סוכרת הריון

רמות פרולקטין גבוהות במהלך ההיריון קשורות לסיכון נמוך לטרום סוכרת או סוכרת לאחר הלידה

רמות פרולקטין, אך לא רמות CMPF או לקטוגן שלייתי, מנבאות את תפקוד תאי בטא לאחר הלידה ואת מידת הסיכון לסוכרת.

15.06.2016, 10:16
בדיקת רמת סוכר בהריון (צילום: אילוסטרציה)

רמות פרולקטין, אך לא רמות CMPF או לקטוגן שלייתי, מנבאות את תפקוד תאי בטא לאחר הלידה ואת מידת הסיכון לסוכרת.

תנגודת לאינסולין (insulin resistance) באמצע ובסוף ההיריון מהווה מבחן מאמץ (stress test) פיסיולוגי לתאי בטא בלבלב, אשר מגיבים בעלייה ניכרת בהפרשת אינסולין. תגובה זו מושגת על ידי עלייה במסת תאי בטא, אשר מושרית על ידי ההורמונים פרולקטין ולקטוגן שלייתי אנושי (human placental lactogenח -HPL).

מנגד, חומצת השומן הפורנואידית CMPFי (3-carboxy-4-methyl-5-propyl-י2-furanpropanoic acid) צצה לאחרונה כווסת שלילי של תפקוד תאי בטא במהלך ההיריון.

בהתחשב בתפקידם בתגובת תאי בטא למבחן המאמץ הקרוי הריון, שיערו החוקרים כי רמות פרולקטין, HPL ו-CMPF טרם הלידה עשויות להיות קשורות לפיזיולוגיית ויסות הגלוקוז של האשה, ולכן יכולות לשקף את מצבה המטבולי לאחר הלידה.

367 נשים עברו הערכות של רמות פרולקטין, HPL ו-CMPF תחת צום בסוף השליש השני או תחילת השליש השלישי להריון. שלושה חודשים לאחר הלידה עברו הנשים מבחן העמס סוכר (OGTT) על מנת להעריך סבילות לגלוקוז (glucose tolerance), תנגודת/רגישות לאינסולין ותפקוד תאי בטא (Insulin Secretion-Sensitivity Index-2 – ISSI-2).

בדיקת העמסת סוכר לאחר הלידה אישרה כי 301 נשים היו עם סבילות תקינה לגלוקוז, בעוד ש-66 נשים היו בטרום-סוכרת או עם סוכרת. רמות הפרולקטין במהלך ההיריון היו גבוהות יותר בקרב נשים שהיו עם סבילות תקינה לגלוקוז לאחר הלידה, בהשוואה לנשים שהיו עם טרום-סוכרת או סוכרת (ממוצע: 98.2 לעומת 80.2 מ"ג/מ"ל, P = 0.0003).

לא נמצאו הבדלים בין שתי קבוצות הנשים מבחינת רמות HPL ו-CMPF.
ניתוחי רגרסיה לינארית מרובים הראו כי רמות פרולקטין לפני הלידה היו גורם קובע של ציון ISSI-2 לאחר הלידה (β = 0.0016, t = 2.96, P = 0.003).

זאת ועוד, רמות גבוהות של פרולקטין במהלך ההיריון ניבאו באופן בלתי תלוי סיכון נמוך לטרום סוכרת או סוכרת לאחר הלידה (יחס סיכוי [ORי]: 0.50, 95% רווח בר סמך 0.35-0.72, P = 0.0002).

לסיכום, רמות פרולקטין במהלך ההיריון מנבאות את תפקוד תאי בטא והסיכון לטרום-סוכרת או סוכרת לאחר הלידה, כאשר נשים שהיו במהלך ההיריון עם רמות פרולקטין גבוהות היו בסיכון נמוך פי שניים לטרום סוכרת או לסוכרת לאחר הלידה.

מקור:
Ravi Retnakaran, Chang Ye, Caroline K. Kramer, Philip W. Connelly, Anthony J. Hanley, Mathew Sermer,Bernard Zinman
Maternal Serum Prolactin and Prediction of Postpartum β-Cell Function and Risk of Prediabetes/Diabetes; Diabetes Care 2016 Apr; dc160043. http://dx.doi.org/10.2337/dc16-0043

נושאים קשורים:  סוכרת הריון,  תאי בטא,  תנגודת לאינסולין,  פרולקטין,  לקטוגן שלייתי,  human placental lactogen,  חומצת שומן פורנואידית,  CMPF,  העמסת סוכר,  טרום סוכרת,  מחקרים
תגובות