חדשות

עלות סל שירותי הבריאות לקופות החולים: מעל 32 מיליארד שקלים

משרד הבריאות פרסם נתונים סטטיסטיים שונים על שירותי הבריאות בישראל בשנת 2011

עלות סל שירותי הבריאות לקופות החולים הסתכם בשנת 2011 בלמעלה מ-32.6 מיליארד שקלים, כך עולה מקובץ נתונים סטטיסטיים חדשים שפרסם הבוקר (יום א') האגף לכלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות.

בין הנתונים המרכזיים האחרים:
נמשכת הירידה בשיעור המבוטחים בשירותי בריאות כללית – 52.5% מכלל המבוטחים בשנת 2011 לעומת 63.2% ב-1995. ב-2011, לראשונה מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-1995, עברו  ל"כללית" יותר מבוטחים מאשר עזבו אותה. שיעור המעברים בין קופות החולים ירד ב-2011 ועמד על כ-1.3%. למעלה מ-45% מהעולים החדשים שעלו לאר. בשנת 2011 בחרו להצטרף ל"מכבי". מכבי היא הקופה הגדולה ביותר במחוז ת"א (45%). בשאר המחוזות ה"כללית" היא הגדולה ביותר. "מאוחדת" בולטת במיוחד במחוז ירושלים (37%). "מאוחדת" ו"לאומית" גדולות ביחס לחלקן באוכלוסייה, במיוחד בשטחי יהודה ושומרון.

למבוטחי "מכבי" הכנסה גבוהה עד פי ארבעה ומעלה מההכנסה הממוצעת במשק.

שיעור המבוטחים בשירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) של קופות החולים עמד על 74% בשנת 2011. כ-54% מעלות סל שירותי הבריאות ממומנים מכספי דמי ביטוח בריאות. 39% ממומנים מתקציב המדינה ויתרת המימון מגיע מהשתתפות עצמית של הציבור. ההוצאה על ביטוחי בריאות (שב"ן וביטוחים מסחריים) היא ההוצאה הגבוהה ביותר במשקי הבית בישראל על בריאות (32%).

נמשכת השחיקה במקורות עדכון סל שירותי הבריאות ובמחירים. הסל עודכן ב-72% בעוד תשומות הבריאות עלו ב-94%.

החמישון העליון מוציא על בריאות פי 3.1 יותר מאשר החמישון התחתון.

בין השנים 2003 ל-2010 גדלו ההוצאות על ביטוח סיעודי באמצעות ביטוחים פרטיים מסחריים ב-258%. ההוצאה על ביטוחי בריאות (הוצאות רפואיות) מסחריים עלתה ב-141% .
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב על הנתונים: " יש להמשיך במדיניות הורדת ההשתתפות העצמית מהמבוטחים, בעיקר נוכח העובדה שהמבוטחים במעמד הסוציו-אקונומי הנמוך מתקשים לעמוד בהשתתפויות אלה".

מנכ"ל המשרד פרופסור רוני גמזו הוסיף: "אין ספק שחוק ביטוח בריאות ממלכתי חולל מהפכה במערכת הבריאות הישראלית. יש לשמור על עקרונות החוק ולמנוע פגיעה נוספת במקורות המימון של הסל".

נושאים קשורים:  חדשות,  שירותי בריאות נוספים,  קופות החולים,  קופת חולים לאומית,  שירותי בריאות כללית,  מכבי שירותי בריאות,  קופת חולים מאוחדת,  סל הבריאות,  משרד הבריאות,  חוק ביטוח בריאות ממלכתי
תגובות