חדשות

מיזם "עוצמה": עשרה מענקי מחקר בתחום המניעה והטיפול הרפואי בסוכרת

עשרה מענקי מחקר, בסך 150 אלף שקל כל אחד, יוענקו בשנים 2016-2015 כחלק ממיזם "עוצמה" שהוקם ביוני 2013; על קול קורא בנושא חתומים פרופסור איתמר רז, יו"ר מיזם עוצמה וד"ר עמי בן-יהודה, מנהל המחלקה למחקר רפואי בלשכת המדען הראשי במשרד הבריאות

בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

עשרה מענקי מחקר, בסך 150 אלף שקל כל אחד, יוענקו בשנים 2016-2015 בידי מיזם "עוצמה", שמטרתו לקדם תכניות לטיפול בחולים ומניעת סוכרת בישראל. אתמול (יום א') פירסמה "עוצמה" קול קורא לרופאים ולחוקרים אחרים בתחום הרפואי להגיש את הצעותיהם לקבלת המענק.

בהודעה, שעליה חתומים פרופסור איתמר רז, יו"ר מיזם עוצמה וד"ר עמי בן-יהודה, מנהל המחלקה למחקר רפואי בלשכת המדען הראשי במשרד הבריאות, נאמר כי המיזם הוקם ביוני 2013. את הבקשות לשיפוט לשם קבלת מענקי המחקר (שעליהם להימשך 18 חודש לכל היותר) יש להגיש עד ה-18 ביוני.

לא יתקבלו הצעות למחקר בסיסי או הצעות העוסקות בפיתוח תשתיות ו/או אמצעים טכנולוגיים (לדוגמא מערכות ממוחשבות, יישומים סלולריים), למעט הצעות שיכללו עידוד אבחון מדויק ומהיר של סוכרת.

הצעות המחקר צריכות להיות בתחומים הבאים: מניעת סוכרת בקבוצות סיכון; מניעת סוכרת, לרבות באמצעות חינוך, באוכלוסייה הכללית; העלאת ההיענות ודבקות בתוכנית הטיפול ובמעקב אחריהם.

יתרון יינתן למחקרים שיכללו מרכיב חדשני שלא נוסה קודם לכן באוכלוסייה בישראל ושגם יהיו ניתנים ליישום בהיקף מצומצם כמו גם בהיקף נרחב ובמגוון של אוכלוסיות - כלומר עם פוטנציאל ברור להתאמה תרבותית ולשונית נרחבת.

הבקשה למענק המחקר צריכה לכלול תכנית יישומית שתתבצע בקהילה (כולה או בחלקה) ותכלול התערבות למשך שנה עד שנה וחצי בקרב אוכלוסייה מוגדרת של חולי סוכרת או טרום סוכרת. התוכנית תכלול גם הערכה מובנית עם יעדים ברורים ומדידים מול קבוצת השוואה. מבנה התכנית ומרכיביה חייבים להיות מתאימים לאורך זמן בתנאיה של מערכת הבריאות בישראל. עליה לכלול חישובי תקציב מפורטים.

כן על מגישי ההצעות לתאר את האופן שבו התוכנית תזכה בתמיכה מעשית או אסטרטגית בידי הארגון הרפואי שבו היא תתבצע. פירוט מי יהיו מבצעי התוכנית והאם קיים מימון אחר לאותה התוכנית או תכנית דומה.

רשאים להגיש את הבקשות למענקי מחקר רופאים, אחיות, דיאטנים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים רפואיים, רוקחים ופיזיותרפיסטים וכן חוקרים, מובילי קידום בריאות, אנשי מקצוע או מנהלים בכירים מובילים בתחומם בקהילה, המורשים על ידי מוסד מדעי מוכר.

בקול הקורא ,נמסר כי את ההצעות למענקים יש להגיש בעברית בשני שלבים. בראשון - ההצעות המקדמיות הכוללות פרטים על עיקרי המחקר, התקציב המבוקש והרכב המשתתפים בתוכנית. צוות שיפוט יבחן את הבקשות ולקראת השלב השני יוזמנו חלק מהמבקשים להציג בעל פה את הצעותיהם בפני ועדת השיפוט. בשלב השני, מגישי ההצעות שיימצאו ראויות יתבקשו להגיש הצעות מלאות על פי ההנחיות שיועברו אליהם בנפרד. ההצעות הראויות למימון ייבחרו בידי וועדת שיפוט בהסתמך על חוות דעת של מומחים.

ההצעות המקדמיות ישלחו באמצעות המערכת הממוחשבת של לשכת המדען הראשי במשרד הבריאות ובדואר כשהן חתומות בידי נציג רשות המחקר של המוסד הרפואי המתאים. על ההצעות המקדמיות להיקלט ולהירשם בצורה אלקטרונית עד 18 ביוני 2015 בחצות. ההצעות החתומות חייבות להגיע (בדואר רשום) ללשכת המדען הראשי עד 23 ביוני 2015.

מחברי ה"קול הקורא" ציינו כי על מגיש ההצעה להיות מנהל או איש מקצוע בכיר בגוף או בארגון בקהילה, או רופא או חוקר ממוסד מוכר להשכלה גבוה בעל ד"ר לרפואה או ד"ר במדעים. המחקר ההתערבותי או המחקר המלווה ייעשה במסגרת מוסד מדעי מוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה או בית- חולים או קופת-חולים, ובלבד שתהיה בו רשות מחקר או קרן מחקרים שתנהל את כספי המענק בתקציב נפרד ומבוקר ותהיה אחראית בפני המיזם בכל הנושאים המנהליים והכספיים.

להורדת הקול הקורא לחצו כאן

להורדת טופס הבקשה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מיזם "עוצמה",  סוכרת,  בריאות הציבור,  פרופ' איתמר רז
תגובות
02.06.2015, 16:28

לד"ר פלדמן היקר!! אתה יכול לישון רגוע, ולא לדאוג. ותן לשר ליצמן לטפל בעניין,כי אין חכם כבעל הנסיון !!!