חדשות

נתונים חדשים: עלייה במספר מקרי סרטן בלוטת התריס בישראל

הנתונים הוצגו בכנס בינ"ל בנושא שנערך ברמב"ם, שבו הוצגו גם תרופות חדשות; לפי הנתונים, זהו הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים במגזר הערבי

מספר מקרי סרטן בלוטת התריס נמצא במגמת עלייה בישראל בשנים האחרונות; כך נמסר בשבוע שעבר בכנס בינלאומי רב-תחומי שהוקדש לנושא במרכז הרפואי רמב"ם שבחיפה. בכנס גם נמסר כי סוג הסרטן הזה נפוץ יותר בקרב נשים - אולם נחשב מסוכן יותר כאשר הוא תוקף גברים.

במהלך הכנס הוצג דור חדש של תרופות לסרטן בלוטת התריס וכן שיטות מתקדמות לטיפול ניתוחי בחולים הנמצאים בסיכון לתמותה. אורח הכנס היה פרופסור ג'ים פייגין, ראש המכון לאנדוקרינולוגיה במרכז הסרטן "ממוריאל סלואן קטרינג" שבניו יורק. פרופסור פייגין הוא מבכירי האנדוקרינולוגים וחוקרי הסרטן בעולם, וראש קבוצת מחקר שפיתחה תרופה חדשה שהופכת גידולים עמידים לטיפול ביוד רדיואקטיבי - לרגישים לטיפול זה.

פרופסור זיו גיל, מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון ברמב"ם וממארגני הכנס, מסר כי מדובר ב"מהפכה" בטיפול בגידולי סרטן בלוטת התריס, במיוחד עבור חולים שעד כה לא היתה להם תקווה.

סרטן בלוטת התריס נחשב לסרטן הניתן לריפוי מלא. ברוב המקרים, מדובר בגידול אטי שניתן להסירו בניתוח. ואולם, לרבע מהחולים יש סיכון גבוה להתפתחות גרורות. הטיפול הרפואי הנדרש לקבוצת חולים זו הוא כיום אתגר משמעותי לרפואה ולמערכת הבריאות, נמסר בכנס.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות המחלה הם חשיפה לקרינה, תזונה דלת יוד והיסטוריה משפחתית. על-פי הסטטיסטיקה העולמית שהוצגה בכנס, שכיחות סרטן בלוטת התריס באוכלוסייה עומדת על 6%. על-פי נתוני משרד הבריאות מ-2012, מספר חולי סרטן בלוטת התריס שאי פעם אובחנו בישראל (מאז 1960), והיו בחיים בשנת 2009 הוערך בכ-10,000 איש.

עוד נמסר בכנס כי סרטן בלוטת התריס הוא השני בשכיחותו בקרב נשים במגזר הערבי, והשישי בשכיחותו בקרב נשים יהודיות. בסך הכל, בישראל ניכרת עלייה של כ-30% במספר המקרים המאובחנים מדי שנה של סרטן בלוטת התריס - כאשר בקרב הנשים הערביות שיעור העלייה הוא הגבוה ביותר: מעל 50%. למרות שיעור גבוה יותר של גילוי מוקדם של המחלה, על-פי נתונים מארה"ב חלה עלייה של 1% בשנה בתמותה ממנה.

בכנס - שבארגונו נטלו חלק פרופסור זיו גיל, פרופסור אדי קרניאל וד"ר שגית זולוטוב (אנדוקרינולוגיה), פרופסור עופר בן-יצחק (פתולוגיה) וד"ר סאלם בילאן (אונקולוגיה) - השתתפו רופאים מומחים בתחומים שונים המטפלים בחולי סרטן בלוטת התריס כמו מנתחי א.א.ג, כירורגים, אנדוקרינולוגים, פתולוגים ומומחים בתחום הדימות.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  סרטן בלוטת התריס,  נתוני תמותה,  נתוני תחלואה
תגובות
מיקי
05.01.2014, 21:14

היי,

האם ייתכן שהעליה נובעת מהשימוש ההולך וגובר בסלולר?

http://thyroid-gland.org.il/