• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר חדש מעריך: שבץ מוחי מזקין את תפקוד המוח ב-8 שנים

המחקר יתפרסם בגיליון החודש הבא של כתב העת Stroke; החוקרים מדדו את השפעות השבץ באמצעות סדרת מבחנים קוגניטיביים

CT של שבץ מוחי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, העומד להתפרסם בגיליון יולי של כתב העת הרפואי Stroke, מצא כי מוחו של אדם שעבר שבץ מוחי מזדקן מבחינה תפקודית כמעט ב-8 שנים. לדברי החוקרים, השבץ המוחי "גוזל" מהמוח יכולת זיכרון ומהירות חשיבה, כפי שהן משתקפות במבדקים קוגניטיביים.

את המחקר הוביל צוות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, בהשתתפות חוקרים בבריאות הציבור. הוא נערך על מטופלי שבץ מוחי לבנים ואפרו-אמריקאים, שעברו שבץ מוחי ואחר כך עברו מבדק שכלל 27 בדיקות זיכרון ומהירות חשיבה.

לדברי החוקרים, השבץ המוחי "גוזל" מהמוח יכולת זיכרון ומהירות חשיבה, כפי שהן משתקפות במבדקים קוגניטיביים

התברר, כי התוצאות שהושגו המחישו כיצד בבת אחת תפקוד המוח אצל אותם נפגעי שבץ מוחי פחת ב-7.9 שנים (על-פי הניקוד).

החוקרים אספו נתונים לגבי 4,900 נפגעי שבץ מוחי בני 65 ומעלה. תשומת לב ממוקדת ניתנה לגבי 7.5% מקרב המטופלים האפרו-אמריקנים ו-6.7% מקרב הלבנים, שלא היה להם אירוע עכשווי של שבץ, או שאובחנו עם דמנציה ובעיות קוגניטיביות אחרות – אבל עברו שבץ שתועד בתקופה שבין 1998 ל-2012 ובתוך פרק הזמן הזה גם עברו מבדק קוגניטיבי.

החוקרים מדדו את השינויים שחלו אצל נפגעי שבץ מוחי בין שתי נקודות זמן אלו ואמנם התברר שחלה הרעה מובהקת בשיעור הבעיות הקוגניטיביות שנתגלו אצלם.

החוקרים, ובראשם פרופסור דבורה לוין, הדגישו כי הממצאים ממחישים את חשיבות מניעת השבץ כדי להפחית סיכון להידרדרות קוגניטיבית בקרב מבוגרים.

מחקרים קודמים בנושא התמקדו בעיקר בפערים שהתגלו עקב מעמד סוציו-אקונומי, השכלה וגורמי סיכון וסקולריים, ביניהם סוכרת, יתר לחץ דם ועישון. פרופסור לוין ציינה, כי גורמים מסוימים, כמו כמה שנים סובל אדם מבעיה וסקולארית, וכן השכלה, כמו גם גורמים גנטיים וביולוגיים, עשויים למלא תפקיד בנוגע לביצועים קוגניטיביים ארוכי-טווח.

"דבר אחד ברור", ציינה, "ההשלכות של שבץ מוחי הן רציניות וחמורות בכל הנוגע לתפקוד המוח ובממוצע שבץ מוחי 'גוזל' מהבריאות הקוגניטיבית שמונה שנים. יש צורך לכן בנקיטת אמצעים להפחתת הסיכון לשבץ מוחי כמו טיפול לשם שליטה ואיזון של לחץ הדם, הפחתת רמת הכולסטרול והשומנים, להפסיק ולהימנע מעישון, להעניק תשומת לב בכל הנוגע לסוכרים בדם ולהימצא בפעילות גופנית גם בגיל המבוגר".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  שבץ מוחי,  הזדקנות,  ארה"ב
תגובות