חדשות

99.6% מהניסויים הקליניים בתרופות למחלת האלצהיימר נכשלו

שיעור זה גבוה משמעותית משיעור הכשלון בתרופות לסרטן (81%); מומחים חוששים כי הוא ירתיע חברות תרופות מהשקעה בפיתוח

99.6% מכל הניסויים הקליניים שנעשו בעשור האחרון בתרופות שנועדו לחולי אלצהיימר – נכשלו; כך מדווח כתב העת Alzheimer's Research & Therapy . הדו"ח בנושא הוכן על ידי ד"ר ג'פרי קמינגס ועמיתיו, מהמרכז לבריאות המוח של המרכז הרפואי "קליוולנד קליניק" שבלאס-וגאס. הנתונים נאספו מתוך אתר אינטרנט ייעודי המתעד ניסויים קליניים.

מחברי הדו"ח ציינו, כי הממצאים מעלים את הצורך הדחוף להגביר את הפיתוח והניסוי בתרופות פוטנציאליות וטיפולים עבור חולי אלצהיימר, שמספרם באוכלוסייה מצוי במגמת עלייה. שיעור הכישלונות בניסויים הקליניים שנעשו בתרופות למחלה הזאת גבוהים בהרבה לעומת שיעור הכישלונות של ניסויים דומים בתרופות לסרטן (81%), שנבחנו אף הן במשך העשור האחרון (2002 ל-2012). "נתון זה מדאיג מאוד", ציין ד"ר קאמינגס.
רק תרופה אחת חדשה לטיפול באלצהיימר אושרה בידי ה-FDA מאז 2004.

הניסויים בתרופות לאלצהיימר נועדו למניעה, לריפוי או להשגת שיפור בתסמיני המחלה. נוכח הכישלונות, כל הניסויים שבוצעו הופסקו. החשש הגדול הוא, כי עקב שיעור כה גבוה של כישלונות חברות התרופות יירתעו מהמשך ההשקעות שלהן במחקר הנוגע למחלת אלצהיימר ודמנציה. בבריטניה, לשם השוואה, מחקרי סרטן זוכים לפי 8 יותר מימון לעומת המחקרים באלצהיימר.

כל מומחי הרפואה מאוחדים בדעה כי יש צורך במחקר רב יותר על מנת להבין את מורכבות המנגנונים שמאחורי המחלה. ד"ר אריק היל, מבית הספר למדעי החיים והבריאות באוניברסיטת אסטון הבריטית, אמר ל-BBC כי יש צורך דחוף לבניית מערך של מודלים ניסויים משופרים לעריכת הניסויים הקליניים שיאפשרו להבין את השינויים שמתחוללים במוח בקרב חולי אלצהיימר.

בבריטניה בלבד (שבה חיים כ-63 מיליון בני אדם) חולים באלצהיימר יותר מ-820 אלף אזרחים. הטיפולים בהם מוגדרים כנטל על הכלכלה הלאומית בסך של 23 מיליארד ליש"ט בשנה. ברחבי העולם מדובר ב-44 מיליון חולי אלצהיימר והנטל העולמי של המחלה עומד על 600 מיליארד דולר. עד שנת 2020 צפוי מספרם להגיע ל- 135 מיליון חולים. 71% מהחולים הם גברים.

בתוך כך, דיווח אתמול ה-Alzheimer's & Dementia כי צוות מדענים בריטי הודיע על "צעד גדול קדימה" בפיתוח בדיקת דם שיכולה לחזות הופעת אלצהיימר. המחקר נעשה בקרב יותר מ-1,000 נבדקים (452 בריאים לעומת 220 עם בעיות קוגניטיביות קלות עד בינוניות ו-476 חולי אלצהיימר). בחולים באלצהיימר זוהה מערך חלבונים בדם, שיכול לנבא את תחילת הופעתה של דמנציה והתפתחות אלצהיימר מאוחרת יותר בשיעור דיוק של 87%.

איתור של חולים בשלבים מוקדמים הוא אחת מהעדיפויות בתחום. התסמינים מופיעים כעשור לאחר התחלת המחלה, אז הטיפול כבר מאוחר מידי.

הניבוי מצביע על האפשרות להופעת אלצהיימר בתוך השנה הקרובה מאז עריכת הבדיקה. צוות המחקר, בראשות פרופסור סיימון לאבסטון מאוניברסיטת אוקספורד, כלל רופאים, חוקרים מהאקדמיה ומתעשיית התרופות. הבדיקה גם תאפשר לכלול נבדקים בשלבים מוקדמים יותר של מחקרים קליניים.

השתתפה בהכנת הידיעה: ד"ר שירי אלפרט

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  ניסוי קליני,  אלצהיימר,  דמנציה,  פיתוח תרופות,  מחקר ופיתוח
תגובות