שבוע המודעות לסוכרת

משקל נמוך בלידה מגביר את הסיכוי לפתח LADA וסוכרת סוג 2 בבגרות

מחקר מצא, כי משקל נמוך בלידה מגביר פי 2.5 את הסיכוי לפתח LADA או סוכרת סוג 2, וסיכוי זה גובר עוד יותר בקרב מבוגרים עם משקל עודף

11.11.2015, 09:49
משקל תינוק בלידה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר מקרה-ביקורת זה בוצע במטרה לחקור את הקשר שבין המשקל בעת הלידה לבין סוכרת אוטואימונית מאוחרת במבוגרים (latent autoimmune diabetes in adults - LADA), סוג נפוץ של סוכרת אשר כולל מאפיינים של סוכרת נעורים וסוכרת סוג 2.

החוקרים השתמשו בנתונים ממחקר ESTRIDי (Epidemiological Study of Risk Factors for LADA and Type 2 Diabetes), מחקר מבוסס-אוכלוסייה שבוצע בשבדיה.

בניתוח הסופי נכללו 134 מטופלים עם LADA (חיוביים ל-GADAי [glutamic acid decarboxylase antibodyי]), 350 מטופלים עם סוכרת סוג 2 (שליליים ל-GADA) ו-603 משתתפי ביקורת, שנבחרו באופן אקראי.

תוצאות המחקר כוללות את יחסי הסיכוי (Odds ratio - OR) ל-LADA וסוכרת סוג 2 ביחס למשקל בלידה, לאחר התאמה עבור מין, גיל, BMI והיסטוריה משפחתית של סוכרת.

החוקרים מצאו, כי משקל נמוך בלידה הגביר את הסיכון ל-LADA וגם את הסיכון לסוכרת סוג 2: OR לירידה בקילוגרם אחד הוערך כ-1.52 עבור LADA ו-1.58 עבור סוכרת סוג 2. OR עבור משתתפים ששקלו פחות משלושה קילוגרמים בלידה, בהשוואה למשתתפים ששקלו ארבעה קילוגרמים ויותר בלידה, היה 2.38 עבור LADA ו-2.37 עבור סוכרת סוג 2.

שילוב של משקל נמוך בלידה (פחות משלושה קילוגרמים) ומשקל עודף כיום (BMI ≥ 25) הגביר עוד יותר את הסיכוי לפתח סוכרת, פי 3.26 עבור LADA ופי 39.93 עבור סוכרת סוג 2.

להיסטוריה משפחתית של סוכרת היתה השפעה מעטה על הערכות הסיכון.

תוצאות המחקר מראות, כי משקל נמוך בלידה עשוי להגביר את הסיכון לפתח LADA, במידה דומה לסיכון לפתח סוכרת סוג 2. ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה LADA, למרות המרכיב האוטואימוני של המחלה, כוללת ככל הנראה גורמים אטיולוגיים הקשורים לסוכרת סוג 2.

מקור:
Rebecka Hjort , Lars Alfredsson, Per-Ola Carlsson, Leif Groop, Mats Martinell, Petter Storm,Tiinamaija Tuomi, Sofia Carlsson
Low birthweight is associated with an increased risk of LADA and type 2 diabetes: results from a Swedish case–control study; Diabetologia, November 2015, Volume 58, Issue 11, pp 2525-2532; First online: 25 July 2015

נושאים קשורים:  סוכרת,  משקל בלידה,  LADA,  סוכרת נעורים,  סוכרת אוטואימונית,  שוודיה,  משקל עודף,  מחקרים
תגובות