ירותרפיה

תוצאות מבטיחות לניסוי קליני שבדק וירותרפיה כנגד מיאלומה נפוצה

חוקרים מ"מאיו קליניק" הצליחו להדגים החלמה של חולה במיאלומה נפוצה, לאחר שקיבלה טיפול באמצעות נגיף חצבת מהונדס גנטית

21.05.2014, 09:27

מיאלומה נפוצה היא סרטן של תאי פלסמה במח-העצם שגם גורם לגידולים בעצמות וברקמות רכות. המחלה מטופלת בדרך כלל באמצעות תרופות המעוררות את המערכת החיסונית, אבל ברוב המקרים המחלה מתגברת על הטיפול ורק לעתים נדירות היא ניתנת לריפוי.

חוקרים מ"מכון מאיו" שבמינסוטה הצליחו להדגים בשתי חולות הצלחה בהשמדת תאים סרטניים באמצעות טיפול בוירוס חצבת מהונדס (MV-NIS). זאת, מבלי לפגוע בתאים הרגילים. לחולות לא היו נוגדנים כנגד חצבת טרם הטיפול. הווירוסים המהונדסים הכילו מרקרים שאיפשרו לחוקרים לעקוב אחר מקומם בגוף באמצעות טכניקות הדמיה באיכות גבוהה.

שתי החולות במחקר הקליני קיבלו עירוי של וירוס חצבת מהונדס, אשר נמצא רעיל באופן סלקטיבי לתאי פלסמה מיאלומיים. שתי החולות הגיבו בהפחתה של גידולי מח-עצם וחלבון מיאלומה. אחת מהחולות, אשה בת 49, הדגימה הפוגה במחלה למשך למעלה מ-6 חודשים.

אצל החולה השנייה במחקר, שלא הגיבה בהצלחה דומה לטיפול הויראלי, עדיין נצפתה תקיפה ספציפית של הווירוס את התאים הממאירים.

מוביל המחקר, ד"ר סטיבן ראסל, ציין שמדובר במחקר הראשון מסוגו שמצליח להדגים היתכנות ויישימות של טיפול ויראלי אונקוליטי כנגד סרטן גרורתי. לדבריו, החולות בניסוי לא הגיבו לטיפולים קודמים אחרים וחוו מספר חזרות של המחלה.

החוקרים מתכוננים כעת למחקר קליני שלב 2, ובנוסף מבקשים לבדוק את האפקטיביות של שילוב בין וירותרפיה להקרנות (יוד 131) במחקר עתידי.

וירותרפיה הינה שיטת טיפול המוכרת עוד משנות ה-50 של המאה הקודמת. אולם מחקר זה מספק לראשונה תיעוד מלא של חולה שהחלימה לחלוטין לאחר הטיפול.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Russell SJ, Federspiel MJ, Peng K-W, et al. Remission of Disseminated Cancer After Systemic Oncolytic Virotherapy. Mayo Clinic Proceedings. Published Online 13th May 2014.

נושאים קשורים:  ירותרפיה,  מיאלומה נפוצה,  וירוס חצבת מהונדס,  MV-NIS.,  מחקרים
תגובות