צנתור

סוגי ניתוחי לב בילדים ורמת החשיפה והסיכון הנובע מקרינה מייננת

חוקרים מצאו, כי מתוך שבעה ניתוחים לבביים נפוצים לגביהם נבדקה חשיפה לקרינה מייננת בילדים, רק שניים היו כרוכים ברמה גבוהה ומסוכנת

15.06.2014, 09:00
בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)

חשיפה לקרינה מייננת מהווה גורם סיכון פוטנציאלי להתפתחות סרטן עתידי באופן תלוי-מינון לינארי. בהקשר זה, ילדים נמצאים בסיכון מוגבר, גם מכיוון שחלק מאיבריהם נמצאים בתהליך של התפתחות וגם מכיוון שתוחלת החיים הצפויה שלהם גבוהה.

ילדים הסובלים ממחלות לב מולדות או נרכשות עוברים לעתים מספר בדיקות דימות פולטות קרינה. במחקר זה בדקו החוקרים מהי כמות הקרינה המצטברת שילדים העוברים אחת מ-7 פרוצדורות לב כירורגיות נפוצות נחשפו אליה, מהי התרומה היחסית של בדיקות שונות לכמות הקרינה המצטברת ומהו הסיכון להתפתחות סרטן עתידי.

במחקר נכללו ילדים בני שש ומטה שעברו בין השנים 2005-2010 אחת מתוך 7 פרוצדורות כירורגיות לבביות במרכז רפואי אחד. סה"כ המחקר כלל 337 ילדים, שעברו קרוב ל- 14,000 בדיקות הדמיה. רובן המכריע (92%) של הבדיקות היה צילומי רנטגן שגרתיים, אולם בדיקות CT וצנתורי לב "תרמו" את עיקר הקרינה המצטברת (81%).

לגבי 5 מהפרוצדורות שנבחנו: סגירה של פגם מחיצתי בין עלייתי (ASD); סגירה של פגם מחיצתי בין חדרי (VSD); ניתוח לתיקון טרנספוזיציה של העורקים הגדולים (סוויטש עליות); תיקון טטרלוגיה על שם פלוט ותיקון פגם תעלה עלייתית חדרית - כמות הקרינה החציונית השנתית נעה בין 0.9 mSv ל-0.29 mSv, כמות לא גבוהה.

ואולם, במהלך הפרוצדורות המורכבות יותר, ילדים נחשפו לכמויות גבוהות של קרינה. בניתוח נורווד כמות הקרינה השנתית החציונית היתה 20.8 mSv ובהשתלת לב - 42.5mSv.

עבור הפרוצדורות הפחות סבוכות, הערכת הסיכון להתפתחות סרטן עתידי היתה נמוכה (6-20 מקרים על 100,000 ילדים שנחשפו). לגבי שתי הפרוצדורות בהן ילדים נחשפו לכמות קרינה גבוהה הסיכון המוערך היה גבוה בהתאם. לבנות סיכון גבוה יותר מבנים.

החוקרים מסכמים, כי  רוב הילדים עם מחלות לב שדרשו תיקון כירורגי נחשפו לרמות קרינה נמוכות יחסית, אולם לגבי פרוצדורות ספציפיות החשיפה היתה גבוהה במיוחד ודרושים מאמצים נוספים כדי להפחית את כמות הקרינה הנפלטת בבדיקות מסוימות.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Johnson JN, Hornik C, Li JS, et al. Cumulative Radiation Exposure and Cancer Risk Estimation in Children with Heart Disease. Circulation. 2014: Published ahead of printing: 06th June.

נושאים קשורים:  צנתור,  CT,  קרינה,  דימות,  בדיקות סקר,  סיכון לסרטן,  רנטגן,  מחקרים
תגובות
gigi
16.06.2014, 03:07

you meant arterial switch and not atrial switch