חדשות

דיון סוער בוועדת הפנים של הכנסת: "הזנה בכפייה היא נשק פוליטי"

המשנה ליועץ המשפטי הבהיר בדיון אתמול כי הזנה תיעשה רק דרך הווריד וכי התהליך ילווה בפיקוח ועדת אתיקה של שב"ס או של בית החולים

על רקע דחיית ההצבעה במליאת הכנסת על הצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר, שתאפשר הזנה בכפייה של עצירים שובי רעב, נמשכו אתמול הדיונים בוועדת הפנים של הכנסת בנוגע לתיקונים להצעת החוק. את התיקונים הגישו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, ארגונים לזכויות אדם, ארגוני רופאים ואחרים.

הזנה בכפייה – כל הידיעות ומאמרי הדעה

בדיון אתמול נמסר, כי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, והמשנה ליועץ עו"ד רז נזרי, מגבים את הצעת החוק בנימוק שהוא "מידתי ומאוזן", לאחר שהוכנסו בנוסחו המתגבש שינויים. מהחוק הוצא כל אזכור מפורש למונח הזנה בכפייה, והטיפול מוגדר מעתה: "מתן מזון או נוזלים גם באמצעים מלאכותיים, או טיפול רפואי אחר". עו"ד נזרי ספג ביקורת מהחכ"ים דב חנין ובאסל גטאס על כך שהוא "מגן על חוק שאיננו מוסרי". נזרי דחה את הביקורת. כמו כן, טענו חברי הכנסת כי "החוק מהווה למעשה נשק פוליטי לצרכיו של ראש הממשלה נתניהו".

ח"כ חנין אמר בדיון, כי עד כה אף אסיר לא מת משביתת רעב, אבל חמישה מתו כתוצאה מהזנה בכפייה. הוא לא פירט. יו"ר הוועדה מירי רגב, אסרה להקרין סרטון המדגים כיצד מבוצעת הזנה בכפייה של אסירים במתקן הכליאה של ארה"ב בגואנטנמו, קובה.

עו"ד נזרי גם הגיב בדיון לעמדת ההסתדרות הרפואית, שהודיעה כי לא תוכל להגן על רופאים שיבצעו הזנה בכפייה שכן הדבר מנוגד לחוק הבינלאומי ולקוד האתי של הרופאים. לדברי נזרי, יש מדינות האוסרות הזנה בכפייה אך יש כאלו שמתירות את ההליך. לדבריו, חלקן מותירות את ההחלטה בידי גורם מנהלי ולא גורם שיפוטי, בניגוד להצעת החוק הנוכחית.

על טענותיהם של ארגוני זכויות אדם כי הזנה בכפייה פוגעת באוטונומיה של האדם וברצונו הגיב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואמר, כי במערכת המשפט לעולם אין ערך אבסולוטי אחד. "בעולם המשפטי עושים איזון בין ערכים. ערך האוטונומיה של אדם על גופו הוא ערך חשוב מאד ואנחנו לא מקלים בו ראש". נציג משרד הדגיש כי קודם כל החוק מבקש לאפשר מתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב. הוא כולל כמה שלבים, כמו מתן תוספי מלחים וסוכרים והזנה דרך הווריד. רק במצבי קיצון יעשה שימוש בהזנה בצורה אחרת.

"ידיעות אחרונות" מסר בהקשר לכך, כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הודיע בדיון שהזנה בכפייה תתבצע רק דרך עירוי לווריד ולא בהחדרת זונדה לקיבה. כל התהליך ילווה בידי ועדת אתיקה של שירות בתי הסוהר או בית החולים שבו יהיה האסיר מאושפז. הוועדה תכלול רופא, פסיכולוג, פסיכיאטר ואיש דת, שמטרתם לשכנע את האסיר לקבל טיפול רפואי מרצונו.

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, שעמדה בראש ועדות אתיקה של השב"ס אמרה בדיון: "כמי שפגשה אסירים שובתי רעב, אני יודעת שאף אחד מהם לא רוצה למות. הצעת החוק תכניס מימד של שקיפות ופומביות להליך. שופט יהיה מעורב בו. האסיר יזכה לייצוג הסנגוריה הציבורית".

במאמר של פרופסור רפי ולדן, סגן מנהל שיבא ויו"ר משותף של ארגון רופאים לזכויות אדם, המתפרסם היום ב"ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "ההזנה תהרוג אותם", מדגיש הפרופ' כי לדעתו "החוק אינו מוסרי בעליל ומדובר בניצול ציני של המערכת הרפואית להשגת מטרות פוליטיות ותדמיתיות ובפירוש לא מתוך דאגה לבריאות האסיר". עוד כתב פרופסור ולדן, כי הזנה בכפייה מתבצעת רק בגואנטנמו - כלומר מחוץ לטריטוריה של ארה"ב, שבה פרוצדורה זו אסורה. לדבריו, "גואנטנמו הוא מעין אזור הפקר שהחוקים לא חלים עליו. אין שום מדינה נאורה בעולם שמאפשרת הזנה בכפייה".

הוא הוסיף: "מטרת החוק לא תושג כיוון שלא יתבצע ואם יעבור בכנסת, ישראל תוקע בכל העולם התרבותי כמדינה הנמצאת בקבוצת מדינות אחת כמו איראן וצפון קוריאה, שמתעלמות מזכויות אדם". אתמול נמסר כי ועדת זכויות האדם של האו"ם גינתה את הצעת החוק המתגבש בישראל.

נושאים קשורים:  חדשות,  היועץ המשפטי לממשלה,  הזנה בכפייה,  ועדת הפנים של הכנסת,  פרופ' רפי ולדן,  עו"ד שי נזרי,  עו"ד יהודה ויינשטיין
תגובות