• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אטנרספט

אטנרספט עשוי להפחית גורמי סיכון לטרשת עורקים בחולים עם דלקת מפרקים של הגיל הצעיר

מחקר בדק את השפעת הטיפול בתרופה נגד גורם נמק גידולי על פרופיל שומנים ועקה חמצונית בקרב ילדים עם דלקת מפרקים של הגיל הצעיר

20.06.2013, 13:38
טרשת עורקים. אילוסטרציה
טרשת עורקים. אילוסטרציה

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה של שנת טיפול אחת, עם תרופה הפועלת כנוגדת גורם נמק גידולי (Anti-TNF-α) – אטנרספט (אנברל, וויאט/פייזר, ניאופרם ישראל), על פרופיל שומנים ועקה חמצונית בקרב ילדים ומתבגרים עם דלקת מפרקים של הגיל הצעיר (JIA).

שיטות המחקר: 30 ילדים עם JIA י (22 בנות; גיל ממוצע 12.3 + SD 5.7 שנים), שכולם התאימו לטיפול Anti-TNF-α , עברו הערכה בתחילת המחקר ולאחר 6 ו-12 חודשים של טיפול עם אטנרספט. פעילות המחלה נקבעה תוך שימוש במדד פעילות מחלה של דלקת מפרקים של הגיל הצעיר (JADAS).

טרשת עורקים. אילוסטרציה

טרשת עורקים. אילוסטרציה

ניטלו דגימות דם, כדי למדוד את הריאקטנטים של השלב האקוטי: C-reactive protein וקצב שקיעת אריתרוציטים (ESR), שומנים והציטוקינים הפרו-דלקתיים, TNF-α, אינטרלויקין 1βי (IL-1β),י IL-6, ואינטרפרון-גמא. כדי למדוד עקה חמצונית, נקבע הסמן 8-איזו-פרוסטגלנדין F2α, בדגימות שתן שנאספו על פני 24 שעות.

תוצאות: סמנים דלקתיים (CRP ו-ESR) ומדדי JADAS, השתפרו באופן משמעותי לאחר שנה אחת של טיפול באטנרספט (כולם P<0.001). ציטוקינים פרו-דלקתיים, הראו הפחתה משמעותית במהלך תקופת הניסוי (כולם, P<0.001). הפחתות דומות אותרו בכלל הכולסטרול (P<0.001), LDL-כולסטרול (P=0.04) וטריגליצרידים (P<0.001), בעוד שלא נמצא שינוי משמעותי ב-HDL-כולסטרול. לא ניצפו תופעות לוואי, במהלך תקופת הטיפול.

מסקנות: במחקר זה ניתן לראות לראשונה, שטיפול ב- Anti-TNF-α בחולי JIA, השפיע מהותית באופן חיובי על פעילות המחלה הקלינית ומדדים דלקתיים, ואף הדגים פרופיל שומנים משופר ועקה חמצונית פחותה. ממצאים אלה מרמזים כי חוסמי TNF-αעשויים להפחית סיכון אטרוסקלרוטי בילדים עם JIA.

מקור:
Etanercept Improves Lipid Profile and Oxidative Stress Measures in Patients with Juvenile Idiopathic Arthritis: De Sanctis S et al., J Rheumatol. 2013 Apr 1. Advanced Online Publication.
380-MAY-2013

נושאים קשורים:  אטנרספט,  Anti-TNF-α,  דלקת מפרקים של הגיל הצעיר,  מחקרים