חדשות

מחקר: מתן חיסון לשפעת בשעות הבוקר יעיל יותר ממתן חיסון אחרי הצהריים

המחקר הבריטי מחפש אחר דרכים להגביר את היעילות של החיסון נגד שפעת, בשל העובדה כי עם הגיל יורדת התגובה החיסונית של הגוף ועדיין נרשמים מאות אלפי מקרי מוות בשנה בעולם מסיבוכי שפעת

חיסון נגד שפעת. אילוסטרציה

מתן חיסון נגד שפעת בשעות הבוקר נמצא יעיל יותר לשם הגנה מפני הידבקות בנגיף ולתגובת נוגדנים טובה, בהשוואה למתן חיסון בשעות אחר הצהריים; כך עולה ממחקר שבוצע באוניברסיטת ברמינגהם הבריטית, ושפורסם בכתב העת Vaccine.

עורכי המחקר ניתחו דיווחים ונתונים שסופקו על ידי 24 רופאי משפחה בבריטניה משתי עונות חיסון לשפעת (2011 ו-2013). החיסונים ניתנו ל-276 בוגרים בני 65 ומעלה. התרכיב כלל חיסון כנגד שלושה מזני השפעת העונתית.

מי שחוסנו בין השעה 9 ל-11 בבוקר במרפאה הקהילתית שלהם או על ידי רופא המשפחה, הראו תגובה חיסונית וטובה יותר לעומת אלו שחוסנו בין השעות 3 ל-5 אחר הצהריים

התברר, כי אלו שחוסנו בין השעה 9 ל-11 בבוקר במרפאה הקהילתית שלהם או על ידי רופא המשפחה (GP) שלהם, הראו תגובה חיסונית וטובה יותר לעומת אלו שחוסנו בין השעות 3 ל-5 אחר הצהריים. הרופאים מצאו גם רמה גבוהה יותר של נוגדנים אצל מתחסני הבוקר, בהשוואה לאלו שחוסנו בשעות אחר הצהריים.

רכזת המחקר, ד"ר אנה פיליפס, מסרה כי "ידוע שיש תנודות בתגובה החיסונית של הגוף במהלך היום, ולכן המחקר נועד לבדוק אם יש לכך השפעה גם לגבי יעילות החיסון לשפעת במהלך עונת החיסונים הרגילה".

לדבריה, ממצאי המחקר יסייעו לתכנן מבצעי חיסון עונתיים לשפעת ביתר יעילות. יתכן, סבורים החוקרים, שגם לגבי חיסונים עונתיים אחרים תתקבל תמונה דומה. חיסון לשפעת מהווה חלק מתכנית החיסונים העונתית הנהוגה בבריטניה ומבצעים אותם רופאי משפחה. במבצע החיסון נגד שפעת, ההתמקדות בבריטניה היא במיוחד בבני 65 ומעלה. מבצעים דומים נעשים במדינות מערביות רבות.

ובכל זאת, מדי שנה מתים בעולם מסיבוכי השפעת בין 250 אלף ל-500 אלף בני אדם. הירידה בתגובה החיסונית של הגוף, הקשורה לגיל, יוצרת תגובת נוגדנים לא יעילה אחרי מתן החיסון. ההערכה היא שבקרב הזקנים והקשישים יש עם הגיל ירידה של 50% בתגובה החיסונית. מסיבה זו, מחפשים הרופאים אחר דרכים לשפר את תוצאי החיסון. עד כה לא הושגה הצלחה מספקת.

ייתכן ששינוי בלוח הזמנים של מתן החיסונים במהלך היום, כפי שהראה המחקר הנוכחי, במיוחד עבור אלו הנמנים על קבוצת הסיכון לחלות בשפעת, ייתן מענה טוב יותר.

עתה נערך צוות המחקר לבחון את הנושא על קבוצת גדולה יותר של מתחסנים לשפעת. בין השאר, ייבדקו תוצאי החיסון בקרב קבוצות כמו קשישים עם סוכרת או מחלות כליה וכבד, או מתחסנים אחרים עם היחלשות של המערכת החיסונית. כן יבחן נושא תזמון החיסון גם לגבי חיסונים עונתיים נגד דלקת ריאות, המומלצים גם הם בבריטניה לבני 65 ומעלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תגובה חיסונית,  תזמון חיסון,  מערכת החיסון,  בריטניה,  מחקר,  קשישים,  תכנית חיסונים,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
27.04.2016, 19:20

השאלה אם הם גם פחות חלו, או שרק היו בעלי רמת נוגדנים טובה יותר.
ייתכן שההתלהבות מוקדמת