חדשות

מחקר ישראלי: ייתכן שכולסטרול גבוה בקרב קשישים מסייע בהארכת החיים

במחקר תצפיתי בהשתתפות כ-500 קשישים נמצא כי ככל שרמת הכולסטרול הייתה גבוהה יותר כך האריכו הקשישים ימים

המרכז הרפואי בילינסון הפיץ הודעה לתקשורת על מחקר שפורסם ב-Clinical Nutrition בנובמבר האחרון שהוביל ד"ר אברהם וייס, סגן מנהל המחלקה הגריאטרית בבילינסון בהשתתפות חמדה שמילוביץ-וייס ממחלקת הגסטרו בבית החולים השרון, אהוד גרוסמן מהמחלקה הפנימית ויחידת יתר לחץ דם בשיבא ומונה בועז מיחידת המחקר והאפידמיולוגיה בוולפסון. המחקר בדק אם יש קשר בין רמת הכולסטרול אצל קשישים מאושפזים לבין תוחלת חייהם.

ד"ר וייס מסר הבוקר כי לאור ממצאי מחקר נוסף שבו נמצא כי תוחלת החיים של קשישים הסובלים מעודף משקל התארכה מכיוון שהיו להם מאגרי אנרגיה שסייעו להם להתמודד במצבי דחק - הוחלט לבדוק את סוגיית הכולסטרול הגבוה בקרב קשישים. ההנחה הייתה שייתכן שגם הקשר ה'מסורתי' בין רמות כולסטרול גבוהות לבין תמותה – שהוא נכון ביחס לאנשים בגיל הביניים – לא יהיה נכון לגבי קשישים.

במשך 5 שנים נבדקו כ-500 קשישים מאושפזים בגיל ממוצע של 82 שנה, שתפקדו באופן עצמאי במחלקה הגריאטרית. באמצעות בדיקת דם נמדדה רמת הכולסטרול ורמת החלבון אלבומין בעת האשפוז. צירוף המדדים יכול לשקף מצב תזונתי תקין. נוסף לכך, האחיות דיווחו על תפקודם של הנבדקים בתחומים הבאים: עצמאות תפקודית, חיוניות כללית, עלייה ו/או ירידה במשקל ורמת התקשורת. משתתפי המחקר לא טופלו לפני ובמהלך המחקר בתרופות להורדת הכולסטרול, הואיל ואלו לא היו עדיין בשימוש נרחב כשהחל המחקר. 

רמת כולסטרול גבוהה ידועה כגורם סיכון בריאותי לתחלואה ולתמותה, בעיקר כמחוללת טרשת עורקים הגורמת למחלות לב ולמחלות כלי דם המובילות לפגיעות במוח, בכליות, בגפיים ובאיברים נוספים, בעיקר בגילאי הביניים 64-35.

מסתבר שהנחת המחקר לגבי קשישים הייתה נכונה: ככל שרמת הכולסטרול הייתה גבוהה יותר בדמם של הקשישים, כך האריכו ימים יותר בהשוואה לבני אותה קבוצת גיל שרמות הכולסטרול שלהם היו נמוכות או אף תקינות ביחס לנורמה המקובלת.

ד"ר וייס: "אנו משערים על סמך מחקר התצפית, כי ברמה מסוימת של כולסטרול, מעל הרמה התקנית המקובלת (200) יש אצל חלק מהקשישים במקטע הכולסטרול "הרע" מעין "כולסטרול צף". זהו כולסטרול המסייע להגנה מפני הסתיידות העורקים בקרב קשישים מאריכי ימים. הסבר חלופי נוגע למצב התזונתי. הן רמת הכולסטרול והן רמת האלבומין ידועים כמדדים תזונתיים טובים בכלל, וגם בקרב קשישים. העובדה שבקרב הקשישים ששרדו זמן רב יותר בתקופת המעקב, רמות האלבומין ורמות הכולסטרול היו גבוהות יותר, מרמזת על כך שהמצב התזונתי ואף הבריאותי-רפואי שלהם היו טובים יותר ולכן גם יכולתם להתמודד ביתר הצלחה עם מצבי חולי ודחק".

לדברי ד"ר וייס הכולסטרול ה"רע" עשוי, אצל מקצת מהקשישים, דווקא לסייע במניעת הסתיידות עורקים. כמו כן, במצבים של חולי ומצוקה הגוף מנצל אנרגיה זמינה שיכולה לסייע לו. ייתכן שבמצב שבו רמת הכולסטרול גבוהה מעט מהנורמה המקובלת, יהיה צורך לשקול באופן מעמיק יותר התייחסות לטיפול. עם זאת הדגיש כי מהמחקר הזה לא ניתן להסיק אם טיפול להורדת רמת הכולסטרול בקרב קשישים עוזר להם או מיותר עבורם. הדבר מחייב מחקרים נוספים רחבי היקף באוכלוסייה זו.

למאמר המלא לחץ כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי השרון,  המרכז הרפואי וולפסון,  יתר לחץ דם,  תזונה,  כולסטרול,  אברהם וייס,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
דר ניר צבר
20.02.2013, 18:54

"הדבר מחייב מחקרים נוספים רחבי היקף באוכלוסייה זו."
אף חברת תרופות לא תממן היום מחקרים איכותיים על השפעת תרופות-להורדת-כולסטרול בקשישים, מהסיבה הפשוטה - שפרסום מלא של תוצאות מחקרים אלו רק יזיק לשיווק התרופות.