מגזין

מחלוקת המלח הגדולה

מחקר שפורסם ב"לנסט", בו נטען כי מי שאינם סובלים מיתר לחץ-דם יכולים להינזק מהפחתת צריכת המלח, הצית מחדש את המאבק סביב הקשר בין נתרן למחלות לב ולשבץ

הפקת מלח בתאילנד (צילום: אילוסטרציה)

התאגדות רפואת הלב האמריקנית (AHA) פירסמה בשבוע שעבר ביקורת חריפה על מחקר שהופיע בכתב העת The Lancet לפני כשבועיים, בו נטען כי בקרב מי שאינם סובלים מיתר לחץ-דם, צריכת מזון דל-מלח נקשרת דווקא לעלייה בסיכון למוות או לאירועים קרדיווסקולאריים ובאופן כללי אינה טובה ללב.

המחקר השנוי-במחלוקת התבסס על ניתוח מאגרי נתונים מתוך מחקרים פרוספקטיביים. החוקרים טענו, כי צריכת מזון עשיר במלח נקשרת לסיכון מוגבר לאירועים הקרדיווסקולאריים רק לגבי אנשים עם יתר לחץ דם (יל"ד), אך כי אין קשר בין צריכת מלח מוגבר לאירועי לב בקרב מי שאינם סובלים מכך. יתרה מכך, הם קבעו כי לפי הנתונים, מי שהיו עם רמות נמוכות של מלח בשתן דווקא סבלו ממצב בריאותי רע יותר.

החוקר הראשי היה פרופ’ אנדריו מנטה (Andrew Mente), שאיננו בוגר לימודי רפואה, ממכון המחקר לבריאות ציבורית באוניברסיטת "מקמאסטר" בקנדה. "הנתונים שלנו הדגישו את החשיבות שבהפחתת צריכת מלח עבור אנשים עם יל"ד, אבל הם אינם תומכים בהמלצה הגורפת שיש להפחית צריכת נתרן (מלח) גם עבור אנשים עם לחץ דם נמוך או רגיל", הוא אמר בראיון לאחר פרסום המחקר, ב-20 במאי". לדבריו, "חשיבות הממצאים שלנו היא בכך שהם הראו כי ההמלצה על הקטנת צריכת נתרן היא גישה נכונה כאשר היא ממוקדת לאנשים עם יתר לחץ דם, שגם צורכים פריטי מזון עשירי נתרן", הסביר ד"ר מנטה.

ואולם, בתגובה חריגה של ה-AHA שפורסמה כשבוע לאחר הופעת דו"ח המחקר נמתחה ביקורת קשה על המחקר: "הקשר שבין נתרן בכמות מוגזמת ליתר לחץ דם, כמו גם לסיכונים גדולים למחלת לב, שבץ, אי ספיקת לב ומחלת כליות, הוא ודאי", נכתב.

צריכת מלח (צילום: אילוסטרציה)

צריכת מלח (צילום: אילוסטרציה)

"הבדל היחיד שבמחקר החדש הוא שהם כללו בו יותר משתתפים. אי אפשר להתבסס על דגימת שתן יחידה להערכת צריכת מלח"

כמו כן, הודגש בהודעת ה-AHA כי ממצאי המחקר אינם תקפים וכי אסור "להשתמש בהם כהמלצה אישית מה לאכול. נשיא ה-AHA, ד"ר מרק קריגר (Creager), הוסיף בהודעה לתקשורת: "מספר גדול של מחקרים רפואיים-מדעיים הראו בבירור כיצד כמות מוגזמת של מלח בתפריט המזון של האמריקנים יכולה לגרום ליתר לחץ דם שמוביל למחלת לב, שבץ מוחי ואפילו למוות".

המחקר התבסס על מאגר נתונים מאוחד לגבי 133,118 אנשים מ-49 מדינות, בגילאי 63-45, שהיו מעורבים בארבעה מחקרים פרוספקטיביים שונים שנמשכו בממוצע כ-4 שנים. 63,559 מהם היו עם יתר לחץ דם ו-69,559 ללא יתר לחץ-דם. החוקרים התבססו על דגימות שתן ועל קריאת מדידות לחץ דם.

נמצא, כי בקרב משתתפי המחקר עם יל"ד נרשמה עלייה של 2.08 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי לכל 1 גרם של מלח, בהשוואה לעלייה של 1.22 מ"מ כספית בלחץ הסיסטולי ל-1 גרם נתרן בקרב אלו ללא יל"ד. ההבדלים, ציינו החוקרים, מובהקים מבחינה סטטיסטית.

בקרב משתתפי המחקר עם יל"ד, הפרשת נתרן של 7 גרם ביום או יותר או הפרשת נתרן של פחות מ-3 גרם ליום – נקשרה לנטייה לסיכון מוגבר למוות ולמחלות קרדיווסקולאריות, בהשוואה להפרשת נתרן של 5-4 גרם ביום.
לגבי אנשים ללא יל"ד, הפרשת הנתרן לא נקשרה לסיכון הנ"ל בהשוואה להפרשת 5-4 גרם ביום. לעומת זאת, הפרשת נתרן של פחות מ-3 גרם ביום נקשרה, באופן מובהק, לסיכון מוגבר למוות ולאירועי מחלות קרדיווסקולריות עיקריות, דיווחו עורכי המחקר.

