אנטיביוטיקה

רחצה יומית בכלורהקסידין מפחיתה את הסיכון לזיהום בחיידקים עמידים

במחקר רב מרכזי נמצא כי רחצה יומית של המאושפזים בבית החולים בכלורהקסידין מפחיתה את הסיכון לזיהומים בזרם הדם הנרכשים בבית החולים, ואת הסיכון לזיהום בחיידקים עמידים לטיפול אנטיביוטי

21.02.2013, 08:58

חיידקים עמידים לטיפול אנטיביוטי (MDRO – multidrug resistant organisms), וביניהם MRSAי(methicillin resistant Staphylococcus aureus) ו-VREי(Vancomycin-resistant enterococcus) הופכים לבעיה משמעותית ושכיחה במרכזים רפואיים, וקשה לטפל בהם. אמצעים למניעתם, כגון רחיצת ידיים ובידוד מטופלים הסובלים מזיהום, דורשים הקפדה ארוכת טווח מצד אנשי צוות רבים.

כלורהקסידין הוא חומר אנטיספטי בעל פעילות רחבת טווח נגד חיידקים רבים (כולל סטפילוקוקים ואנטרוקוקים), ובעל פעילות שארית. מחקר קודם הדגים כי רחיצה יומית בכלורהקסידין הפחיתה את מספר מושבות ה-VRE על פני העור, וכן את הסיכון להימצאות VRE בקרב אנשי הצוות ועל משטחים בבית החולים בהשוואה לרחיצה בסבון ובמים. מחקרים תצפיתיים שבוצעו במרכז יחיד הדגימו ירידה בשיעור הזיהומים הנרכשים בבית החולים וירידה בשיעור הזיהומים על ידי חיידקים עמידים עקב רחיצה יומית של המאושפזים בכלורהקסידין. במחקר מבוקר אקראית שכלל מרכזים רפואיים מרובים, נבדקה יעילותה של רחיצה יומית בכלורהקסידין, בהשוואה לרחיצה בחומר שאינו אנטיספטי, במניעת זיהומים בזרם הדם הנרכשים בבית החולים וזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים עמידים.

בדיקת חיידקים עם אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

בדיקת חיידקים עם אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

כל אחת מהיחידות המשתתפות הוקצתה אקראית לביצוע רחיצה יומית במטליות שהושרו בכלורהקסידין או רחיצה יומית במטליות שהושרו בסבון שאינו אנטיספטי למשך שישה חודשים, ולאחריה בוצעה רחצה באפשרות החליפית במשך שישה חודשים נוספים.

נכללו 7,727 מטופלים בתשע יחידות (יחידות טיפול נמרץ מסוגים שונים ויחידה אחת להשתלת מח עצם). שיעור הזיהומים העמידים (MRSA או VRE) היה 5.1 מקרים ל-1,000 ימי אשפוז ברחיצה בכלורהקסידין לעומת 6.6 מקרים ל-1,000 ימי אשפוז ברחיצה בסבון, כלומר ירידה של 23% (P=0.03). לגבי זיהומי VRE נמצאה ירידה מובהקת של 25% (P=0.05) ולגבי זיהומי MRSA נמצאה ירידה בלתי מובהקת של 19%.

שיעור הזיהומים בזרם הדם הנרכשים בבית החולים היה 4.78 מקרים ל-1,000 ימי אשפוז ברחיצה בכלורהקסידין לעומת 6.60 מקרים ל-1,000 ימי אשפוז ברחיצה בסבון – כלומר ירידה של 28% (P=0.007). בזיהומים הקשורים לשימוש בצנתר ורידי מרכזי נמצאה ירידה של 53%.

החוקרים מסכמים כי רחצה יומית במטליות המושרות בכלורהקסידין קלה לביצוע (שכן אינה שונה מרחצה אחרת) וקשורה בירידה בשיעור הזיהומים בחיידקים עמידים ובזיהומים בזרם הדם הנרכשים בבית החולים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Climo et al.; Effect of Daily Chlorhexidine Bathing on Hospital-Acquired Infection, N Engl J Med. 2013 Feb 7;368(6):533-42.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  MRSA,  עמידות לאנטיביוטיקה,  חיידקים עמידים,  זיהומים נרכשים בבית החולים,  VRE,  מחקרים
תגובות