קשישים

אקו-לב לבני 100 ומעלה: הפרעות בתפקוד הלבבי נפוצות, אך לא שינויים מבניים

מחקר שבדק בעזרת אקו-לב נבדקים מעל גיל 100 במחוז בספרד מצא תוצאות חריגות שנובעות כנראה משינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל ולמחלה קרדיווסקולרית, אך לא מצא שינויים מבניים

בדיקת אקו-לב (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בחן את המאפיינים האקוקרדיוגרפים של קשישים שגילם 100 ומעלה (centenarians) אשר חיים במחוז לוגו שבספרד.

במסגרת מחקר תצפית עם מעקב פרוספקטיבי של מטופלים בגילאי 100 ומעלה, המתגוררים במחוז לוגו שבספרד, הוצעו בדיקות אקוקרדיוגרפיה (אקו לב) לכל הנבדקים בגילאים אלו שיכלו להגיע למרפאה. בוצעו בדיקות אקו לב דו-מימדי ואקו דופלר לא פולשני (דרך בית החזה, transthoracic), לפי זוויות צילום והליכים סטנדרטיים.

16 מטופלים בגילאי 101 + 1.3 שנים הסכימו לעבור את הבדיקות. 50% מהמשתתפים היו עם יתר לחץ דם, ו-93% היו עם גורם סיכון קרדיווסקולרי אחד לפחות, ללא הבדל בין המינים פרט לעישון (71.4% גברים, לעומת 0% נשים, P = 0.005). ריבוי תרופות (polypharmacy) היה ממצא שכיח, ובממוצע נטלו המשתתפים 3.5 (+1.7) תרופות ביום.

37.5% מהמשתתפים היו עם ציון הגבוה מ- 2 במדד צ'ארלסון (Charlson index - מעריך סיכויי תמותה בעשר שנים לפי תחלואות קיימות), והציון הממוצע במדד ברטל (Barthel index – מעריך את יכולת התפקוד בביצוע מטלות יום-יומיות) היה 59.4 (+36.1).

בזמן ביקורי בית, שלושה מטופלים היו עם פרפור פרוזדורים (atrial fibrillation). אף אחד מהמשתתפים לא היה עם תוצאות תקינות של הבדיקות האקוקרדיוגרפיות. גדילת יתר (היפרטרופיה) של חדר שמאל נמצאה בקרב 43% מהנבדקים, הפרעה בתפקוד הסיסטולי (מקטע פליטה [ejection fraction] בחדר שמאל נמוך מ- 55%) נמצאה בקרב 31% מהנבדקים. לא אותרו מקרים של הפרעה חמורה בתפקוד הסיסטולי. הפרעה בתפקוד הדיאסטולי של חדר שמאל נמצאה בקרב 56.3% מהנבדקים. קוטר העלייה השמאלית היה גדול מ-40 מ"מ בקרב שמונה נבדקים (50%).

הפרעות קלות או בינוניות במסתמים היו ממצא שכיח (93%), והיו לרוב אי-ספיקה של המסתם הצניפי או של מסתם אבי העורקים (mitral or aortic regurgitation). לא נצפו הבדלים בין המינים.

לסיכום, נבדקי המחקר שגילם 100 ומעלה היו עם תוצאות חריגות בבדיקות אקו-לב, אשר נובעות ככל הנראה משינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל ולמחלה קרדיווסקולרית כרונית. עם זאת, לא נצפו שינויים מבניים גדולים בקרב אוכלוסיית המחקר.

מקור:
R. Rabuñal-Rey, J.C. Piñeiro-Fernández, R. Monte-Secades, A. Testa-Fernández, P. Ventura-Valcárcel;Study of cardiac structure and function assessed by echocardiography in patients older than 100 years;European Gariatric Medicine, Volume 7, Issue 1, February 2016, Pages 86–89.

נושאים קשורים:  קשישים,  אקוקרדיוגרפיה,  אקו לב,  גיל 100,  בני 100 ומעלה,  centenarians,  אקו לב דו-מימדי,  אקו דופלר,  יתר לחץ דם,  hypertension,  ריבוי תרופות,  עישון,  מדד צ'ארלסון,  מדד ברטל,  פרפור פרוזדורים,  גדילת יתר של חדר שמאל,  הפרעה בתפקוד הסיסטולי,  מקטע פליטה נמוך,  אי-ספיקת מסתם צניפי,  אי ספיקת מסתם אבי העורקים,  מחקרים
תגובות