חדשות

תפריט ים תיכוני עשוי למנוע כ-30% ממקרי המוות מהתקף לב

המחקר נערך בספרד ועליו דיווחו ה-NEJM ו"ניו יורק טיימס". עורכי המחקר מסרו כי הוא מוכיח לראשונה שלתזונה ים תיכונית השפעה ניכרת על הסיכון להתקפי לב

אתר האינטרנט של ה-New England Journal of Medicine דיווח אתמול (יום ב') על תוצאות מחקר חדש שנערך בארה"ב וממנו עלה כי ניתן למנוע כ-30% ממקרי המוות מהתקפי לב ומחלות לב בקרב מי שמוגדרים כמצויים בסיכון גבוה, אם יעברו לתזונה עשירה בשמן זית, אגוזים, דגים, פירות וירקות ("תפריט ים תיכוני") במקום תזונה עשירה בבשר, ואם יקפידו לשתות יין אדום בארוחות.

תפריט ים תיכוני (אילוסטרציה)

תפריט ים תיכוני (אילוסטרציה)

מדובר בניסוי קליני נרחב שנועד לבחון את השפעת התזונה המבוססת על התפריט הים-תיכוני הקלאסי על אנשים הסובלים מסיכוני לב. המחקר נמשך כחמש שנים, אך הסתיים מוקדם מהמתוכנן משום שהחוקרים דיווחו כי התוצאות היו "כל כך מובהקות שלא היה צורך להמשיך בו". במחקר לא נבדקו גורמי הסיכון האחרים כמו כולסטרול, עודף משקל או יתר לחץ דם.

עורכי המחקר מסרו כי לפני כן לא היו הוכחות רבות לכך שתזונה ים תיכונית מקטינה את הסיכון למחלות לב. ההוכחות המעטות, הדגישו, התבססו על מחקרים שנעשו לגבי תושבי המדינות השוכנות לחופי הים התיכון ובהם נמצא כי יחסית לתושבי מדינות המערב האחרות הם סובלים פחות ממחלות לב. אבל ההערכה הייתה שניתן לייחס זאת לא רק לנושא התזונה.

הכתבת המדעית של "ניו-יורק טיימס", ג'ינה קולאטה, שדיווחה בהרחבה על ממצאי המחקר, ציינה כי היו מומחים שלא האמינו באפשרות שניתן להבחין בהשפעת התזונה על הסיכון למחלות לב. הם טענו כי רבים נוטלים תרופות רבות עוצמה שמסייעות להם בהפחתת הסיכונים למחלות קרדיווסקולאריות. היו גם מומחים שלא נחפזו להמליץ על מעבר לתפריט ים תיכוני במיוחד למטופלים הסובלים ממשקל יתר, וזאת משום שאגוזים ושמן הם עתירי קלוריות.

במחקר השתתפו יותר מ-7,400 איש בספרד. הם סבלו ממשקל עודף, עישנו, סבלו מסוכרת ומגורמי סיכון אחרים למחלות לב – ועורכי המחקר הטילו עליהם באופן אקראי לעבור לתזונה דלת שומן (פחות בשר) ובעיקר לתפריט הים תיכוני הקלאסי.

ד"ר סטיבן ניסן, יו"ר המחלקה לרפואה קרדיווסקולארית בפאונדיישן קליניק בקליבלנד מסר כי המחקר בספרד מוביל למסקנה שאפשר ליהנות מתזונה מאוזנת של פירות, ירקות ושמן זית, וכך לצמצם סיכון למחלת לב ב-30% וגם ליהנות מהחיים.

לדיווח ב"ניו-יורק טיימס"

לדיווח המלא ב-NEJM

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות לב,  תזונה,  תפריט ים תיכוני
תגובות