חדשות

לראשונה בכתב העת "הרפואה": גיליון המוקדש כולו למחקרים בבי"ח אחד

עורך "הרפואה" פרופ' שינפלד: "המטרה היא לאפשר לבתי החולים להציב עצמם על המפה"; גיליון דצמבר הוקדש למחקר ב"שערי צדק"

כתב העת "הרפואה" - ירחון ההסתדרות הרפואית הנכנס עתה לשנתו ה-91 - יקדיש בחודשים הבאים גיליונות מיוחדים שבהם יתוארו המחקרים הנעשים בבתי החולים השונים בישראל, כאשר כל גיליון יתמקד בבית חולים אחד. "החלטנו להזניק סדרה חדשה שניתן לכנותה 'גיליונות הוספיטליים'", אמר עורך "הרפואה", פרופסור יהודה שינפלד, בשיחה עם "דוקטורס אונלי".

פרופסור יהודה שינפלד (יח"צ)

פרופסור יהודה שינפלד

בחודשים הקרובים, כל גיליון שני, לסירוגין, של כתב העת יתמקד בבית חולים אחד. את הסדרה פתח המרכז הרפואי "שערי צדק", שהגיליון האחרון של "הרפואה", לחודש דצמבר 2014, מוקדש למחקר הנעשה בו. "על פי התוכנית", ציין פרופסור שינפלד, "גיליון פברואר 2015 יוקדש לנעשה במרכז הרפואי 'שיבא' בתל-השומר וגיליון אפריל מתוכנן ל'סורוקה', וכך הלאה".

לדבריו, "יזמתי את המהלך כדי לאפשר לכל בית חולים להציג את ההיסטוריה שלו לצד מחקרים וחידושים הנעשים בו. המטרה היא לאפשר לתת להם ביטוי מנקודת מבטם, לחשוף את הניסיון שמצטבר בהם ואת הגאווה על הנעשה בין כתליהם". "זהו ניסיון ראשון מסוגו", הוסיף, "אינני מכיר עוד כתב-עת רפואי ארצי שייתן ביטוי באופן בלעדי, בכל גיליון, למוסד רפואי אחד ובזה אחר זה - גם לאחרים. למיטב ידיעתי, אין זה מקובל ולא ראיתי כתבי עת דומים ל'הרפואה' שנוהגים כך. מכאן שבהחלט מדובר ברעיון מקורי כדי לאפשר לכל בית חולים, בדרכו, להציב עצמו על המפה ולהראות הישגים".

שער גליון "הרפואה" המוקדש לבית החולים "שערי צדק" (צילום: "הרפואה")

שער גליון "הרפואה" המוקדש לבית החולים "שערי צדק" (צילום: "הרפואה")

בגיליון הראשון המוקדש ל"שערי צדק" מופיעים מאמרים מקוריים ומאמרי-סקירה וכן תקצירי עבודות מחקר שיופיעו בהרחבה בגיליון מארס. במאמר הפתיחה, שעליו חתמו מנהל בית החולים, פרופסור יונתן הלוי ומנהל המכון לגסטרו-אנטרלוגיה ילדים, פרופסור דן טרנר, מוצגת זווית הראייה של הנהלת המוסד בכל הקשור לקידום המחקר הרפואי .

בית החולים בחר להציג בגיליון מחקרים ותיאורי מקרים בתחומי המיילדות, רפואת האם והעובר, הפרעות פוריות, רפואת ילדים, רפואה פנימית, שימוש בתוכנת מחשב ייחודית לפיקוח על תרופות אנטיביוטיות, אונקולוגיה, שימוש בטכנולוגיה רובוטית בחדרי צנתור וכירורגית לב-חזה. "שערי צדק רואה בהקדשת גיליון שלם של 'הרפואה' לנעשה בתחום המחקרי בין כתליו בגדר תעודת כבוד", אמר פרופסור טרנר.

"שליחותו של כל בית חולים כללי כוללת ארבעה מרכיבים", כתבו השניים, "הצלת חיים; ריפוי מחלות והקלה על כאב וסבל – גופני ונפשי; תרומה למחקר הכלל עולמי המתנהל בבתי חולים, באוניברסיטאות ובתעשייה; וחינוך הדור הבא של העוסקים ברפואה, בסיעוד ובמקצועות הנלווים".

השניים הדגישו כי בחמש השנים האחרונות, במקביל לפיתוח מואץ של שירותים קליניים, קיבל "שערי צדק" מעמד של מוסד רפואי עם דגש אקדמי נרחב. ב-2009 הוקמה בתחומו הרשות למחקר ופיתוח וכן הוקמה חברה למסחור הידע המצטבר בבית החולים. בתקופה זו גם הוכפל מספר המחקרים המתבצעים בו.

בית החולים מסר, כי השנה פרסמו רופאיו וחוקריו כ-300 מאמרים בכתבי עת רפואיים, כ-15% יותר מב-2013. בית החולים חתם על הסכם שיתוף פעולה עם חברת "יישום" למסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, מה שהביא להידוק הקשר בין המעבדות המתקדמות של האוניברסיטה למחקר הקליני הנעשה בו. בשנה האחרונה הוגשו בקשות לארבעה פטנטים חדשים ולמעלה מעשרה פרויקטים נמצאים בשלבים שונים של יישום מסחרי.

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  פרופסור יהודה שינפלד,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  הרפואה,  פרופסור יונתן הלוי,  פרופסור דן טרנר
תגובות