• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
סולם פדואה

סולם פדואה יעיל בהערכת סיכון לפקקת ורידים תסחיפית בקרב מאושפזים

מאושפזים עם ציון 4 ומעלה בסולם Pauda prediction score, שקיבלו טיפול נוגד-קרישה מניעתי, היו עם היארעות נמוכה פי שניים של פקקת ורידים תסחיפית, בהשוואה למטופלים שקיבלו טיפול מניעתי על סמך שיקול דעת קליני

פקקת ורידית (אילוסטרציה)
פקקת ורידית (אילוסטרציה)

סולם פדואה (Padua prediction score – PPS) נחשב כמודל מצוין וזמין להערכת הסיכון לפקקת ורידים תסחיפית (venous thromboembolism -יVTE) בקרב מטופלים באשפוז. עם זאת, השפעת השימוש בסולם פדואה במסגרת קלינית לא הוערכה עדיין באופן פרוספקטיבי.

לפי מחקר עם הקצאה אקראית-למחצה (quasi-randomized), מטופלים עוקבים שהתקבלו למחלקה פנימית במרכז רפואי יחיד הוקצו לאסטרטגיית קבלת החלטות על סמך PPS, לפיה ניתן טיפול נוגד קרישה מניעתי (thromboprophylaxis) למטופלים עם ציון PPS של 4 ומעלה, או לאסטרטגיית קבלת החלטות על בסיס שיקול דעת קליני.

כל משתתפי המחקר עברו בדיקת אולטרסאונד מלאה של ורידי הרגליים (compression ultrasonography) עם שחרורם מהאשפוז.

התוצא העיקרי שהוערך היה היארעות VTE, עם או ללא תסמינים, במהלך האשפוז בבית החולים. התוצאים המשניים היו אירוע מבודד של פקקת בווריד עמוק ודיסטלי, דימומים וטיפול מניעתי ראוי בנוגדי קרישה.

628 מטופלים נכללו בניתוח הנתונים. 235 הוקצו לקבוצת ה-PPS ו-393 הוקצו לשיקול דעת קליני. היו הבדלים בין שתי הקבוצות באורך האשפוז, שכיחות של טראומה או ניתוח שאירעו לאחרונה ושבץ.

בהשוואה לביקורת, קבוצת ה-PPS היתה עם היארעות נמוכה יותר, באופן מובהק, של VTEי(8.5% לעומת 15.5%, יחס סיכוי [odds ratio, ORי]: 0.51, 95% רווח בר סמך: 0.30-0.86), גם לאחר התאמה לטיפול מניעתי בנוגדי קרישה ורמות הסיכון של המטופלים לפי קטגוריות PPSי (OR 0.54, 0.31-0.94).

לסיכום, השימוש ב-PPS להערכת הסיכון ל-VTE נקשר לירידה בהיארעות VTE, בהשוואה לשיקול דעת קליני בלבד. עם זאת, החוקרים מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשש את ממצאי המחקר.

מקור:
Federico Germini , Giancarlo Agnelli, Marta Fedele, Maria Giulia Galli, Michela Giustozzi,Maura Marcucci, Gloria Paganelli, Emanuele Pinotti, Cecilia Becattini; Padua prediction score or clinical judgment for decision making on antithrombotic prophylaxis: a quasi-randomized controlled trial; Journal of Thrombosis and Thrombolysis; First online: 06 April 2016

נושאים קשורים:  סולם פדואה,  Padua prediction score,  פקקת ורידים תסחיפית,  Venous Thromboembolism,  קבלת החלטות רפואיות,  ורידי הרגליים,  compression ultrasonography,  טיפול נוגד קרישה מניעתי,  מחקרים
תגובות