חדשות

חוקרים: ניתן לזהות אלצהיימר בשלב מוקדם ע"י בדיקת נוזל שדרה ומוח

צוות מחקר אמריקאי השתמש בטכנולוגיית PCMA לזיהוי מקטעי חלבונים הקשורים למחלה; ניתן להבדיל בין מחלות מוח ניווניות שונות

צוות מחקר רפואי בארה"ב הראה, כי ניתן לגלות מקטעים זעירים של חלבון מעוות (misfolded protein) בדגימת נוזל המוח והשדרה של מטופלים. מקטעים אלו, טוענים החוקרים, עשויים לסמן את התפתחות מחלת האלצהיימר, וכך לסייע לגילוי מוקדם ולטיפול אפשרי במחלה. על המחקר, שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס שביוסטון, דיווח כתב העת Cell .

החוקרים, ובראשם ד"ר קלאודיו סוטו, מסרו כי התגלית עשויה לאפשר לרופאים בעתיד הקרוב למצוא דרך נכונה לאבחן את המחלה בשלב מוקדם, וכך להוביל לסיכויים טובים יותר להצלחת הטיפול עוד בטרם נגרם נזק נרחב למוח החולה.

עד כה, היה מקובל לחשוב כי הצטברות של רבדי עמילואיד (Amyloid plaques) הם הבעיה המרכזית במחלת אלצהיימר. "אלא שעתה ברור שלא רק הצטברות זאת היא הסיבה הראשית להופעת המחלה אלא דווקא השלב המקדים לה - כאשר מגלים מקטעי חלבון המכונים Aβ oligomers", מסרו החוקרים . לדבריהם, "זו מולקולת המפתח ואיתורה בנוזל המוח והשדרה עשוי להיות הדרך הטובה והאמינה ביותר לשם אבחון מוקדם. עד כה, זו היתה הבעיה הגדולה ביותר בתחום העוסק במחלת אלצהיימר. לא ניתן היה לזהות את המחלה עד שהמטופל היה חולה מתקדם".

לפי המחקר, מקטעי החלבון המעוות הללו כנראה נמצאים בתוך הגוף שנים או עשרות שנים לפני שמופיעים תסמינים קוגניטיביים המעידים על התפרצות מחלת אלצהיימר. עד היום לא נמצאה דרך לאתר את המקטעים המעוותים של החלבון – והתגלית החדשה מספקת לראשונה אפשרות זאת.

החוקרים השתמשו בטכנולוגיה שפותחה קודם לכן כדי לזהות חלבונים מעוותים האחראים למחלות כמו ספגת המוח, קרויצפלד-יעקב ודומיהן. החוקרים האמריקאים הראו, כי באמצעות טכנולוגיית PCMA, ניתן לזהות את המקטעים הרלוונטיים לזיהוי מחלת האלצהיימר גם בריכוזים מאוד נמוכים, ואפילו מקטע זעיר יחיד של החלבון המעוות. יתר על כן, במחקר הודגם כי ניתן להבדיל בין חולי אלצהיימר לבין חולים בשאר המחלות הניווניות האחרות של המוח והעצבים והפרעות נירולוגיות שונות (לרבות פרקינסון) ברמת דיוק של 90%-92%.

לדברי החוקרים, השלב הבא במחקר יהיה להתאים את הטכנולוגיה הייחודית לדגימות דם או שתן, שיהיו הרבה יותר קלות לשימוש במטרה לאתר חולי אלצהיימר בשלב מוקדם. צוות המחקר ממתין לאישור ה-FDA, וסבור כי בהינתן אישור זה, ניתן יהיה להתחיל בשיווק הבדיקה בתוך 3 שנים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  עמילואיד,  חלבונים,  קרויצפלד יעקב,  PCMA
תגובות