חדשות

ה-FDA אישר את התרופה INLYTA של פייזר לטיפול בחולי סרטן כליה מתקדם

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,000 חולי סרטן כליה חדשים, 20% מהם מאובחנים בשלב מתקדם או גרורתי

FDA

ה-FDA אישר שימוש בתרופה אינלייטה (אקסיטיניב) של פייזר, הפועלת כמעכבת הקולטנים VEGFR 1,2,3, לטיפול בחולי סרטן כליה מתקדם (mRCC), שטיפול קודם שעברו כשל.

האישור מבוסס על נתונים ממחקר ה-AXIS, המצביעים על כך שהתרופה החדישה מאריכה משמעותית את חיי החולה ללא התקדמות במחלה - חציון הישרדות של 6.7 חודשים, לעומת 4.7 חודשים בקרב חולים שטופלו בנקסבר (Sorafenib), הטיפול המקובל הניתן לאוכלוסיית חולים זו. מדובר בשיפור של 43%.

בישראל מאובחנים כ-1,000 חולי סרטן כליה חדשים מדי שנה, אצל 85% מסוג RCC. כחמישית מהחולים מאובחנים בשלב מתקדם או גרורתי ו-25% מהם מאובחנים כסובלים ממחלה מקומית שתתקדם בתוך כמה שנים. הסיכוי ל- 5 שנות הישרדות בקרב חולים שאובחנו בשלב שבו המחלה מתקדמת או גרורתית עומד על 20% בלבד.

בארה"ב כ-40% עד 65% מהחולים בסרטן כליה גרורתי, שטופלו בתרופת הקו הראשון ומחלתם התקדמה, ממשיכים לקבלת קו טיפולי שני. "למרות פיתוחם של טיפולים ממוקדים, עדיין יש צורך באפשרויות טיפול נוספות לחולי סרטן כליה מתקדם, שמחלתם ממשיכה להתקדם לאחר שטופלו בתרופות קו ראשון", אמר ד"ר מייס רותנברג, סגן נשיא בכיר לרפואה ופיתוח קליני בחטיבת האונקולוגיה בפייזר. "אינלייטה היא הטיפול הממוקד הראשון המאושר בארה"ב לשימוש עבור חולי סרטן כליה מתקדם, לאחר שהקו הטיפולי הראשון שניתן להם נכשל. התרופה אושרה בהתבסס על נתונים המצביעים על יעילותה בהארכת הזמן עד להתקדמות המחלה בהשוואה לטיפול ממוקד אחר שאושר על-ידי מנהל המזון והתרופות".

אינלייטה ניתנת באופן פומי. היא תוכננה לעכב באופן סלקטיבי את הרצפטורים 1, 2, ו- 3 של גורם הצמיחה של התאים האנדותליאלים המרפדים את כלי הדם (VEGFR). רצפטורים אלו מסוגלים להשפיע על צמיחת הגידול, על היווצרות כלי הדם המזינים את הגידול הסרטני ועל התפתחות הסרטן (כלומר התפשטות גרורתית). "בזמן שחקרנו את התרופה, למדנו שטיפול ממוקד נגד ה-VEGFR יכול להיות יעיל גם לאחר טיפולים קודמים אחרים, כולל טיפול ממוקד אחר נגד VEGFR. זה גילוי חשוב המסייע לרופאים להבין את מיקום התרופות ברצף הטיפולי", אמר ד"ר בריאן ריני, ממרכז טאוסיג לחקר הסרטן במרפאת קליבלנד, ששימש חוקר ראשי במחקר שמימנה פייזר.

נושאים קשורים:  חדשות,  FDA,  פייזר,  סרטן כליה,  אינלייטה
תגובות