חדשות

מאגר חדש לרישום קיצורי קיבה: "אין מחלוקת על העיקרון, רק על הביצוע"

כך אמר ל"דוקטורס אונלי" פרופ' מוטי גוטמן, יו"ר איגוד הכירורגים החדש, ביחס לדרישת מש' הבריאות לרשום כל ניתוח באריאטרי במאגר ארצי

נציגות של איגוד הכירורגים, בראש היו"ר החדש של האיגוד, פרופסור מוטי גוטמן מהמרכז הרפואי "שיבא", תיפגש בתחילת השבוע הבא עם צוות בכיר ממשרד הבריאות והמנכ"ל פרופסור רוני גמזו כדי להגיע להבנות במחלוקת הנוגעת ליצירת מסד נתונים בנושא הניתוחים הבריאטריים ("קיצור קיבה") ורישום של כל הליך שכזה המבוצע בישראל. משרד הבריאות דורש מהרופאים לקיים רישום מהסוג הזה.

פרופ' מרדכי גוטמן (צילום: שיבא)

פרופ' מרדכי גוטמן (צילום: שיבא)

"אין לנו מחלוקת על העיקרון אלא רק על הביצוע" אמר אתמול (יום ב') פרופסור גוטמן בשיחה עם "דוקטורס אונלי". פרופסור גוטמן ציין, כי אין ספק שיש צורך במאגר מידע ממוחשב. כמו כן הדגיש שאת רישום מסד הנתונים יהיה חייב לבצע רשם, "מי שזה תפקידו והוכשר לכך - ולאו דווקא רופא".

מה-1 ביוני, כך הודיע משרד הבריאות בחוזר מנכ"ל למנהלי בתי החולים ולראשי המחלקות הכירורגיות, עליהם להתחיל לבצע רישום מפרט ולהזין בו מסד נתונים ארצי, לגבי הפרטים של כל ניתוח בריאטרי המבוצע בכל מחלקה. הנימוק מאחורי הצעד הוא הצורך לבצע מעקב אחרי הניתוחים ולהשתמש בנתונים לצורכי מחקר.

איגוד הכירורגים טען שהדרישה הזאת מחייבת שיפור, ויש צורך לשם כך בתוכנת מחשב ייעודית לפרויקט רישום מסוג זה, שכרגע איננה בנמצא. פרופסור גמזו הפעיל לחץ והודיע שאם הדרישה לא תבוצע, משרדו ימנע ממחלקה "סרבנית" להמשיך בקיום פרוצדורה ניתוחית זו.

בשנים האחרונות מסתמנת בישראל עלייה דרמטית במספר הניתוחים הבריאטריים : בתוך שש שנים שיעורם זינק ב-400% . רק אשתקד בוצעו בישראל מעל 9,000 ניתוחים כאלו. הדרישה של משרד הבריאות וצורת הדרישה שהוצגה למנתחים, נתפסה בידי הכירורגים כפיקוח על עבודתם.

פרופסור גמזו הפעיל לחץ והודיע שאם הדרישה לא תבוצע, משרדו ימנע ממחלקה "סרבנית" להמשיך בקיום פרוצדורה ניתוחית זו

משרד הבריאות הודיע כי ברצונו להקים מרשם ארצי לנושא זה. הרישומים – לאחר כל הליך אשפוז בתום ניתוח - יועברו גם לידי המרכז הבקרה הלאומי על מחלות ומניעתן לצורך מעקב.

פרופסור גוטמן אמר כי איגוד הכירורגים מברך על היוזמה וציין שבשיחות שקיים בהקשר לכך עם פרופסור גמזו לא נפתרו עדיין שתי סוגיות: מי יבצע את הרישום ואת הזנת הנתונים למסד המתוכנן וכיצד יבוצע – באורח ידני או ממוחשב. הנטייה הברורה היא כמובן לרישום ממוחשב אלא ששיטה זאת מחייבת ללא ספק תוכנה ייעודית שתקל על הביצוע .

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  פרופסור מוטי גוטמן,  ניתוחים באריאטריים,  פרופ' רוני גמזו
תגובות
ד"ר אייליג ישראל
12.07.2013, 11:26

כאשר מבקשים נתונים לצרכי מחקר- יש לקבל מראש את הסכמת המטופלים. האם למשרד הברעאות יש את הדרך לעשות זאת. הכי קל להטיל על הכירורגים אולם להם אין חובה. יותר מכך, כירורג שיבקש מהחולה את הסכמתו אבל יוסיף שאינו יכול למרוב לסודיות הרשימה- קרוב לוודאי שאף חולה לא יסכים.
גם האיום שמחלקה סרבנית לא תקבל אישור לנתח- לא יחזיק מיים.
טוב היה עושה משרד הבריאות אם במקום להפריע היה עוזר לקיצור התורים במערכת הציבורית. יתכן ששם שכחו אבל השמנה היא מחלה מסוכנת והפעולה הכירורגית הוכיח עצמה.להיות בדיאטה כול החיים זה נושא שלאנשי משרד הבריאות כנראה לא מוכר כבילתי אפשרי- תשאלו בבקשה את השמנים