חדשות

יום האיידס הבין-לאומי: בישראל חיים מעל 7,800 נשאים וחולי איידס

נמשכת מגמת העלייה השנתית במספר המקרים החדשים של נדבקים בנגיף HIV. מסקר שנערך בקרב סטודנטים לרפואה עולה כי 26% מהם סבורים שזכותם כרופאים לסרב לטפל בנשא איידס

משרד הבריאות פרסם נתונים עדכניים על תחלואת האיידס בישראל לרגל "יום האיידס" הבין-לאומי שחל אתמול, 1 בדצמבר. על פי הערכות משרד הבריאות חיים כיום בישראל 7,873 נשאים וחולי איידס (רק 5,631 מהם מדווחים). בשנה שעברה הצטרפו למעגל המדווחים 454 מקרים חדשים של נדבקים (153 מהם נשים). ב-2010 דווח על 430 נדבקים חדשים וב-2009 על 382. על-פי נתוני הוועד למלחמה באיידס בישראל 178 ילדים נדבקו בנגיף מאמהותיהם, שלא אותרו קודם לכן כנשאיות. על-פי דיווחי ה-WHO והאו"ם, כ-2.5 מיליון בני אדם נדבקו באיידס בעולם, כך שמספר הנשאים והחולים מגיע לכ-34 מיליון.

אילוסטרציה דיגיטלית של וירוס HIV

אילוסטרציה דיגיטלית של וירוס HIV

פרופסור שמעון פולק מנהל המכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ציין כי בישראל מסתמנת בעשור האחרון מגמת עלייה ברורה במספר הנשאים החדשים של נגיף ה-HIV, "ומגמה זאת צפויה להימשך". "עיקר העלייה", הוסיף פרופסור פולק, "נרשמת בקהילה ההומוסקסואלית, אך גם בקרב אנשים שהגיעו לכאן ממדינות אנדמיות שבהן הנגיף נפוץ. רוב הנדבקים החדשים נמצאים בקבוצת הגיל 45-25. הסיבה העיקרית לעלייה זו לפי ההערכות היא שהאיידס הפכה ממחלה קטלנית למחלה כרונית. אנשים חושבים שהם יכולים לקיים יחסי מין לא מוגנים ולפתור את סכנת ההידבקות על-ידי נטילת תרופות. אמנם הרפואה עשתה כברת דרך משמעותית בכל הקשור לטיפול בנגיף, אך עדיין מדובר במחלה לא פשוטה ומדבקת, שהטיפול בה נעשה באמצעות תרופות שיש ליטול לאורך כל החיים".

ד"ר אדוארדו שחר, סגן מנהל מכון האיידס ברמב"ם ציין כי מדי שנה רואים יותר חולים חדשים מקרב 'הקהילה הגאה' שבין חבריה קיימת שאננות גדולה. הם בוחרים, במודע, שלא להשתמש באמצעי מניעה, והתוצאה באה לידי ביטוי בסטטיסטיקות". ברמב"ם, לדוגמה, טיפלו השנה בכ-80 מקרים חדשים של נשאי איידס לעומת ממוצע של 55 בשש השנים האחרונות - עלייה של כ-50%. ההערכה היא שזו תמונת המצב בכל הארץ.

ד"ר עינת קדם, רופאה מומחית ברפואת ילדים וברפואת HIV ברמב"ם מסרה כי נשים רבות אינן יודעות שהן נשאיות של הנגיף. בישראל ,שהיא שיאנית בדיקות המעקב והסקר הנעשות במהלך ההיריון, אין עדיין המלצה לנשים הרות לעבור בדיקת דם לגילוי מוקדם של הנגיף (אלא אם מדובר באישה הנמצאת בקבוצת סיכון), ואילו במדינות רבות בעולם המערבי, כמו אוסטרליה למשל, נהוגה בדיקת דם בדיוק למטרה הזאת. "אני הייתי רוצה לראות בדיקה זאת כחלק מבדיקות הסקר. עלות הבדיקה נמוכה משמעותית מעלויות הטיפול לכל החיים, שילד חולה או נשא נגיף האיידס יצטרך לקבל".

