומצה פולית, B complex, ויטמין C, ויטמין D (ללא הפרדה ל-D2/D3), ויטמין E, ברזל, סידן, נחושת, מגנזיום, סלניום ואבץ.

בתחילת המחקר, בשנת 1986, נמצא כי הנשים שנטלו תוספי מזון היו בריאות יותר – כלומר סבלו בשכיחות נמוכה יותר מסוכרת ויתר לחץ דם, נטו פחות לעישון, היו בעלות BMI ויחס מותן/ירך נמוכים יותר, היו בעלות השכלה גבוהה יותר, ביצעו יותר פעילות גופנית, אך נטו יותר לצרוך אלכוהול ולהשתמש בטיפול הורמונלי לתסמיני גיל המעבר (HRT). כמו כן נמצאו בקרב נשים שנטלו תוספים הרגלי אכילה בריאים יותר – צריכה מופחתת של קלוריות ושומן רווי, וצריכה מוגברת של חלבון, פחמימות, שומן בלתי רווי, פירות וירקות. דפוסים דומים נמצאו גם בשנת 2004.

שכיחות השימוש בתוספים עלתה מ-62.7% בשנת 1986 ל-75.1% בשנת 1997, ול-85.1% בשנת 2004.

רק לגבי תוספי סידן נמצאה ירידה בסיכון לתמותה (HR 0.92, ירידה בסיכון האבסולוטי (ARR) של 3.5%). בניתוח רב משתנים (שכלל גורמים תזונתיים ונוספים, כגון גיל, רמת השכלה, מקום מגורים, סוכרת, HRT,יBMI, צריכה קלורית, פעילות גופנית וכדומה) נמצא כי חלק מהתוספים הביאו לעלייה בסיכון לתמותה. הדוגמה החשובה ביותר היא תוספי ברזל – שעבורם נמצאו HR 1.1, ARI (Absolute Risk Increse) 3.9%, אולם עלייה בסיכון נמצאה גם לגבי מולטי-ויטמינים (HR 1.06, ARI 2.4%), ויטמין B6י(HR 1.10 ARI 4.1%), חומצה פולית (HR 1.15, ARI 5.9%), נחושת (HR 1.45, ARI 18%), מגנזיום (HR-1.08 ARI 3.6%) ואבץ (HR 1.08 ARI 3.0%). התוצאות נשמרו גם בניתוח משתנים שלא כלל נשים שסבלו ממחלה קרדיווסקולארית או מסוכרת.

בבחינה נפרדת של השנים 1997–2004 נמצאה שוב עלייה בסיכון בנטילת תוספי ברזל, וירידה בסיכון בנטילת תוספי סידן.

הסיכון לתמותה בנטילת תוספי סידן, ירד במינון של 400–900 מ"ג ליממה, וירד עוד יותר במינון של 900–1300 מ"ג ליממה, אולם במינון של מעל 1300 מ"ג ליממה נעלמה הירידה בסיכון.

לגבי תוספי ברזל, הסיכון לתמותה עלה ככל שהמינון היה גבוה יותר.

החוקרים מסכמים כי חלק מתוספי המזון אשר נמצאים בשימוש שכיח קשורים בסיכון מוגבר לתמותה בקרב נשים קשישות. הממצא המדאיג ביותר קשור לתוסף הברזל, שלגביו נמצאה עלייה תלוית מינון בסיכון. התוסף היחיד שהוביל לירידה בתמותה הוא תוסף סידן. החוקרים מבהירים כי לא ניתן לשלול עלייה באיכות החיים בשל מתן התוספים, אך המחקר מעלה שאלות לגבי בטיחות השימוש בהם.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Mursu et. al., Dietary supplements and mortality rate in older women: the Iowa Women's Health Study, Arch Intern Med. 2011 Oct 10;171(18):1625-33.

נושאים קשורים:  סידן,  ברזל,  מחקרים,  תוספי תזונה
תגובות
צוות חברת גרמזה פרמצבטיקה
22.11.2011, 11:00

1. לגבי נטילת תוסף ברזל - יש ליטול תוסף ברזל רק במצב של חוסר ברזל ובשום מקרה לא למניעה כמו שצוין בתחילת התקציר. נשים שנוטלות תוסף ברזל שלא לצורך אכן עשויות לגרום נזק לעצמן מאחר וידוע כי עודף ברזל בגוף מוביל להיווצרות רדיקלים חופשיים ואינו בריא.
2. לא צוין במאמר הנ"ל באיזה תוסף ברזל השתמשו? ברזל סינטטי או טבעי? באיזו נגזרת של ברזל מדובר? האם זהו ברזל גלוקונט דו-ערכי שנספג רובו ככולו בגוף או ברזל מסוג אחר שנותר בזרם הדם וגורם לחמצון מוגבר בגוף... ? כמו כן, לא צוין איזה מינון של ברזל נטלו הנשים שהשתתפו במחקר? מינון גבוה או נמוך? אילו נתונים חשובים שחסרים על מנת להבין את הסיבות לממצאי המחקר.
3. חשוב להזכיר שמצבים מתמשכים של חוסר ברזל בגוף עשויים להוות סכנה בריאותית ושצריך לטפל בהם בעזרת תוסף תזונתי מתאים.
4. חברת גרמזה ממליצה על שימוש מושכל בתוסף ברזל טבעי במינון נמוך (כדוגמת פלורדיקס) שספיגתו בגוף יעילה מאוד, וזאת כמובן לפי מידת הצורך - כשיש חוסר ברזל בגוף.