מדידת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

מדידת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

"שאלת המפתח צריכה להיות לא אם לחץ הדם ירד תודות לצריכת כמות נמוכה מאוד של מלח, אלא אם יש בכך כדי לשפר את הבריאות"

"צריכה מועטה של מלח מפחיתה לחץ דם באורח צנוע, בהשוואה לצריכה ממוצעת של מלח, אבל לצריכה מעטה מדי יש גם השפעות אחרות ובכלל זה עלייה שלילית ברמות הורמונים מסוימים, שעלולה להיות אף גדולה יותר מהתועלת שבהפחתת המלח", קבעו החוקרים. "שאלת המפתח צריכה להיות לא אם לחץ הדם ירד תודות לצריכת כמות נמוכה מאוד של מלח, אלא אם יש בכך כדי לשפר את הבריאות".

בכתבה על המחלוקת בעיתון הקנדי "גלוב אנד מייל" צוין, כי הממצאים  מנוגדים להמלצות שפרסמו במשך שנים גופים כמו ארגון הבריאות העולמי ואיגודי הלב והשבץ המוחי, ובהם חזרה הקביעה שרובנו צורכים יותר מדי נתרן, מה שתורם ליתר לחץ דם, מחלות לב, שבץ ובעיות בריאות אחרות. המחקר הנוכחי והתגובה החריפה של האיגוד האמריקני, נכתב, מביאים לקדמת הבמה את הקרב המתמשך בין מומחי בריאות בנוגע לכמות המלח המומלצת במזון.

ד"ר נורם קמפבל, ראש היחידה למניעת יתר לחץ דם באוניברסיטת קלגרי הקנדית, אמר לעיתון כי מדובר במחקר ברמה נמוכה וכי "ניגודי עניינים כספיים נראים כנושא המרכזי שדוחף את המחלוקת בנושא המלח". גם ה-AHA מצא פגם מהותי בדרך עריכת המחקר: במקום לבצע בדיקת שתן של 24 שעות שמאפשרת לקבל תמונה מדויקת לגבי צריכת המלח היומית, החוקרים התבססו על בדיקת שתן יחידנית והשתמשו בנוסחה להערכת רמות המלח. כמו כן, לא נאספו נתונים לגבי מה האנשים שהשתתפו במחקר אכלו ביום שבו נלקחה הדגימה.

גם פרופ’ אליוט אנטמן מבית הספר לרפואה ב"הרווארד", קרדיולוג בכיר בבית החולים לנשים בריגהאם בבוסטון, ולשעבר נשיא ה-AHA, אמר כי בדיקת שתן נקודתית ויחידה איננה אמינה באורח קיצוני בכל הקשור לצריכת נתרן כוללת. למשל, אמר, אם אשה שאוכלת מזון בריא עשויה לאכול ארוחה הכוללת קצת יותר מלח בלילה שלפני נטילת דגימת השתן – התוצאות שיתקבלו בבדיקה שלה יהיו מעוותות.

בעוד החוקרים הסבירו כי השתמשו בנוסחה מותאת כדי להשיג את המדידות היותר מדויקות שלהם, ניתוח שביצע פרופ’ אנטמן של אותם נתונים מצא אי דיוקים רבים בהערכותיהם. "אין זה הגיוני ואפילו מציאותי להתבסס על מדידה יחידה ולקבוע שהיא מספקת מידע אמין לגבי הקשר שבין צריכת מלח לאירועים קרדיווסקולריים", אמר.

פרופ’ מארי ל'אבה (L'Abbe), יו"ר המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת טורונטו, אמרה כי "נתונים באיכות נמוכה אינם עושים מחקר באיכות נמוכה טובים יותר". היא ציינה כי אותה קבוצת מחקר פרסמה כבר בעבר ממצאים דומים "וההבדל היחיד שבמחקר החדש הוא שהם כללו בו יותר משתתפים. אי אפשר להתבסס על דגימת שתן יחידה להערכת צריכת מלח".

מלח (צילום: אילוסטרציה)

מלח (צילום: אילוסטרציה)

"עורכי מסע הצלב עבור דיאטה דלת-מלח משוחדים בדעותיהם, מאחר שהם בנו את הקריירה שלהם על הרעיון שיותר מדי מלח במזון זה רע לבריאות"

פרופ’ מנטה השיב על הטיעון הזה בראיון שבו אמר כי "עורכי מסע הצלב עבור דיאטה דלת-מלח משוחדים בדעותיהם, מאחר שהם בנו את הקריירה שלהם על הרעיון שיותר מדי מלח במזון זה רע לבריאות". חלק מאותם מחקרים, טען, מומנו על ידי חברות שמייצרות תרופות נגד יתר לחץ דם ולחלק מהמחברים של הדיווחים המדעיים בנושא הזה יש קשרים פיננסיים עם אותן חברות.

"אין ספק", ציין העיתון הקנדי המוערך, "שעבור האדם הממוצע העמדות הללו, שביניהן קיים פער כה רחב, מבלבלות ואפילו מרגיזות. כל הפליפ-פלופ סביב צריכת המלח רק משכנע את האדם הסביר להפסיק להקשיב לכל המסרים שמגיעים מגורמי בריאות הציבור".

"עם זאת", נאמר בדיווח, "הרוב המכריע של המחקרים שנעשו הראו כי ליותר מדי מלח יכולות להיות השלכות בריאותיות שליליות. עד שלא תצטבר כמות גדולה מאוד של ראיות משכנעות שיטענו כי רמות נמוכות של מלח מזיקות לבריאות – המסרים של מומחי הבריאות נשארים תקפים".

נושאים קשורים:  מגזין,  מלח,  מחלוקת,  מחקר,  The Lancet,  יתר לחץ דם,  שבץ,  אירועים קרדיווסקולריים
תגובות
18.06.2016, 00:42

לא הצלחתי להבין את תגובתו של פרופ' מנטה. אם לרופאים שממליצים על תזונה דלת-מלח יש קשרים בחברות שמייצרות תרופות להורדת לחץ דם, איך זה גורם להם להמליץ על הפחתת מלח כדרך להוריד לחץ דם?