אספירין במינון נמוך

חולים במחלה קרדיווסקולארית: הפסקת טיפול באספירין במינון נמוך מגדילה את הסיכון לתמותה ולאירועים קרדיווסקולאריים חריפים

במחקר זה נמצא כי הפסקת טיפול באספירין במינון נמוך אחרי דימום מכיב פפטי מגדילה פי 7 את הסיכון לתמותה ולאירועים קרדיווסקולאריים חריפים

מעט ידוע לגבי ההשפעה שיש להפסקת הטיפול באספירין במינון נמוך אחרי דימום מכיב פפטי על תמותת חולים או על אירועים קרדיווסקולאריים חריפים.

החוקרים ערכו ניסוי קוהורט רטרוספקטיבי, תוך שימוש בנתונים מחולים שטופלו באספירין במינון נמוך וקיבלו טיפול לכיבים פפטיים מדממים בין 2007 ל-2010 בבית החולים קרולינסקה בשטוקהולם, שבדיה.

אספירין (אילוסטרציה)

אספירין (אילוסטרציה)

החוקרים השתמשו במודל של רגרסיה רבת משתנים של קוקס לשם התאמה עבור ערפלנים פוטנציאליים וניתוח קשרים בין הפסקת הטיפול באספירין במינון נמוך בעת השחרור מבית החולים לבין תמותה ואירועים קרדיווסקולאריים חריפים.

מתוך 118 חולים שקיבלו טיפול באספירין במינון נמוך, אצל 47 חולים הטיפול הופסק (40%). במהלך חציון מעקב של שנתיים, אחרי שחרור מבית החולים, 44 מתוך 118 חולים (37%) נפטרו או לקו באירועים קרדיווסקולאריים חריפים.

אחרי התאמה לערפלנים, אצל חולים שסבלו ממחלות רקע קרדיווסקולאריות, שהפסיקו את הטיפול באספירין במינון נמוך, נראתה עלייה של כמעט פי 7 בסיכון לתמותה או לאירועים קדיווסקולאריים חריפים (יחס סיכון, 6.9; 95%ICI, 1.4–34.8) בהשוואה לחולים שהמשיכו את הטיפול בששת החודשים הראשונים של תקופת המעקב. קשר דומה לא נמצא בקרב חולים שלא סבלו ממחלות רקע קרדיווסקולאריות בתחילת הניסוי.

החוקרים הסיקו כי בקרב חולים במחלה קרדיווסקולארית, הפסקת טיפול באספירין במינון נמוך אחרי דימום כתוצאה מכיב פפטי, מעלה את הסיכון לתמותה ולאירועים קרדיווסקולאריים חריפים בכמעט פי-7.

מקור:

Discontinuation of Low-Dose Aspirin Therapy After Peptic Ulcer Bleeding Increases Risk of Death and Acute Cardiovascular Events. Derogar M. et al., Clin Gastroenterol Hepatol. 2012 Sep 10. Advanced Online Publication.

נושאים קשורים:  אספירין במינון נמוך,  כיב פפטי,  אירועים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות
ד"ר ניר צבר
03.10.2012, 21:17

2 הערות:
1. דרוש מחקר פרוספקטיבי מבוקר עם חלוקה אקראית, בלעדיו נשאר רק לנחש.
2. נסיון קריאה לעומק של מאמרים דומים לימד אותי שהעליה ב"יצור הסטטיסטי" של "(תמותה + ארועים קרדיווסקולריים)" יכולה להיות תוצאה של (ירידה בתמותה + ירידה בדימומי מערכת עיכול+ עליה במס' ארועי לב וכלי דם קלים). לכן, מידע על תמותה-כללית נטו היה אמין יותר.