סוכרת סוג 2

אקרבוז לעומת מטפורמין כתרופת קו-ראשון לסוכרת סוג-2 בחולים סינים

מחקר מצא, כי אקרבוז, הנמצאת בשימוש נרחב בסין, אינה נחותה ממטפורמין כתרופת קו ראשון לטיפול בסוכרת באוכלוסייה במדינה

מטפורמין היא התרופה המומלצת כיום כתרופת קו-ראשון לטיפול בסוכרת סוג-2. ואולם, מרבית המידע שעל בסיסו הונחו המלצות הטיפול מבוסס על מחקרים בארה"ב ובאירופה, בעוד שבסין חיים כ-90 מיליון חולי סוכרת. מעכב α-glucosidase, אקרבוז, הינה תרופה שמצויה בשימוש נרחב בסין. במחקר זה, MARCHי (Metformin and AcaRbose in Chinese as the initial Hypoglicaemic treatment), השוו החוקרים בין שתי התרופות.

חולים חדשים שאובחנו כחולי סכרת, עם HbA1c 7.5% בממוצע ולאחר 4 שבועות של טיפול באמצעות שינוי באורח חיים, חולקו לשתי קבוצות טיפול; מטפורמין (במינון של עד 1,500 מ"ג בשחרור מושהה) ואקרבוז (עלייה אטית במינון עד 100 מ"ג 3 פעמים ביום). במשך 24 שבועות טופלו החולים במונותרפיה, ולאחר מכן במשך 24 שבועות נוספים קיבלו תרופה נוספת אם ערכי המטרה לא הושגו.

784 מטופלים החלו טיפול. בשבוע 24 היתה הפחתה של 1.17%- ו-1.19%- בערכי HbA1c במטופלים באקרבוז ובמטפורמין, בהתאמה. בשבוע 48 ההפחתה היתה 1.11%- (אקרבוז) ו-1.12%- (מטפורמין), עם הבדל של 0.01% (CI 95% -0.12 to 0.14 ,p=0.89). שישה (2%) ושבעה (2%) מטופלים בקבוצות האקרבוז והמטפורמין בהתאמה סבלו מתופעות לוואי חמורות. 1% מהמטופלים בשתי הקבוצות סבלו מאפיזודות של היפוגליקמיה. בשתי הקבוצות נצפתה ירידה במשקל, אולם יותר בקבוצת האקרבוז, וכן פרופיל הליפידים של חולים בקבוצה זו היה טוב יותר, כמו גם שיפור בערכי ה-HDL וירידה בטריגליצרידים. כמו כן נצפתה פחות היפראינסולנמיה פוסט-פרנדיאלית (לאחר ארוחה) בקבוצת האקרבוז.

החוקרים מסכמים, שאקרבוז אינה נחותה כתרופת קו ראשון לטיפול בסוכרת באוכלוסייה הסינית. חשוב לזכור, שהתזונה הסינית מורכבת מאחוז גבוה יותר של פחמימות יחסית לדיאטה המערבית והחוקרים ציינו כי ייתכן שזהו הסבר ליעילות התרופה בקרב האוכלוסייה הזו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Yang W, Liu J, Shan Z, et al. Acarbose compared with metformin as initial therapy in patients with newly diagnosed type 2 diabetes: an open label, non-inferiority, randomized trial. Lancet Diabetes Endocrinol 2014;2(1):46-55.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  מטפורמין,  אקרבוז,  מחקרים
תגובות