Survivin

מדענים איתרו מולקולה האחראית למניעת אפופטוזיס של תאים אוטוראקטיביים במיאסטניה גרביס

Survivin קשורה במניעת תמותת תאים אוטוראקטיביים; עיכובה עשוי להיות יעד טיפולי מוצלח במחלה זו, או בגידולים סרטניים

04.08.2014, 09:48

מיאסטניה גרביס היא מחלה אוטואימונית, שבה נוגדנים עצמוניים מכוונים כנגד חלבונים שנמצאים בצומת הנוירו-מוסקולרית, בעיקר כנגד הרצפטור הניקוטיני לאצטיל כולין. אחת משאלות המפתח הנוגעות למנגנון היווצרות המחלה היא מה הוא המנגנון שמאפשר את הישארותם של התאים האוטוריאקטיביים.

Survivin היא מולקולה השייכת למשפחת החלבונים מעכבי האפופטוזיס, שמחקרים הראו שהיא מבוטאת בגידולים סרטניים שונים. במחקר זה ביקשו לבחון אם יש לה תפקיד במיאסטניה גרביס.

החוקרים מצאו ש-Survivin מבוטאת בתאים שונים של מערכת החיסון אצל חולי מיאסטניה גרביס, כמו גם בתימוס של חולים.

בחיות מודל למיאסטניה גרביס, חיסון כנגד Survivin שיפר את ההערכה המוטורית, הביא לירידה בנוגדנים כנגד הרצפטור לאצטיל כולין, ביטוי של הרצפטור בצומת הנוירו-מוסקולרי וירידה בתאים שביטאו Survivin.

ייתכן שביטוי Survivin הוא חלק מהמנגנון שמאפשר התחמקות של תאי B אוטוריאקטיביים מאפופטוזיס. עיכוב Survivin עשוי להיות יעד טיפולי לחולי מיאסטניה גרביס כמו גם במחלות אוטואימוניות אחרות. ישנן כיום תרופות שפותחו כדי לעכב את Survivin ולפחות אחת מהן נמצאת בניסויים קליניים לטיפול בסרטן.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Kusner LL, Ciesielski MJ, Marx A, et al. Survivin as a Potential Mediator to Support Autoreactive Cell Survival in Myasthenia Gravis: A Human and Animal Model Study. Plose One. Published online: July 22, 2014 DOI: 10.1371/journal.pone.0102231

נושאים קשורים:  Survivin,  ורביבין,  גידולים,  תרופות,  פיתוח תרופות,  אוטואימוני,  סרטן,  מיאסטניה גרביס,  מחקרים
תגובות