• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בתוך ארבע שנים: שיעור מקרי המוות משבץ מוחי בישראל עלה ב-13%

כך דיווח היום העיתון "ידיעות אחרונות", על סמך נתוני הלמ"ס; ד"ר מוחמד עומרי, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים האנגלי בנצרת, שאמר כי "שבץ מוחי הוא מחלת המוח היחידה הניתנת למניעה באמצעות טיפול מתאים... בהיבט הזה ישראל בהחלט במקום לא טוב"

שבץ מוחי (אילוסטרציה)
שבץ מוחי (אילוסטרציה)

בתוך ארבע שנים עלה שיעור התמותה משבץ מוחי בישראל ב-13.1% - כך מדווח היום (ב') העיתון "ידיעות אחרונות", על סמך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). לפי הנתונים, ב-2010 עמד שיעור מקרי המוות על 42.7 ל-100 אלף, אולם ב-2013 עלה ל-48.3%. בסל הכל, ב-2013 נפטרו משבץ מוחי 2,329 ישראלים.

בדיווח נמסר, כי ב-2010 היה שיעור מקרי המוות משבץ מוחי בישראל הנמוך ביותר מקרב המדינות המפותחות, אולם ב-2013 הוא כבר השישי בדירוג.

שיעור המטופלים בישראל בנוגדי קרישה הוא כ-55% מכלל החולים, לעומת 70% בממוצע האירופי

ב-2013 דווח במאמר בכתב העת של איגוד הקרדיולוגים האמריקאית (Journal of American Heart Association) על מגמה מדאיגה בניהול הטיפול באנשים בסיכון לשבץ בישראל, ומחבריו אף טענו כי הוא בין הגרועים במדינות המערב.

שיעור המטופלים בישראל בנוגדי קרישה הוא כ-55% מכלל החולים, לעומת 70% בממוצע האירופי.

עוד נמסר בדיווח, כי על פי הערכות, מדי שנה לוקים בשבץ מוחי בישראל כ-15 אלף איש. העיתון ציטט את ד"ר מוחמד עומרי, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים האנגלי בנצרת, שאמר כי "שבץ מוחי הוא מחלת המוח היחידה הניתנת למניעה באמצעות טיפול מתאים וניהול נכון של הטיפול ובהיבט הזה ישראל בהחלט במקום לא טוב".

בסיכון לשבץ מצויים הסובלים מפרפור פרוזדורים, יתר לחץ דם גבוה, סוכרת, אי ספיקת לב ומי שעבר אירועים קודמים. תסמינים מוקדמים של אירוע מוחי: הפרעות תחושה פתאומיות בגפיים ("נימול") , הפרעה פתאומית בראייה (ראייה כפולה, טשטוש), עיוות פתאומי של שרירי הפנים, חולשה/שיתוק פתאומי בצד אחד של הגוף, חוסר יציבות והפרעה פתאומית בשווי המשקל, כאבי ראש חדים וחריגים לא סיבה והפרעה בדיבור. כל אלו מחייבים הגעה מיידית לחדר מיון.

פנינה רוזנצוייג, מנכ"לית עמותת "נאמן – נפגעי שבץ מוחי", מסרה לעיתון כי הקמפיין שעלה באחרונה בתקשורת להעלאת המודעות לשבץ מוחי סייע בהצלת חייהם של לא מעטים, אבל יש להרחיב את מערך יחידות השבת בבתי החולים, להוסיף בהן מיטות ייעודיות, להכניס מדדי איכות באיזון מטופלים באמצעות נוגדי קרישה ולהדריכם לאורח חיים בריא.

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ מוחי,  ד"ר מוחמד עומרי,  "ידיעות אחרונות",  נוגדי קרישה,  שיעורי תמותה
תגובות