חדשות

בית חולים אימץ שיטות עבודה של מפעל רכב יפני והפך מודל לחיקוי

בריטניה שוקלת לאמץ את נהלי העבודה החדשניים המיושמים בבית חולים בסיאטל, הכוללים תרבות של הודאה בטעויות ושיפור מתמיד

בית החולים Virginia Mason בסיאטל אימץ בעשור האחרון שיטות עבודה חדשניות, הנהוגות בקו הייצור של מפעל המכוניות היפני "טויוטה", הכוללות עידוד של אנשי הצוות הרפואי לדווח מיידית על כל מחדל או כשל שיתרחשו במהלך העבודה, מבלי לחשוש מפני תגובה מצד ההנהלה. כעת, העיתון הלונדוני "טלגרף" מדווח כי הוא עשוי לסמל את הפתרון גם למערכת הבריאות הבריטית.

בבית החולים האמריקאי 336 מיטות בתשע יחידות, והוא מעסיק כ-5,600 עובדים. שיטת הניהול שלו אומצה לאחר שמנכ"ל בית החולים, ד"ר גארי קפלן, ביקר ב-2002 במפעל "טויוטה" בטוקיו. לדבריו, השיטות הנהוגות ביפן שימשו לו השראה בתכנון הנהלים והעבודה במרכז הרפואי בסיאטל.

קשיים באימוץ

בין הנהלים החדש שיושמו בבית החולים ניצב נוהל "התרעות בטיחות מטופלים", במסגרתו כל רופא ואחות תודרכו לדווח מיידית על כל בעיה המגלמת אפשרו לנזק למטופל. תחילה, רק חלק קטן מאנשי הצוות העבירו דיווחים על טעויות, מחדלים וכשלים בעבודה, כדי שלא לסבך את עמיתיהם. אחיות חששו לדווח "מעל לראשם של הרופאים" כשאלה טעו בהחלטותיהם; רופאים חששו להודות בטעויותיהם בשל תביעות רשלנות רפואית. התוכנית זכתה לביקורת מתוך בית החולים. "בני אדם אינם מכוניות", אמרו מתנגדיה.

אבל אירוע שהתרחש בנובמבר 2004 שינה את התמונה. בחודש זה מתה בבית החולים בסיאטל אשה בת 69, אם לארבעה, לאחר שהוזרק לה בטעות חומר אנטיספטי רעיל (Chlorhexidine) במקום צבען (Marker dye ) במהלך ניתוח מפרצת במוח. שני הנוזלים חסרי הצבע הללו הוצבו באותו ארון חומרים תרופתיים, ללא סימון על גבי ספלי פלדת האל-חלד בהם אוחסנו. המזרק היה מלא בחומר השגוי כאשר הוזרק למנותחת.

במשך 19 ימים חלה הידרדרות במצבה של האשה. הרופאים נאלצו לקטוע רגל, היא לקתה בשבץ מוחי ולבסוף מתה כתוצאה מכשל רב-מערכתי. בית החולים, באופן חסר תקדים, מיהר מיוזמתו לפרסם דיווח מפורט על המקרה, נטל על עצמו את מלוא האחריות לאירועים והתנצל פומבית על הטעות.

"צריך תהליך שימנע ממני טעויות בעתיד"

מיד לאחר האירוע דיווח האונקולוג ד"ר הנרי אוטרו ביוזמתו על משגה חמור, לאחר שרופא-עמית העמיד אותו על טעותו כשלא איבחן ירידה ברמת המגנזיום שחלה אצל חולה סרטן. "טעיתי, החמצתי ואינני יודע מדוע. זה לא התאים לי", התבטא ד"ר אוטרו בדיווח מיידי להנהלת בית החולים. הוא הוסיף: "יש צורך בהנהגת תהליך שימנע ממני בעתיד טעויות דומות".

הגישה בסיאטל ברורה: כאשר איש צוות רפואי מדווח על טעות של עמית, האחרון אינו עומד לדין ואיננו מוענש, אלא אם כן מתברר שמדובר בהתנהגות גסה ויוצאת דופן. ההנהלה נוהגת בגישה של ניתוח פרטי האירוע השגוי ומציאת דרכים לכך שלא יתרחש שנית. במקום להאשים את מי שטעה, מעודד אותו בית החולים בשימוע להודות ולהפנים את הלקח.

ה"דיילי טלגרף" מסר, כי בשימועים שנערכים לאנשי הצוות הרפואי בבית החולים משתמשים הצדדים במונחים ובביטויים ביפאנית שנלקחו מתרבות הניהול של "טויוטה": "קייזן" (שיפור מתמשך), "גנבה" (מנהלים הנמצאים בשטח ולא בחדריהם), "סנסיי" (פעל כדי לשפר בטיחות ויעילות).

