חדשות

Pregabalin מוביל לשיפור בשינה בקרב חולי פיברומיאלגיה

במחקר זה נבדקה לראשונה השפעתו של טיפול ב- pregabalin על מדדים פוליסומנוגרפיים בחולי פיברומיאלגיה. תחת הטיפול נמצאה עליה במשך השינה, עליה בדירוג איכות השינה, וירידה בדירוג הכאב

המאפיינים העיקריים של פיברומיאלגיה הם כאב ורגישות בשרירים, אולם הפרעה בשינה (שינה קלה ומופרעת ועייפות במהלך היום) מתוארת אצל מרבית החולים, ואף הוצעה כאחד הקריטריונים לאבחון המחלה. נוסף לכך תוארה השפעה הדדית בין הכאב לאיכות השינה – הכאב מחמיר את הפרעת השינה, והפרעת השינה משפיעה על דירוג הכאב.

טיבה של הפרעת השינה המופיעה אצל חולי פיברומיאלגיה טרם אופיינה במדויק, אולם תוארו קשיים בהירדמות, ירידה ביעילות השינה, התעוררויות תכופות והפרעה בנשימה בזמן השינה.

פיברומיאלגיה (אילוסטרציה)

פיברומיאלגיה (אילוסטרציה)

Pregabalin (משווק על-ידי חברת Pfizer בשם Lyrica) הוא הטיפול הראשון שאושר לפיברומיאלגיה, ועל פי מחקרים קודמים טפול זה מוביל לשיפור בכאב ובעייפות ולשיפור סובייקטיבי בהפרעת השינה. במחקר זה נבדקה השפעתו על מדדים פוליסומנוגרפיים.

מחקר זה הוא מחקר cross-over מבוקר אקראית. המחקר כלל 119 משתתפים מ-19 מרכזים שונים בארה"ב, קנדה וגרמניה. המשתתפים נבדקו תחילה במהלך תקופה של שבועיים שבמהלכה טופלו בפלסבו על מנת לוודא את קיומה של הפרעת שינה (כלומר משך שינה סובייקטיבי מתחת ל-6 שעות, ו60- דקות של ערות במהלך הלילה במשך 3 לילות בשבוע או יותר).

לאחר מכן חולקו אקראית לשתי קבוצות: קבוצה אחת טופלה ב-pregabalin במשך חודש, ולאחר הפסקה של שבועיים טופלה בפלסבו במשך חודש, ואילו הקבוצה השנייה טופלה בסדר הפוך. 102 משתתפים השלימו את שתי תקופות הטיפול.

לא נכללו משתתפים שטופלו באופן קבוע בתרופות המשפיעות על השינה, או כאלו הסובלים מהפרעת שינה אחרת (circadian rhythm sleep disorder, restless leg syn, obstructive sleep apnea וכדומה). בתום כל תקופת טיפול בוצעה בדיקה במעבדת שינה.

103 מתוך 119 המשתתפים היו נשים. טווח הגילים היה 27– 77 שנים (ממוצע 48.4). משך המחלה הממוצע היה 4.2 שנים ודירוג הכאב הממוצע בתחילת המחקר היה 6.7±1.6 בסולם של 0– 10.

הטיפול ב-Pregabalin הוביל לירידה של 19.2 דקות (95% CI 11.6-26.7min, P

כמו כן, נראו שיפור בדירוג איכות השינה על-ידי המשתתפים בעת הטיפול ב-pregabalin, ירידה במידת העייפות וירידה של 0.52 נקודות (95% CI 0.14-0.90 P=0.08) בדירוג הכאב היומי (מובהקות סטטיסטית גבולית).

תופעות הלוואי העיקריות היו סחרחורת, ישנוניות וכאב ראש. לא נמצאו תופעות לוואי חמורות, ופרט למקרה אחד של סחרחורת קשה, תופעות הלוואי היו בדרגת חומרה בינונית ומטה.

החוקרים מסכמים כי טיפול ב-pregabalin במשך 4 שבועות (במינונים המשמשים לטיפול בפיברומיאלגיה, 300–450mg/day) שיפר את איכות השינה, וכן הפחית את מידת הכאב והעייפות.

המחקר נערך בהשתתפות חוקרים מחברת Pfizer.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור: 

Effect of pregabalin on sleep in patients with fibromyalgia and sleep maintenance disturbance: A randomized, placebo-controlled, 2-way crossover polysomnography study, Arthritis Care Res (Hoboken): Roth et al., 2012 Jan 9. doi: 10.1002/acr.21595. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  חדשות,  פיברומיאלגיה,  pregabalin,  פוליסומנוגרפיה,  הפרעות שינה
תגובות
דר בראון צבי
03.02.2012, 19:19

הכל יפה. מתי נוכל לרשום את התרופה באופן מסודר מבל לידע את החולה שהתרופה אינה בסל הקופות לתסמונת זאת ?