חדשות

מחקר ישראלי קובע: אין שני סוגי מוח שונים לנשים ולגברים

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומגרמניה ושוויץ מצאו, כי ההבדלים הקיימים במאפיינים של המוח בנשים ובגברים אינם קשורים בשני סוגי מוח, כפי שקיים במערכות המין

הדמיית MRI של המוח (צילום: אילוסטרציה)

חוקרי מוח ונוירולוגים מאוניברסיטת תל אביב, בשיתוף צוותים ממכון מקס פלנק בלייפציג ומאוניברסיטת ציריך, הצליחו להדגים באמצעות סריקות MRI כי לא ניתן להחיל על מוחות אנושיים את ההגדרות "נשי" או "גברי", כפי שהן קיימות במערכות המין, למשל.

מחקר בנושא פורסם שלשום (ב') בכתב העת "רשומות האקדמיה האמריקאית הלאומית למדעים" (PNAS) תחת הכותרת "פסיפס המוח האנושי". ראש צוות המחקר, פרופסור דפנה יואל מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ומדעי המוח, מסרה: "הראינו כי המוח האנושי הוא פסיפס ייחודי שבו מאפיינים הנפוצים יותר בנשים ומאפיינים הנפוצים יותר בגברים".

פרופ' דפנה יואל: "אנחנו הראינו שהעובדה שיש הבדלים סטטיסטיים בין הקבוצות, אין פירושה שקיימים שני סוגים נבדלים של מוחות"

משמעות הממצאים היא כי לא קיימים שני סוגי מוחות. עם זאת, ניתן לזהות מאפיינים הנפוצים יותר במוחות של נשים ומאפיינים הנפוצים יותר במוחות של גברים. לדברי החוקרים, מוחו של כל אדם הוא פסיפס ייחודי, המשלב בתוכו את שני סוגי המאפיינים, ואינו מאופיין מלידה רק על ידי המגדר.

פרופסור יואל ציינה, כי במחקר נבחנה השאלה אם קיימים שני סוגי מוחות, נקבי וזכרי, כמו שקיימים שני סוגים נבדלים וברורים של איברי מין.

"עד היום", הוסיפה עוד פרופסור יואל, "לא מעט מחקרים הראו הבדלים בין נשים לגברים בכל הנוגע לאזורים או לקשרים ספציפיים במוח. המחקר שלנו הוא הראשון שעבר מרמת האזורים הבודדים אל המוח כמכלול".

לדבריה, "עד היום הסתפקו המדענים בקביעה שקיימים הבדלים סטטיסטיים בין שני המינים. אנחנו הראינו שהעובדה שיש הבדלים סטטיסטיים בין הקבוצות, אין פירושה שקיימים שני סוגים נבדלים של מוחות. במילים אחרות: יש מאפיינים הנפוצים יותר בגברים ויש שנפוצים יותר בנשים. בניגוד להבדלים בין איברי המין אין 'מוח נקבי' ו'מוח זכרי'"

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  מוח,  מחקר מוח,  מגדר,  נשים,  גברים,  פרופ' דפנה יואל,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות