CF

מרחיבי סימפונות נשאפים ללייפת כיסתית

בטא2 אגוניסטים קצרים וארוכים יכולים להועיל בטווח הקצר והארוך בחולי CF בהם הודגמה תגובתיות או תגובתיות יתר של דרכי האוויר

asthma (אילוסטרציה)

ארועים חוזרים של צפצופים וקוצר נשימה שכיחים בחולי לייפת כיסתית (CF) והם מטופלים במרחיבי סימפונות לעיתים קרובות. למרות השימוש בהם, ישנן עדויות מועטות ליעילותם ב CF. מטרת סקירה זו הייתה להעריך את יעילותם של מרחיבי סימפונות בחולי CF.

בוצעה סקירה של מחקרים מה Cochrane Cystic Fibrosis and Genetic Disorders Group Trials Register כאשר המחקר האחרון היה מ 9.9.2010. נכללו מחקרים רנדומלים מלאים או חלקיים אשר כללו שימוש במרחיבי סימפונות בהשוואה לפלצבו או מרחיבי סימפונות אחרים בחולי CF מאובחנים עם כל דרגות חומרת המחלה. עבור כל מרחיב סימפונות שנסקר, נאסף מידע לגבי יעילות קצרת טווח (פחות משבוע) וארוכת טווח (שבוע ויותר).

הסקירה העלתה 66 מחקרים. 18 (סך 369 משתתפים) היו מתאימים להכללה. כל מחקרים למעט שניים היו בשיטת cross-over. מטה אנליזה לא הייתה אפשרית. בהשוואה לפלצבו, מרחיבי סימפונות מסוג בטא2 אגוניסטים קצרי טווח העלו את ה FEV1 בטווח הקצר בשלוש מתוך 5 מחקרים, ובטווח הארוך העלו את ה PEF במטופלים בהם הודגמה היפראקטיביות של דרכי האוויר, תגובתיות של דרכי האוויר או שתיהן. בהשוואה לפלצבו, בטא2 אגוניסטים לטווח ארוך העלו את ה FEV1 ו FEF 25%-75% בטווח הקצר בחולים עם תגובתיות דרכי אוויר, אך הפיקו תוצאות לא חד משמעיות לטווח הארוך. אנטיכולינרגים נשאפים לא הראו אפקטים לא בטווח הקצר ולא בארוך. לא נמצאו מחקרים לגבי פנוטרול, פורמוטרול או טיוטרופיום.

לא ניתן היה לקבוע בצורה מלאה את היעילות של מרחיבי סימפונות נשאפים ב CF כחלק ממטה אנליזה. עם זאת, בטא2 אגוניסטים קצרים וארוכים יכולים להועיל בטווח הקצר והארוך בחולים בהם הודגמה תגובתיות או תגובתיות יתר של דרכי האוויר. בשל העדר נתונים לא ניתן לקבוע את יעילותם של פנוטרול, פורמוטרול או טיוטרופיום.

מקור:

Cochrane Database Syst Rev. 2016 Feb 11;2:CD003428. [Epub ahead of print]
WITHDRAWN: Inhaled bronchodilators for cystic fibrosis.
Halfhide C1, Evans HJ, Couriel J
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26866910

נושאים קשורים:  CF,  בטא2 אגוניסטים קצרים וארוכים,  תגובתיות יתר של דרכי האוויר,  מחקרים