חדשות

ארגון הבריאות העולמי: שורת מחדלים בטיפול בהתפרצות האבולה

בארה"ב הוטחה ביקורת חריפה בממשל על חוסר המוכנות למחלה; מקסיקו מנעה עגינת ספינת שיט שבה שהתה עובדת מעבדה מטקסס

מסמך פנימי של ארגון הבריאות העולמי (WHO ), שטיוטה שלו פורסמה בסוף השבוע, פירט את שורת המחדלים והכשלים של נציגי הארגון במערב אפריקה בזיהוי ובהשתלטות על נגיף האבולה בשלבים הראשונים שבהם החלה ההתפרצות הנוכחית - וחסרת התקדים - של המחלה.

המסמך מצביע על בעיות ביורוקרטיות, על כך שנציגי ארגון הבריאות העולמי במערב אפריקה "לא קראו את הכתובת על הקיר" וגם על כך שמדובר במינויים מקומיים שאינם כפופים למטה ה-WHO בז'נווה ולא אחת אינם מדווחים לו בזמן אמת.

שלט בקונגו המזהיר מפני התפרצות אבולה קודמת (צילום: אילוסרציה)

שלט בקונגו המזהיר מפני התפרצות אבולה קודמת (צילום: אילוסרציה)

נכון לאתמול (שבת) עמד מספר מקרי האבולה בעולם על 9,191 מקרים מאושרים, מהם 4,546 מקרים הסתיימו במוות. צמרת הממשל האמריקאית הזהירה, כי מגיפת האבולה עלולה להגיע לממדי מגיפות האיידס והפוליו. מופעל לחץ על סין ורוסיה להשתתף במאמץ העולמי למאבק במחלה, על ידי אספקת מסוקים, בתי חולים שדה ומתקני בידוד. בריטניה הודיעה, כי עד סוף החודש תשגר למערב אפריקה 2,000 עובדי בריאות ורופאים לסייע למערכות הבריאות שם בהתמודדות עם הנגיף.

הודאת ה-WHO בדבר הטעויות בטיפול בהתפרצות המגיפה מתתרחשת על רקע בהלה בארה"ב, שבה אותרו עד כה שני מקרי אבולה של עובדי צוות רפואי שטיפלו בחולה שטס למדינה מליבריה, וביקורת חריפה כלפי הממשל על כך שלא לקח את סיכון התפרצות המגיפה בארה"ב ברצינות הראויה.

שלשום (יום ו') הודיע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי החליט למנות מתאם פעולות מיוחד שאיננו רופא, כדי לנהל את תגובת מערכת הבריאות האמריקאית לאבולה. לתפקיד החדש מונה רון קליין (Klain), בן 53, בוגר משפטים באוניברסיטת "הארוורד", ששימש ראש הצוות של שני סגני נשיא, אל גור וג'וזף ביידן, ונחשב למומחה לניהול משברים .

על-פי כתב המינוי, יידרש קליין להכין תוכניות לתגובה מהירה של מערכת הבריאות והמערכות השונות לטיפול בחולי אבולה ולמניעת התפשטות המחלה. התקשורת האמריקאית הדגישה, כי המינוי מצביע על כך שהבית הלבן הכיר בכך שפרשת ההידבקות באבולה היא סוגיה פוליטית ממדרגה ראשונה, ולא רק בעיית בריאות. סקר דעת קהל שערך מכון הסקרים Pew העלה, כי רק 20% ממשתתפיו מאמינים ביכולתו המוחלטת של הממשל למנוע את התפשטות המגיפה בתוככי ארה"ב.

עד כה, שתי אחיות בבית החולים הפרסביטריאני בטקסס נדבקו בנגיף בעת שטיפלו בחולה אבולה אמריקאי, שמת בבית החולים לאחר שנדבק בנגיף בליבריה. אחות אחת הועברה לטיפול במרכז הרפואי של ה-NIH בבתסדה שבמדינת מרילנד, והאחרת מטופלת בבית חולים של אוניברסיטת אמורי באטלנטה.

תחקיר שבוצע על ידי ה-CDC לגבי המקרה השני של חולת האבולה העלה, כי היא הורשתה באופן שגוי לעלות על טיסה על ידי מומחי הארגון. החולה מסרה בטרם עלתה לטיסה פנימית בארה"ב כי יש לה חום של 37.5 מעלות והרשויות התירו לה להמשיך בטיסה, אלא שבמהלכה חומה עלה במהירות ל-38.6, שזו "נקודת הקצה התחתונה" שמעידה על תסמין אפשרי לאבולה. הבלבול בנושא נובע מפערים בהנחיות שהנהיגו בתי החולים למקרים של חשד לאבולה ובעיקר בכל הנוגע להתנהלותם כשמדובר בעובדי הבריאות שלהם.

