שיעורי תמותה

שיעורי תמותה גבוהים פי 1.5 בקרב חולים הסובלים מנרקולפסיה

מחקר מבוסס אוכלוסייה מצא שיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב חולים בכל קבוצות הגיל, מ-25 ומעלה, עם תמותה נמוכה יותר בקרב נשים

11.03.2014, 08:52

השפעת נרקולפסיה על תוחלת החיים והתמותה אינה ברורה. מחקר חדש, המתפרסם בגיליון חודש מארס של כתב העת Sleep, ביקש לבחון את שיעור התמותה בקרב חולי נרקולפסיה על סמך נתוני אוכלוסייה.

במאגר נתוני הביטוח הרפואי (Symphony Health Solutions, ארה”ב) של 173 מיליוני מבוטחים המייצגים את אוכלוסיית ארה"ב, איתרו החוקרים מקרי נרקולפסיה על סמך תיעוד האבחנה המתאימה (‎347.xx בסיווג ICD-9) בשנים 2002-2012. נתוני תמותה התקבלו מרישומים ממשלתיים ועל בסיסם חושב שיעור התמותה הכללי לשנים 2008-2010 עבור חולי נרקולפסיה ומבוטחים ללא נרקולפסיה בנפרד. בנוסף הושוותה התמותה לזו של האוכלוסייה הכללית על סמך נתוני המרכז לבקרת מחלות (Centers for Disease Control) האמריקאי.

שיעור התמותה בקרב חולי נרקולפסיה נמצא יציב לאורך שלוש שנות ההשוואה, ובהשוואה למבוטחים ללא נרקולפסיה נמצא בקרב החולים יחס תמותה מתוקנן (standardized mortality ratios‏, SMR) של פי 1.5. גם בריבוד לפי גיל נמצא שיעור תמותה גבוה יותר בקרב חולי נרקולפסיה בכל קבוצות הגיל החל מ-25-34 שנים ועד ל-75+ שנים.

בפילוח לפי מין, בקרב חולי הנרקולפסיה, נמצא שיעור תמותה גבוה יותר בגברים לעומת נשים.

מקור:
Ohayon MM, Black J, Lai C, Eller M, Guinta D, Bhattacharyya A. Increased Mortality in Narcolepsy. SLEEP [Internet] 2014 [cited 2014 Mar 8];: 

נושאים קשורים:  שיעורי תמותה,  נרקולפסיה,  מחקרים
תגובות