חדשות

"עטי ההזרקה של אינסולין לחולי סוכרת סוג-2 דומים יותר מדי; המצב מוביל לבלבול וטעויות בקרב המטופלים"

כך מתריע ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת ב-"וולפסון". "למרות שהזרקת אינסולין היא טיפול נכון התוצאות המושגות אינן טובות במידה מספקת ויותר מדי חולים אינם מאוזנים"

ד"ר חולי ויינשטיין

ד"ר חולי ויינשטיין

"רופאים המטפלים בחולי סוכרת סוג 2 צריכים לתת את דעתם לסיכון שמטופליהם יתבלבלו בין עטי הזרקת האינסולין השונים. זאת עקב הבדלים קטנים מדי שקיימים כיום בין עט ההזרקה לטווח ארוך ולטווח קצר מה שמוביל לא אחת לבלבול שעלול להסתיים באסון", כך מתריע ד"ר חוליו וינשטיין מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, בשיחה מיוחדת ל"דוקטורס אונלי".

ד"ר וינשטיין הכין הרצאה מיוחדת במסגרת 6MIN העוסקת בבעיית הסיכונים עקב בלבול בהזרקת אינסולין. "המצגת הזאת, אמר, גם תוצג בקרוב לפני מנהלים ורופאים בכירים של קופות החולים משום שנראה לי שרבים מהם אינם נותנים דעתם לבעיה והתוצאה היא שחרף העובדה שהזרקת אינסולין היא טיפול נכון, התוצאות המושגות אינן טובות במידה מספקת".

-מדוע לדעתך קיים בלבול בקרב החולים בכל הקשור לשימוש בעטי ההזרקה?
ד"ר וינשטיין: "נראה לי שמי שמייצר את התכשירים הללו לא הבין מספיק את המשמעות של יצירת הבדלים ברורים בין עטי ההזרקה. הם יותר מדי דומים בצורה, בצבע, באורך. אילו השוני היה ברור יותר, מוחשי הרבה יותר – יתכן מאד ששיעור הטעויות כתוצאה מבלבול היה קטן. אבל התוצאה היא שעקב הטעויות החולים נפגעים, כפי שניתן לראות במצגת. הם מזריקים לעצמם בטעות אינסולין ארוך טווח במקום קצר-טווח, באמצעות עטי ההזרקה, ולהיפך. לדעתי, חייב הרופא המטפל לתת דעתו גם לסוגיה הזאת".

ההרצאה ב 6MIN: טעויות בהזרקת אינסולין  - הגורם והסיכונים

-האם זו בעיה ישראלית בלבד?
"לא! נראה כי לא מקדישים מספיק זמן להדרכת המטופל כיצד להזריק וגם אין מעקב כיצד הוא מבצע זאת בפועל, אחרי ההדרכה שקיבל. לכן חובה לשפר את ההדרכה. עושות זאת אחיות, אבל הן מצויות בלחץ-עבודה ויתכן שההדרכה אינה מספקת, היא קצרה מדי. לכן צצות טעויות נוראיות. שמתי לב למשל שיש מטופלים שלאחר ההדרכה טועים בביצוע ההזרקה עצמה. משתמשים במחט-מזרק לא נכונה, לא דוחפים את חומר האינסולין פנימה. צריך ללמד אותם לעשות זאת בנחת ואחר כך לבצע בקרה. בכלל זה לבקר בבתיהם של המטופלים, במיוחד הקשישים, כדי לראות כיצד הם מתנהלים. לברר היכן הם מאחסנים את המזרקים? – לפעמים נגלה שהם מכניסים לפריזר וכך יעילות האינסולין נפגעת והחומר מתקלקל. כמו כן נגלה אולי שפג תוקפו של האינסולין והמטופלים לא שמים לב לכך".

-מה מקור הנתונים שנכללים במצגת?
"הם מבוססים על מדדי איכות של משרד הבריאות. מה שמדהים בעיני זו העובדה שאצל יותר מ-50% מהמטופלים באינסולין רמת ההמוגלובין A1C אצלם מעל ל-9%, דבר המעיד על חוסר איזון קשה. יתכן מאד שכל זה עקב בלבול וטעויות, או אפילו הימנעות מהזרקה עקב קשיים (שאולי נובעים מהדרכה לא נאותה). אנחנו, הרופאים ואנשי הסגל הרפואי במרפאות הקהילה, צריכים להילחם בכך כדי לצמצם עד למינימום את נגע הטעויות".

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  אינסולין,  חוליו ויינשטיין
תגובות