ביקורת קשה בעניין זה הוטחה בסוף השבוע בראש ה-CDC, ד"ר תומס פריידן, המשמש בתפקידו בחמש השנים האחרונות. בשימוע בוועדת הקונגרס אמר ד"ר פריידן, כי כבר במצב של חום של 37.6 מעלות "צריכות להידלק כל הנורות האדומות", משום שהחום עלול לעלות במהירות רבה כעבור זמן קצר לאחר המדידה – ובמיוחד כשמדובר בטיסה.

בעקבות האירוע הועברו הנחיות חדשות לבתי חולים ברחבי ארה"ב. בכמה מהם ננקטו צעדי חירום להיערכות למקרה שיגיעו חולים או חשודים כחולים. פעולות ניטור הדוקות יבוצעו לגבי כל אחד מחברי הצוות הרפואי ועובדים אחרים, לכל מקרה של עלייה בחום הגוף מעל 36.6. "מהירות הנסיקה בחום במקרה של קדחת אבולה משמעותית", הדגיש ד"ר ג'פרי בנד, ראש יחידת האפידמיולוגיה הטיפולית ורפואה בינלאומית ברשת של המרכזים הרפואיים Beaumont במדינת מישיגן.

החברה האמריקאית למחלות זיהומיות הדגישה, כי "מסוכן מאד להיצמד לפרוטוקול ההתנהלות הרגיל לגבי תגובה למצב של חום גבוה אצל מטופל ממסיבות רבות אחרות - אבל לא כאשר מדובר בנגיף האבולה החמקמק. כל עלייה בחום הגוף ובעיקר מהירה חייבת לעבור הערכה זהירה מאוד, כשיש לקחת בחשבון פוטנציאל להידבקות בנגיף".

בסוף השבוע דיווחו אמצעי התקשורת בארה"ב כי עובדת בריאות מטקסס, שיצאה לנופש על ספינת שייט של חברת "קרניבל קרוז" לא הורשתה לרדת בנמל בבליז, משום שהתעורר חשד שהיא נושאת את הנגיף או באה במגע עם חולה אבולה בבית החולים שבו היא עובדת. לפי הדיווחים, מדובר בעובדת מעבדה שטיפלה בדגימות הדם של החולה מליבריה. כשהתגלתה נוכחותה בספינה פרצה פאניקה בין הנוסעים. גם מכסיקו סירבה להתיר את עגינת הספינה בנמליה.

עוד פורסם בסוף השבוע, כי בית החולים בטקסס שכר חברת יחסי ציבור לנהל עבורו את המשבר התקשורתי בפרשה. התברר, כי האחיות שנדבקו לא עברו אימון מחייב מיוחד ולא תודרכו כיצד להשתמש באמצעי מיגון במקרה של מגע עם חולה החשוד כנשא אבולה. מומחי רפואה ציינו, כי בתי חולים רבים בארה"ב – ובוודאי בתי החולים הקטנים והקהילתיים - לא מוכנים כנדרש לתגובה נכונה למקרה של אירוע אבולה. הסוגיה נדונה בהרחבה באתר MedPage. לפי המומחים, ל-CDC אין עדיין מדיניות מחייבת וצוות אכיפה לבדיקת המוכנות של בתי חולים פרטיים קטנים להתמודדות עם אירוע אבולה.

בסוף השבוע גם נמסר, כי יצרנית התרופות הבריטית "גלקסקו-סמית-קליין" (GSK) הודיעה שהנתונים המלאים לגבי בטיחות ויעילות החיסון שהיא מפתחת לאבולה לא יהיו מוכנים עד סוף 2015 לפחות ועל פי הערכה נוספת "לא לפני אמצע-סוף 2016" . עם זאת, החברה הדגישה כי היא מאיצה את ההליכים להשלמת הפיתוח והכנת החיסון לשימוש. החברה הקנדית Newlink Genetics מסרה, כי תחל בדצמבר ב-Phase 1 של ניסוי החיסון שלה (rVSV-ZEBOV-- ) שמבוצע במכון הרפואי "וולטר ריד" של צבא ארה"ב במרילנד.

נושאים קשורים:  חדשות,  בידוד,  מגיפת האבולה,  הדבקה,  ארה"ב,  WHO,  GSK,  ארגון הבריאות העולמי,  אמצעי מיגון
תגובות