המרכז הרפואי ת"א

צנתור מוח בערות מלאה בוצע לראשונה במרכז הרפואי איכילוב

לצוות בית החולים הצטרף מצנתר המוח ד"ר שאדי ג'השאן לאחר שעבר השתלמות מיוחדת בנושא בארצות הברית

איכילוב - לוגו
איכילוב - לוגו

ד"ר שאדי ג'השאן נוירוכירורג בכיר ומצנתר מוח הצטרף לאחרונה לצוות המרכז הרפואי תל אביב איכילוב לאחר שסיים השתלמות של שלוש שנים (2012-2009) במרכז הרפואי האוניברסיטאי בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק, אחד המרכזים המובילים בעולם ברפואת כלי-דם במוח (ניתוחים נוירו-אנדו-וסקולאריים). ד"ר ג'השאן הוא בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה, ועד לצאתו להשתלמות על בארה"ב, התמחה במשך שבע שנים במחלקה הנוירוכירורגית ברמב"ם.

לפני ימים אחדים ביצע ד"ר ג'השאן את צנתור המוח הראשון בישראל, כשהחולה נמצא בערות מלאה.
על הליך הצנתור סיפר ד"ר ג'השאן: "החולה, כבן 80 מדרום הארץ, סבל מכאבי ראש קשים. הוא הועבר לבית החולים שלנו לצנתור מוח כשהוא בהכרה מלאה. בבדיקה התברר שסבל מחסימה ריאתית כרונית, ושהרדמה, ובהמשך גמילתו מהמנשם, עלולים לסכן את חייו. הצנתור נעשה כרגיל, באותם מכשירים ואופן ביצוע, אך ההבדל היה שעל מיטת הטיפולים שכב מטופל שאיתו תקשרתי במהלך כל ההליך והוא נשמע להוראותיי עד סיום הפרוצדורה כולה".

צנתור מוח מתבצע באמצעות החדרת צנתר דרך עורק המפשעה. הצנתר הוא צינורית פלסטיק גמישה בעובי של כ-2 מ"מ. היא הובלה לקשת אבי העורקים ומשם לעורקי הצוואר. בשלב הזה הוכנס דרך הצינורית צנתר קטן יותר, בעובי של כחצי מ"מ, שהובל אל העורק הרלוונטי במוח. ד"ר ג'השאן: "כיוון שבפעולה הזו הייתי צריך לסגור כלי דם מדמם, הזרקתי באמצעות הצנתר הדקיק דבק ייעודי לסתימת מקור הדימום בעורק".

לאורך כל הפעולה שמר ד"ר ג'השאן על קשר מילולי עם החולה. "ביקשתי ממנו שידבר, ירים יד או יזיז רגל וכך קיבלתי משוב בזמן אמת ושליטה על מצבו. אם עד היום כל צנתורי המוח נעשו לחולה מורדם – מעכשיו גם בבית החולים שלנו ניתן לבצע צנתורים כאלה ללא הרדמה כללית".

צנתורי מוח פותרים מגוון רחב של בעיות, ובמהלכם אפשר לבצע כמה פעולות כמו סגירת כלי דם מדממים, טיפול בחסימות ובמומים מולדים והוצאת קריש שגרם לשבץ מוחי. הטיפול המומלץ לשבץ מוחי הוא תרופה הממסה את קריש הדם, אך חלון ההזדמנויות לקבלת טיפול זה מוגבל בזמן והתרופה איננה מתאימה לכל החולים. צנתורי המוח הטיפוליים נותנים מענה לבעיה זאת. באמצעותם מוציאים את הקריש שסתם את העורק ומחדשים את אספקת הדם והחמצן לאזור שנפגע.

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי ת"א,  חדשות,  צנתור מוח,  שאדי ג'השאן,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
רופא
10.01.2013, 18:54

זה כבר שיגרה מזה הרבה זמן בהדסה עין כרם.

דר' רוטמן
11.01.2013, 09:36

לא הבנתי מה חדש כאן ולא ברור לי בכלל מה היתה האינדיקציה לסגור עורק מדמם אצל חולה בן 80. הייתי מודה לדר' לקבל הסבר מדויק מה היתה האבחנה במקרה זה.
ממתין לתגובה כאן בהתאם.

בתודה מראש,

דר' רוטמן
נוירוכירורג

רפנר יעקב
20.06.2014, 08:40

מה העניין כאן לחולה בן 80? האם קבעת שהוא הגיע לסוף דרכו וחבל על המאמץ?