חדשות

מאה שנה למותו של אבי החיטוי הרפואי

עולם הרפואה ציין בשבוע שעבר מאה שנה למותו של ג'וזף ליסטר שהנהיג שימוש בחומצה קארבולית בחדרי הניתוח

עולם הרפואה ציין בסוף השבוע האחרון מאה שנים למותו של הרופא הסקוטי ד"ר ג'וזף ליסטר, שהכניס את הסטריליות לחדרי הניתוח ושינה בכך את פניה של הרפואה. לפני כ-150 שנה רופאים לא השתמשו עדיין בכפפות סטריליות, לא הקפידו לרחוץ את ידיהם ולא דאגו לחיטוי מקום הטיפול או לשימוש במכשור שעוקר בחום או בקרינה, פעילויות מובנות מאליהן כיום.

ג'וזף ליסטר (מקור: ויקיפדיה)

ג'וזף ליסטר 1902 (מקור: ויקיפדיה)

ליסטר (1912-1827) היה בן למשפחה נוצרית קווייקרית אדוקה. הוא התמחה בכירורגיה, מונה לעוזר מנתח וקיבל בגיל 27 משרת פרופסור באוניברסיטת גלזגו. הוא נתקל שם במאמרו של לואי פאסטר הצרפתי, מחלוצי המיקרוביולוגיה, שדיווח על תצפיותיו והבהיר כיצד ריקבון ותסיסה מזוהים עם נמק של רקמה ועלולים להתרחש בנוכחות חיידקים בהיעדר חמצן. פאסטר ציין כי ניתן להתגבר על כל אלו באמצעות סינון, חימום או חשיפה לחומרים כימיים. ליסטר החליט לחפש חומר כימי קוטל חיידקים ופנה לחומצה קארבולית (מכונה כיום "פנול"- phenol). באותה עת החלו להשתמש בה להגנה על משלוחי עץ כדי שלא ירקבו בדרך.

ליסטר ריסס את החומצה על פני מכשירי הניתוח שלו וגילה כי בכך הפחית במידה ניכרת את שיעור התפתחותם של הנמקים אצל החולים שניתח. הוא הצמיד פיסת בד טבולה בחומצה קארבולית לפצעיו של ילד שנדרס מתחת לגלגלי כרכה וסבל גם משבר ברגל. מדי כמה ימים החליף לו את החבישה, וכעבור כמה שבועות גילה כי הפצעים וגם העצמות התאחו, והילד אף שב ללכת ללא זיהום.

את ממצאיו על המקרה פרסם ב-Lancet ב-1867 ובעקבות זאת הוזמן להציג את ממצאיו בהרצאה בחברה המלכותית הבריטית לרפואה. בהמשך פיתח את עקרונות החיטוי הרפואי: הוא הורה לכל המנתחים שעבדו עמו לעטות כפפות נקיות טבולות בחומצה קארבולית, לחטא את חדר הניתוח בריסוס בחומצה ולחדול להשתמש במכשירים רפואיים בעלי ידיות מחומר סופג, שעלול להיות מצע להתפתחות הזיהומים. שיטות אלו נעשו במהרה למקובלות ברוב העולם. משהובן הקשר בין חיידקים למחלות, התגבשה ההכרה ששיטותיו של ליסטר מועילות.

כמנתח היה פרופסור ליסטר מחלוצי ניתוחי המוח בבריטניה, והוא פיתח שיטה חדשנית לניתוחי ברכיים באמצעות חוט ברזל. הוא אף שכלל את השיטה שהייתה מקובלת אז לכריתת שד. אבל יותר מכל הוא זכור בזכות תרומתו להפחתת שיעור התמותה בקרב חולים תודות לשיטת החיטוי שהנהיג. על כך התכבד בתואר ברון ובאותות כבוד. חיידק הליסטרה (גורם זיהומי מזון) נקרא כך על שמו וכן המים לשטיפת הפה, ליסטרין.
עם מות אשתו ב-1892, חדל לעבוד, שקע בדיכאון, לקה באירוע מוחי ונפטר ב-10 בפברואר 1912.

לדיווח בעיתון "דה סקוטסמן"

נושאים קשורים:  חדשות,  כירורגיה,  ג'וזף ליסטר,  חיטוי
תגובות
דר' הרמן יששכר
16.02.2012, 08:19

משום מה אני זוכר מישהו שהקדים אותו. אחד בשם דר' זמלוויס, אשר פעל בוינה.
חובר עליו אף ספר שקראתי בנעורי והרשים אותי מאד (זעקת האמהות).
יתכן ובכלל מדובר ברומן, אך אני סבור שזה רומן הסטורי המבוסס על אמת.
אם מישהו יודע - אשמח לשמוע על כך.