חדשות

יעדי התוכנית למאבק בסוכרת: צמצום קטיעת איברים בחצי, הפחתה של 10% בתחלואה

כך הודיע שר הבריאות יעקב ליצמן, בכנס שנערך אתמול ובו הושקה התכנית הלאומית למניעה ולטיפול בסוכרת; את התכנית גיבש יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, פרופ' איתמר רז, ועלותה מוערכת בכ-10 מיליון שקל בשנה

פיתות בשוק, מזון לא בריא (צילום: אילוסטרציה)

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (ד') בכנס שבו הושקה התכנית הלאומית למניעה וטיפול בסוכרת, כי בין יעדי התכנית להביא לכך ששיעור קטיעת האיברים בחולי סוכרת במצב קשה יצטמצם בתוך כמה שנים ב-50% וכן להוריד את שיעור התחלואה בסוכרת בישראל ב-10% עד שנת 2020 וב-20% בתוך עשור.

עוד דיווח ליצמן, כי "תעשיית המזון המהיר לוחצת עלי שלא להתבטא נגד 'ג'אנק פוד” וצריכת סוכר, אבל אני עושה מה שטוב לעם ישראל לפי מדיניות המשרד״.

פרטי התכנית הלאומית התפרסמו עוד בדצמבר האחרון והם כוללים בין השאר: הורדת תחלואת הסוכרת ב־10% עד 2020, צמצום שיעור המקרים שבהם המחלה גורמת לסיבוכים קשים בכלל זה עיוורון וקטיעת גפיים, והפחתת ממדי השמנה בקרב הנוער. מדי שנה יפורסם דו"ח על מצב הסוכרת בישראל, שיוגש לשר הבריאות ולכנסת.

ליצמן: "תעשיית המזון המהיר לוחצת עלי שלא להתבטא נגד 'ג'אנק פוד” וצריכת סוכר, אבל אני עושה מה שטוב לעם ישראל לפי מדיניות המשרד״

הפחתת סיבוכי המחלה תיעשה על ידי בדיקות בתכיפות גדולה יותר. בשנתיים האחרונות כל חולה סוכרת המגיע לבדיקת דם בקופת חולים או למיון בבית חולים כבר מוזמן בעקבות זאת פעמיים בשנה לעבור בדיקת כף רגל שעשויה להפחית קטיעות.

בדיקות ראייה ייערכו לעיתים תכופות יותר מכפי שהדבר נעשה כיום בקרב חולי סוכרת (כיום רק כמחצית מהחולים עוברים בדיקות ראייה תקופתיות).
מוצרי המזון יסומנו ויקבע תו־איכות למוצרים עבור סוכרתיים למניעת הטעייה. ועדה מיוחדת תגדיר את הקריטריונים לתו הנוגע לסוכרתיים.

תבוצע פעילות הסברתית במגזרים שבהם שיעור הסוכרת גבוה או עולה בצורה חדה. זאת לאחר שהתברר כי שיעורי ההשמנה ומחלת הסוכרת במגזר הערבי כפולים מאשר בקרב יהודית. התמותה אצל נשים ערביות מסוכרת גבוהה פי שלושה לעומת יהודיות, ובאוכלוסייה האתיופית שיעור החולים מצוי במגמת עלייה. מודל התערבות בנושא הזה הופעל במסגרת ניסוי-שדה בנצרת, בשיתוף ארגונים וקהילות שונות בעיר: נשים, רוקחים וגם אימאמים.

התוכנית גם כוללת ביצוע מעקב רפואי הדוק מבעבר אחרי עשירית מהנשים שאובחנו במהלך ההיריון עם סוכרת הריונית. זאת, מאחר שמדובר בקבוצת סיכון שעלולה לפתח סוכרת בתוך עשור סוכרת מעקב רפואי הדוק עלייהן יעזור למנוע הידרדרות.

את התכנית הכין צוות בראשות פרופ’ איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת. היא משלבת את קופות החולים, בתי החולים, משרד הבריאות והכנסת. עלותה מוערכת בכ-10 מיליון שקל.

בישראל כ־600 אלף חולי סוכרת, ושיעור דומה, על פי הערכה, מוגדרים כמצויים במצב של טרום-סוכרת, כך שהם עתידים לפתח את המחלה. סוכרת היא גורם המוות הרביעי בשכיחותו בישראל, ואחראית לכ־2,300 מקרי מוות בשנה. 5.68% מהישראלים חולים במחלה. ישראל מדורגת מעט מעל לממוצע ה-OECD בהיקף התחלואה.

בתוך כך, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה אתמול תקנות של המוסד לביטוח לאומי, לפיהן הורים לילדים חולי סוכרת מגיל 12 גיל 18 יקבלו מעתה גמלה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי, ולא רק הורים לחולים עד גיל 12 כפי שהיה נהוג עד כה. הקצבה החודשית תהיה בגובה 1,095 שקלים, ותינתן ללא קשר למצב המחלה ולאיזון המטבולי של הילד החולה, החל מה-1 במאי 2016.

נושאים קשורים:  חדשות,  תכנית לאומית למאבק בסוכרת,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  פרופ' איתמר רז,  קטעית איברים,  סיבוכים,  סוכרת
תגובות
אנונימי/ת
03.04.2016, 16:30

הכל תוצאה של תזונה קלוקלת ומתח נפשי והשמנה יש מדד גליקמי 38 ומטה שהוא מומלץ לאיזון הסוכר קיים באינטרנט תזונה טבעונית צמחונית תזונה הגורמת לתגובה בסיסית בדם רמת חומציות 7-7.5 גם לזה יש רשימה באינטרנט