פרופסור פולק ציין כי נוכח כל הנתונים הללו, יצטרכו בשנים הבאות להיערך למציאות חדשה המתהווה כיום: טיפול בנשאים קשישים. "אנחנו הופכים יותר ויותר לרופאים פנימאים בטיפול בחולים אלו" ציין פרופ' פולק. "כיום, ברוב המקרים הטיפול התרופתי כמעט שאיננו כרוך בתופעות לוואי. המחלות הזיהומיות החריפות בקרב הנשאים הפכו לעניין זניח בעשור האחרון, אך המפגש בין רופא מטפל לבין הזקנה והשלכותיה הוא שעומד במרכז המציאות החדשה הזו. אנחנו, הרופאים, מתמקדים יותר ויותר באספקטים של מחלות כרוניות מתחום הרפואה הפנימית".

"בהערכה זהירה", הדגיש, "15%-10% מכלל חולי האיידס הם כבר בני 50 ומעלה. על פי נתונים העולים ממחקרים עדכניים, קבוצת החולים הזאת יכולה להגיע לתוחלת חיים קרובה לתוחלת החיים הממוצעת בישראל (79 לגברים, 82 לנשים). אם עד לאחרונה עסקנו בילדי חולים, ואיך מחלת ההורים עלולה להשפיע עליהם, בקרוב נצטרך להתמודד עם מצב שבו החולים אמורים להתייחס גם לנכדים שלהם".

בתוך כך פרסם "הארץ" תוצאות סקר שערכה הסטודנטית לרפואה רותם בייטנר-זמיר מהטכניון באמצעות שאלון שהופץ בין נובמבר 2010 לינואר 2011 ושעליו השיבו 915 סטודנטים לרפואה ב-3 שנות הלימוד הראשונות, מבין 1,470 סטודנטים מארבעה בתי ספר לרפואה בישראל (ת"א, ירושלים, הטכניון ובן-גוריון) וממנו עלו התוצאות הבאות: רק 5% העידו שפגשו נשא HIV,י10% העידו כי פגישה עם נשא-חולה עלולה להשפיע על בחירת ההתמחות שלהם, 16% טוענים שאין להרשות לרופא נשא HIV לעבוד ברפואה גם אם ננקטו אמצעי זהירות, 46% טענו שיש לקיים בדיקות שגרה לנגיף לעולים ולמהגרים לישראל, 18% טענו שיש לאסור על חולי איידס קיום יחסי מין כחלק מהאמצעים למניעת ההפצה של המחלה, 28.6% סבורים שאם סטודנט לרפואה יתגלה כנשא יש ליידע על כך סטודנטים אחרים ו-16% טענו שיש להרחיק סטודנטים שנדבקו בנגיף מלימודי הרפואה. 77.5% מסרו כי היו מזהירים צוות רפואי כשמטופל הוא נשא-חולה גם אם הוא מתנגד לכך. כ-41% סבורים שלמטופל הזכות לדעת אם רופאו נשא-חולה. כרבע מהסטודנטים שהשיבו לשאלון טענו שכרופאים תהיה להם זכות מלאה לסרב לטפל במטופל נשא או חולה ו-42% גרסו שיש לחייב כל מטופל המתקבל לבית חולים לעבור בדיקה לאיתור הנגיף. שיעור המעדיפים שלא לטפל בנשא HIV היה 20% בקרב סטודנטים שנה א' ועלה ל-26% בקרב תלמידי השנה השלישית. הסקר נערך בהנחיית ד"ר מרגלית לורבר מנהלת היחידה למחלות אוטואימוניות ברמב"ם וד"ר דורון חרמוני רופא-משפחה בשירותי בריאות כללית. הוא הוצג בכנס החברה הישראלית לרפואת איידס.

למסמך הרשמי בנושא - HIV / איידס בישראל: דו"ח אפידמיולוגי תקופתי 1981-2011

נושאים קשורים:  חדשות,  אימונולוגיה,  משרד הבריאות,  איידס,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות
YAKOV
25.04.2013, 23:10

תבורכו המטפלים באיידס על מלאכת קודש