חדשות

בדרך לתרופה להפטיטיס C? הצלחה לתרופות ניסוי חדשות בארה"ב

חוקרים דיווחו על הצלחה מרשימה לשתי תרופות ניסוי חדשות בקרב חולים במחלה, המעלה תקווה שניתן יהיה לרפא חולי הפטיטיס C

צוות רופאים וחוקרים, בראשות הפרופסור אריק לאוויץ (Lawitz) מאוניברסיטת טקסס בארה"ב, דיווח בשבוע שעבר לכתב העת Lancet על הצלחה מרשימה בטיפול ניסויי בחולי דלקת כבד נגיפית כרונית, הפטיטיס מסוג C. במסגרת הניסוי שערכו החוקרים, הצליחו שתי תרופות אנטי-ויראליות חדשות לרשום הצלחה בטיפול, שמעלה תקווה כי ניתן יהיה בעתיד לרפא חולים במחלה זו באופן מלא.

החוקרים דיווחו, כי הנגיף חוסל כמעט אצל כל החולים שנטלו חלק בניסוי הקליני, כולל אצל אלו שקודם לכן לא הגיבו לתרופות קיימות. עד היום, הטיפול שהוצע לחולי הפטיטיס C כלל שילוב של כמה תרופות רבות עוצמה, כמו אינטרפרונים ומעכבי פרוטאז, ויצר תופעות לוואי רבות. בסוג הנפוץ ביותר של הפטיטיס C (גנוטיפ 1) התרופות הקיימות כלל לא עבדו, והמחלה הובילה להופעת סרטן כבד.

התרופות שנוסו – כך דיווח Lancet (ובעקבותיו גם ה"ניו יורק טיימס" בכתבה נרחבת) – היו תרופות הניסוי sofosbuvir ו-ledipasvur. מאה חולים נטלו חלק בניסוי. התרופות ניתנו בגלולה חד-יומית במשך 8 או 12 שבועות. 40 מהחולים לא הגיבו קודם לכן לתרופות קיימות ומחצית מקבוצה זאת של חולים פיתחה Cirrhotic Liver. בדיווח נמסר, כי לאחר 12 שבועות של טיפול, אצל 97% מהחולים הנגיף לא השתכפל. החוקרים הגדירו את מצבם כ-sustained virological response. עם זאת, לתרופות היו תופעות לוואי שונות כמו בחילות, אנמיה, כאבי ראש ודלקות במערכת הנשימה. לפי הדיווח, אף אחת מתופעות הלוואי לא היו חמורות,  ובכולן ניתן לטפל לשם הקלה.

החוקרים ציינו, כי אם הניסויים הבאים ירשמו הצלחה דומה, יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת: ייתכן שאפשר יהיה בעתיד להדביר את הנגיף ולעצור את המחלה, ללא שימוש בזריקת חיסון. פרופסור מיצ'ל שיפצן, מנהל מכון הכבד בווירג'יניה, אמר ל"ניו-יורק טיימס", כי "אין ספק שאנחנו בדרך לחסל את הנגיף".

התרופות החדישות עשויות להגיע לשוק כבר במהלך שלוש השנים הקרובות, מסר העיתון. עם זאת, לפי הדיווחים, עלות הטיפול בהן עשויה להגיע לכ-60,000-100,000 דולר לחולה. לפי ההערכות, כארבעה מיליון אמריקאים נושאים את נגיף הפטיטיס C ומספר החולים ברחבי העולם עומד על כ-150 מיליון. מספר זה גדול פי שלושה עד חמישה ממספר נשאי נגיף האיידס. רוב הנדבקים אינם מודעים לנוכחות הנגיף, משום שנדרשים לעתים שניים-שלושה עשורים עד שהוא גורם להופעת תסמיני המחלה ולנזק קשה לכבד.

לפי נתוני המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC), מספר המתים ממחלה זו עומד על כ-16,000 בני אדם בשנה. לפי תחזית המרכז, צפויה עלייה בשיעור מקרי המוות בשנים הבאות. בבריטניה, דווח ב-2010 על מעל 7,800 מקרים חדשים של חולי הפטיטיס C, אך כאמור, ייתכן כי מספרם האמיתי של הנדבקים גדול יותר. שיעור הנדבקים במחלה בקרב אנשים ממוצא אפריקאי גדול יותר לעומת קבוצות אתניות אחרות.

לקריאת הדיווח המלא ב-Lancet לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  דלקת כבד נגיפית,  תרופות ניסוי,  sofosbuvir,  ledipasvur
תגובות