חדשות

רמב"ם: מחקר בינ"ל חדש על המנגנון ההופך כאב חריף לאחר חבלה לכאב כרוני

המחקר, הבוחן את תהליך ה"כרוניפיקציה של הכאב" בקרב מטופלים שעברו חבלה כלשהי שהובילה לכאב חריף שאמור לחלוף, נעשה בשיתוף עם משרד ההגנה בארה"ב

פרופ' דוד ירניצקי, מנהל המערך הנוירולוגי ברמב"ם. צילום: דוברות ביה"ח

מחקר בינלאומי חדש, שאותו מובילים רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "רמב"ם" בשיתוף פעולה עם משרד ההגנה של ארה"ב, בוחן את המנגנון שהופך כאב בעקבות חבלה לכאב כרוני.

לפי הודעת בית החולים אתמול (יום ב'), הבדיקה תתמקד במבנה המוח של נפגע, ב-DNA ובמרכיבים אחרים המעורבים בכאב, ואף ייערך ניסיון לחזות מי מהנפגעים המשרתים בצבא יהיו אלו שיסבלו פחות מכאב במקרה של פגיעה, ולמי יש סיכוי גבוה יותר להיכלל בסטטיסטיקה של סובלים יותר מכאב.

בית החולים "רמב"ם" הדגיש, כי בשנים האחרונות הפכה רפואת הכאב ליותר ויותר מרכזית בתפיסת הטיפול של גורמים רפואיים שונים. מה שבעבר נתפס כסימפטום לבעיה, הוכר כבר מזמן כבעיה רפואית מהותית בפני עצמה, המשפיעה על חיי מיליוני אנשים בכל העולם.

המחקר הבינלאומי החדש מנסה לבנות מודל שינבא למי יש את הסיכוי לסבול מכאב כרוני כתוצאה מחבלה ופציעה קשה.

מודל המחקר שמתבצע ברמב"ם מתמקד במעבר מכאב חריף שלאחר חבלות קלות של הראש והצוואר לכאב כרוני

"רמב"ם" משמש כמרכז טראומה על-אזורי אליו מגיעים נפגעים רבים כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות ביתיות, חבלות ופציעות שונות, לרבות כאלו הקשורות בפעילות צבאית. הפציעות מלוות לא אחת בכאב חריף שאמור לחלוף עם ההחלמה. אולם בלא מעט מקרים מתרחש תהליך שהופך את הכאב לקבוע, כרוני, אצל אותו הפצוע.

המחקר מתקיים בישראל, בארה"ב, בקנדה ובאוסטרליה. החוקרים ינסו להבין מה הם המנגנונים והגורמים האחראיים לתהליך הזה, ולאחר מכן לבנות מודל שינבא למי יש סיכויים לסבול ממצב שבו הכאב החריף שתקף נפגע כתוצאה מחבלה, יהפוך לכאב כרוני (תהליך בשם "כרוניפיקציה של כאב").

"ממה שאנו יודעים כיום, בתהליך הכרוניפיקציה מעורבים גורמים רבים", הדגיש פרופ’ דוד ירניצקי, מנהל המחלקה הנוירולוגית ברמב"ם, יוזם המחקר וראש הקבוצה הישראלית המשתתפת בו. "מדובר במנגנוני עיבוד הכאב המאפיינים את המטופל הספציפי, מבנה המוח שלו, הקישוריות העצבית של חלקיו השונים, מרכיבים גנטיים ומרכיבים פסיכולוגיים.

"אם נצליח להבין את התהליכים הללו טוב יותר ולבנות מודל ניבוי, יהיה בכך בגדר בפריצת דרך של ממש בתחום רפואת הכאב. ובאשר לעניין שמגלה בנושא הזה משרד ההגנה של ארה"ב – אולי גם נוכל לייצר מצב שבו יידעו מראש מי מאנשי השטח - כוחות ביטחון וחיילים - מיועדים לפתח בעיה כרונית של כאב ובעצם לאפשר להתמודד עם הבעיה הזו אפילו מראש".

מודל המחקר שמתבצע ברמב"ם מתמקד במעבר מכאב חריף שלאחר חבלות קלות של הראש והצוואר לכאב כרוני. "נראה כי דווקא בפציעות מהסוג הזה", הדגיש עוד פרופ’ ירניצקי, "מתרחש המעבר בין שני סוגי הכאב באחוזים לא מבוטלים אצל הנפגעים".

במסגרת המחקר יעברו המטופלים זמן קצר אחרי הפגיהע הערכה קלינית, הערכה של מנגנוני עיבוד הכאב, הערכה פסיכולוגית, סריקת MRI של המוח, רישום גלי מוח וסריקת הגנום. לאחר מכן ייערך מעקב לאורך שנה על מצבם הקליני, כולל מאפייני הכאב החריף והכרוני שלהם ומרכיבים קליניים אחרים. כל הנתונים שייאספו בבדיקות יעברו ניתוח בידי קבוצת מומחים. בהתבסס עליהם יפותחו המודלים, בעזרת סריקה ממוחשבת ועיבוד הנתונים.

בצוות המחקר הישראלי שותפים גם ד"ר ילנה גרנובסקי, חוקרת בכירה ברמב"ם ובטכניון ופרופ’ מיכל גרנות, מהפקולטה ללימודי רווחה ובריאות והחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  כאב כרוני,  כאב חריף,  מחקר,  צבא ארה"ב,  חבלה
תגובות