חדשות

מחקר בדנמרק: בעלי משקל עודף נמצאים בסיכון נמוך מאחרים לתמותה

המחקר העלה, כי מי שמדד מסת הגוף שלהם (BMI) עמד על 27 היו בסיכון הנמוך ביותר לתמותה מסיבה כלשהי; זאת, לעומת המצב בעבר אז BMI נמוך נקשר לסיכון נמוך לתמותה

משקל יתר, השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

אנשים עם משקל עודף מתון, שמדד BMI שלהם עומד על 27, נמצאים בסיכון הנמוך ביותר למוות מוקדם מכל סיבה שהיא (All Cause); כך מעלה מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת JAMA.

המחקר בוצע בידי רופאים וחוקרים מאוניברסיטת קופנהגן, והתבסס על נתונים משלוש תקופות חיים ובאוכלוסייה בת יותר מ-120 אלף איש. התקופות היו: 1978-1976, 1994-1991 ו-2013-2003.

בקבוצת האנשים שנבדקה בשנים 1978-1976 התברר, כי מי שהיו אז עם BMI 23.7 - כלומר בטווח הנורמה - היו בעלי שיעור התמותה הנמוך ביותר, בהשוואה לאחרים עם BMI גבוה יותר.

בקבוצת האנשים שנבדקה בשנים 1994-1991 השיעור הנמוך ביותר לתמותה מוקדמת היה בקרב אלו עם BMIי24.6 - שהוא כבר הקצה העליון בטווח הנורמה המקובלת למשקל. בקרב אלו שנבדקו בשנים 2013-2003 עלה, כי דווקא אלה בעלי BMIי27 - גבוה מהנורמה ונחשב למשקל עודף - נקשרו לשיעורי תמותה מוקדמת נמוכים יותר.

פרופ’ בורגה נורדסטגארד, מבית הספר לרפואה באוניברסיטה של קופנהגן, שהוביל את המחקר, ציין כי הניסיון לתת תשובה לממצאים המפתיעים הוא מסובך. לדבריו, ייתכן שהסיבה לכך היא שכיום אנשים עם BMI שנחשב גבוה מעל לנורמה בכל זאת נמצאים בסיכון נמוך לתמותה מוקדמת נובע מהשיפור שחל בטיפול בגורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים.

עוד אמר, כי "אין פירוש הדבר שאדם במשקל גוף נורמלי צריך עתה לחתור לעלייה במשקל. אם אתה עם BMIי27 יתכן שאינך צריך לחשוש כפי שחששת בעבר, אבל אין זה אומר שאתה יכול מעתה לאכול כמויות מזון גדולות יותר. החוקרים הדגישו כי הנתונים שלהם מבוססים רק על האוכלוסייה בדנמרק ויתכן שאין להכיל את הממצאים על קבוצות אוכלוסייה אחרות.

תמצית דו"ח המחקר ב-JAMA

נושאים קשורים:  חדשות,  דנמרק,  משקל עודף,  סיכון לתמותה,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות