תיירים

תחלואה בקרב תיירים שחזרו מברזיל, לקראת המונדיאל והאולימפיאדה

לקראת משחקי המונדיאל (2014) והמשחקים האולימפיים והפראלימפיים (2016), מתפרסמת סקירת מחלות נפוצות בהן חולים תיירים בברזיל

29.05.2014, 12:22

ברזיל צפויה לארח את משחקי גביע העולם בכדורגל (מונדיאל) שיחלו בעוד כשבועיים, וכן את המשחקים האולימפיים והפראלימפיים (2016). משחקים אלו ימשכו אליה מאות אלפי תיירים מרחבי העולם ומיליוני תיירים מקומיים. תיירים צפויים להיתקל במחלות זיהומיות אנדמיות ואחרות, כמו גם להימצא בסיכון לחבלות ולתחלואות הנובעות מביקור באירועים רבי משתתפים.

תמותה מתחלואה זיהומית ירדה משמעותית בברזיל מאז 1980, אולם מלריה וקדחת צהובה עדיין אנדמיות בחלקים מהמדינה. התפרצויות עירוניות של קדחת דנגי אירעו לאחרונה, HIV/ איידס הוא נגיף נפוץ, לישמניאזיס ושכיסטוזומיאזיס מצויים באזורים מסויימים.

לקראת התיירות שתגבר לברזיל, ניתחו צוות החוקרים נתוני תחלואה בקרב 1,586 תיירים חוזרים מברזיל בין השנים 1997-2013, מתוך רישומים של GeoSentinal, כדי שתיירים יוכלו להיערך לקראת הביקור, וכן כדי לסייע באבחון של מחלות בקרב חוזרים מברזיל. מוקד הסקירה הינו מחלות זיהומיות ולא חבלות.

האבחנות התסמיניות השכיחות ביותר היו עוריות (40%), סינדרומים שילשוליים (25%), ומחלת חום סיסטמית (19%).

האבחנה העורית הספציפית השכיחה ביותר הייתה זיהום עורי פרזיטרי כולל CLMי (Cutaneous Larva Migrans), מיאזיס וטונגיאזיס. CLM היתה האבחנה השכיחה ביותר בין יוני- ספטמבר (חודשי האירועים).

במעל 50% ממקרי השלשול לא אותר הפתוגן. קמפילובקרט פילורי וג'יארדיאזיס אותרו ב-4% ו-9% מהמקרים, בהתאמה. מבין 297 מקרים של מחלות חום סיסטמיות, 31% אובחנו עם קדחת דנגי, 25 (8%) עם מלריה מתוכם 20 עם פלסמודיום ויואקס. קדחת דנגי ומלריה היו האבחנות שהובילו בשכיחות גבוהה יותר לאשפוז.

אבחנות בשכיחות נמוכה יחסית היו זיהומים ריקציאליים, היסטופלסמוזיס, לפטוספירוזיס, לישמאניאזיס ויסצראלי ולפטוספירוזיס. לא נרשמו מקרי תמותה.

זיהום ב-HIV תועד ב-28 מקרים, מתוכם 3 עם איידס. ל-11 היו אבחנות חדשות אסימפטומטיות ול-9 זיהום חריף סימפטומטי. מבין מחלות המין האחרות, סיפיליס תועד ב-3 מקרים, אורטריטיס ב-3 מקרים, לימפוגרנולומה ונרום – מקרה אחד כל אחת.

לא דווחו מקרים של חצבת, אדמת, חזרת, שעלת, צהבת B חריפה או קדחת צהובה. מרבית המחלות שמפניהן יש חיסון, למעט שפעת, לא היו שכיחות. 17 פנו לצורך קבלת טיפול לאחר חשיפה לכלבת.

לסיכום, התיירים לברזיל צפויים להיתקל במחלות זיהומיות אנדמיות וכאלו שלא, כמו גם בסיכונים ופציעות הקשורים להתקהלות קהל רב. על סמך נתונים מהעבר, מחלות עוריות, שילשולים וזיהומים הגורמים לחום סיסטמי, בעיקר דנגי, הם הנפוצים בקרב תיירים חוזרים. דנגי ומלריה היו הסיבות השכיחות לאשפוז. דנגי נפוץ בכל חלקי ברזיל ומלריה רק באזורים מסויימים.

לנוסעים מומלץ לנעול נעליים סגורות, להימנע ממגע עם רגליים חשופות עם האדמה, לנהוג בזהירות עם מים ומזון, לנקוט באמצעים למניעת עקיצות יתושים ולנטול טיפול מונע מלריה כאשר נוסעים לאזורי מלריה. חיסון לקדחת צהובה מומלץ למבקרים בחלק מהערים בהן יתקיימו משחקי המונדיאל. יש לבדוק את הסטטוס החיסוני לגבי אדמת, חצבת, חזרת, שעלת וצהבת A. להשתמש באמצעי מניעה למחלות מין. מומלץ להתחסן מפני שפעת טרם הביקור.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Wilson ME, Chen LH, Han PV, et al. Illness in Travelers Returned from Brazil: The GeoSentinel Experience and implications for the 2014 FIFA World Cup and the 2016 Summer Olympics. Clin Infect Dis. 2014;58(10):1347–56

נושאים קשורים:  תיירים,  אולימפיאדה,  מונדיאל,  ברזיל,  מחלות עור,  מחלות זיהומיות,  איידס,  מלריה,  דנגי,  מחקרים
תגובות