חדשות

טענה בארה"ב: מחלות טרופיות הן "המגיפה הנסתרת של אמריקה"

לפי כתבה ב-New Scientist, למרות שרופאים אמריקאים אינם מכירים את רוב המחלות הטרופיות, קרוב למיליון תושבי ארה"ב סובלים מהן

כתב העת המדעי New Scientist פירסם בשבוע שעבר כתבה נרחבת על ממדי המחלות הטרופיות בארה"ב, תחת הכותרת "המגיפה הנסתרת של אמריקה". בכתבה מודגש, כי כמיליון מתושבי ארה"ב סובלים ממחלות טרופיות "זנוחות", משום שרבים מהרופאים במדינה אינם מכירים אותן ורק מעטים מהם אפילו שמעו עליהן.

לפי הערכה זהירה שפירסם כתב העת, כ-330,000 מאזרחי ארה"ב נושאים בגופם את הטפיל מחולל "מחלת צ'אגאס" (Chagas). זוהי המחלה הטפילית השכיחה ביותר בצפון אמריקה ובאמריקה הלטינית, המובילה לנזקים קטלניים ללב ולמעיים ב-40% מהמקרים. ניתן לטפל במחלה, אך רק אם הרופא מודע לה ומסוגל לאבחן אותה. לפי כתב העת, רוב הרופאים בארה"ב אינם מודעים למחלה, והם סבורים - כמו לגבי מחלות טרופיות אחרות - שאינה קיימת בארה"ב. לפי הערכות אחרות, קרוב למיליון מתושבי ארה"ב נושאים את הטפיל.

הכתבה סוקרת חלק ממחוללי המחלות הטרופיות הכרוניות, ואת דרכי התפשטותן, באמצעות טפילים או תולעים. בנוסף לתולעים הטפילות, מחלות טרופיות אחרות נגרמו בידי נגיף (למשל: קדחת דנגי) או בידי חד תאיים זיהומיים (פרוטוזואה טפילי). מקורן של רבות מהמחלות באפריקה, ולכאורה אינן אמורות להימצא במדינות העשירות. אלא שאין זה כך. למשל: Toxocara canis, מחלת מעיים שמחוללת תולעת החודרת למעיים, ועשויה לגרום לאסתמה ולאפילפסיה. כ-21% מהשחורים בארה"ב נושאים אותה, לעומת 31% בניגריה.

רק ב-2011 הוקם בית הספר הראשון לרפואה בארה"ב שמייחד את תוכנית הלימודים בו למחלות טרופיות (קולג' ביילור ביוסטון, טקסס). בערך 14 מיליון בני אדם, לרוב בתנאי תת-תזונה ועוני, חולים במחלות הנובעות מתולעים ופרזיטים במדינות המתפתחות. חלקם מגיעים לארה"ב ותורמים להפצת המחלות.

כתב העת מציין כי רק 0.6% מהתרופות החדשות שיוצרו ב-25 השנים האחרונות נועדו לטיפול במחלות הטרופיות, אולם שנראה כי גישה זו עומדת בפני שינוי. באפריקה, למשל, נעשו ניסויים קליניים מתקדמים בתרופה לטיפול ב"לישמניאס" (שושנת יריחו). מחלה זאת מאיימת להתפשט גם למדינות דרום-אירופה, ובאחרונה דווח על כמה מקרים שאירעו בדרום הארץ.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות טרופיות,  שושנת יריחו,  מחלת צ'אגאס
תגובות
הדרי עמרם
16.12.2013, 09:47

בישראל:ליישמניאזיס עורי נפוץ בצפון!.גם בסוריה אגב השכיחות עלתה מאז מלחמת האזרחים.

יהודה ברק
17.12.2013, 11:29

מוזר, לפי הדיווחים בספרות המקצועית. זו תופעה ידועה כבר עשרות שנים. בארצות הברית יש מאגר גדול מאוד של מחלות זיהומיות אקזוטיות. לא ברור לי מדוע קוראים להן מחלות טרופיות דווקא. ארצות הברית אינה באזור הטרופי אבל המחלות רבות ושונות. לא ברור לי איך המאמר מגלה שוב את אמריקה.

מגי כהן בר
28.01.2014, 00:26

לידיעת הקוראים : מגפת הלישמניה נפוצה ב- 5 השנים האחרונות בכל הארץ ! 2 זנים שהם "עוריים" ז"א עם ביטוי בעור בלבד ואינם חודרים למערכות הגוף כפי שקיים בארצות כמו ברזיל אינדונזיה ועוד..אצלנו - במערכת הבריאות לא קיים טיפול ספציפי למחלה . והנפגעים המיואשים שבאים וחוזרים לרופאים מקבלים בלית ברירה משחה לפצעי אקנה - "לשקוטאן" שגורמת להחרפה בכאבים ובגרד ואינה מועילה כמעט ,
מזה 5 שנים אני מטפלת בפצעי הלישמניה בהצלחה גדולה מאוד .
כל המיילים ששלחתי לכל הגורמים במשרד הבריאות לא נענו !!!
לפרופסורים שחוקרים , לתכניות בטלוויזיה , לחברי כנסת ,לשרת הבריאות , למדענית הראשית של משרד הבריאות , ועוד ועוד ועוד .
מסקנתי : טוב שיש עקוצים שחולים ב-לישמניה בארץ ! זה משרת את משרד הבריאות , את החוקרים שקבלו השנה 5 מליון ש"ח "למחקר " חברות התרופות נהנות ממכירה מטורפת של המשחה היקרה ! והחגיגה בעיצומה ! המגפה שהייתה נפוצה באזורים דלילים בלבד , מתרחבת לחלקים נרחבים בארץ . אני מטפלת בהתנדבות כמעט ומקלה את סבלם של אנשים מיואשים ומבריאה אותם ! בעוד שאם היו לוקחים את שיטת הטיפול שלי שאינו צורך תרופות ואינו כואב וזול בהרבה מביקור אצל "מומחה " שלא עושה דבר "רק"מאבחן ...ולא פותר את הבעיה כי אין לו את הכלים לכך !!! אז היו מצליחים למגר את המגיפה . אנשים מגיעים אלי מפה לאוזן מכל הארץ ומכל המגזרים . חיילים נשים הרות, תינוקות, וכל היתר. חבל !
[email protected]