מחקר על צעדי האחיות

בית החולים גם אימץ את שיטות הנדסת התעשייה והניהול היפניות כדי לייעל את העבודה. אחד החידושים שהנהיג נבע ממחקר מדוקדק לגבי מספר הצעדים שאחות מבצעת במהלך יום עבודה רגיל, כאשר היא מתרוצצת בין מאושפזים. בעקבות המחקר פוזרו כל החומרים התרופתיים והציוד הנדרש לטיפול בתחנות שונות, במקום לרכזם בארון מלאי אחד במחלקה, כך שמספר הצעדים שאחות ביצעה ביום עבודה ירד בממוצע מ-10,000 ל-1,200 בלבד. התוצאה: האחיות בבית החולים בסיאטל מקדישות 90% מזמן העבודה שלהן כדי להימצא ליד המטופלים, במקום 35% בממוצע ברוב בתי החולים בארה"ב.

בנוסף, ביחידות טיפול נמרץ לקשישים האחיות לא נמצאות בתחנת-אחות מחלקתית אלא על גבי "תחנות עבודה ניידות" הנעות במסדרונות מאחורי דלתות חדרי המטופלים ומגיעות אליהם במהירות בעקבות קריאה או אות מחיישנים המדווחים לאחיות על כל מקרה חריג, ביניהם כאשר מטופל מנסה להתיישב במיטתו. האחיות נמצאות במרחק של כמה מטרים מהמטופל הקשיש, וכך נמנעת נפילתו. בנוסף, מסלולי התנועה המחלקתיים במסדרונות בית החולים נפרדים למטופלים ולאנשי הצוות, כדי לשפר את מהירות התגובה והתנועה של רופאים ואחיות.

התוצאה: ירידה חדה בתביעות

בסיכום של עשור להנהגת תוכנית ההתראות, מסר בית החולים בסיאטל כי מדי חודש מדווחים להנהלה 1,000-800 משגים וכשלים – החל מטעות בזיהוי התרופה הנכונה שיש לתת למטופל ועד לשימוש בטונה שפג תוקפה בכריכים הנמכרים במזנון למבקרים. בית החולים הנהיג הענקת תעודת הוקרה שנתית מיוחדת, "האירוע היוקרתי היותר של השנה", על הצטיינות-יתר והנהגת חידושים יצירתיים שנועדו לשדרג את נהלי הבטיחות לטובת המטופלים. על הקירות לאורך מסדרונות בית החולים נתלה שלט המאזכר את פרטי המקרה של שנת 2004.

התוצאה המעשית של אימוץ התוכנית: בעשור האחרון חלה ירידה של 74% במספר התלונות על רשלנות רפואית או איומים בהגשת תביעות לבית המשפט כנגד בית החולים בסיאטל (מ-100 בחודש בממוצע, ל-25); מספר הנפילות של הקשישים המאושפזים ירד בשליש לעומת 2006 ; כבר 18 חודשים שלא היו בבית החולים אירועי פצעי לחץ חמורים. משך השהות של מטופל בבית החולים הזה גם פחת ב-10% לעומת העבר.

ד"ר קפלן עצמו, מומחה ברפואה פנימית, נמצא חלק משמעותי ביום העבודה שלו כמנהל בית החולים ליד מיטות חוליו, בודק ומטפל בהם כדי לשמש דוגמת מנהיגות לשאר הרופאים. העיתון מסר, כי שר הבריאות הבריטי, ג'רמי האנט, ששמע על הגישה שהנהיג בית החולים האמריקאי, מתכוון לחייב את כל מוסדות מערכת הבריאות (NHS) לנהוג באופן דומה. לדברי העיתון, "זאת כדי להנהיג תרבות של כנות, הגינות ודיווח-אמת על כל הבעיות, על מנת לשדרג את הסטנדרטים הבטיחותיים ולמנוע את מותם של מאות או אלפי מטופלים כתוצאה מכשלים".

עתה מתכנן בית החולים לטפל בבעיה אחרת: לחסל את חדרי ההמתנה. "כאשר לחולה נקבע מועד לטיפול או לפגישה עם רופא-מומחה, חודשים לא מעטים מראש, אין כל סיבה שימתין כדי להתקבל אצלו. הוא חייב לפגוש את הרופא בדיוק בשעה שנקבעה", נכתב בדיווח.

נושאים קשורים:  חדשות,  רשלנות רפואית,  רפואה ציבורית,  ארה"ב,  תרבות ניהול,  טויוטה,  בטיחות,  כשלים
תגובות
ספרו לי משהו חדש
07.07.2014, 23:18

בקרוב אצלנו
אין דרך אחרת לשיפור
גם בחיל-אוויר הנהיגו מתכונת דומה שהורידה את תאונות -האוויר באופן דרסטי.
רק שעו״ד לא יעוטו על ההודאה בטעות ...כרשלנות ...

ד"ר גולן
08.07.2014, 10:19

שיפור מדהים,
יש לדאוג שיגיע לידי הגברת אילנה כהן, יו"ר ארגון האחיות,
אני בטוח שהיא תוכל להביא לשינוי כזה בארצנו.

ד"ר יחיאל וינד
09.07.2014, 19:31

כל הכבוד להם. יש לראות אם ניתן לישם לפחות חלק מנסיונם.

שרה מולדובן
20.07.2014, 12:57

אפשר קישור לפרסום המקורי? לא מצאתי בפאבמד ולא באתר בית החולים. תודה.