חדשות

מרפאה חדשה לטיפול רב-תחומי במחלות מסתמי הלב נפתחה ב"הדסה" עין כרם

לדברי פרופ' רונן בארי מ"הדסה", במסגרת המרפאה החדשה, "צוות מומחים בנושאי אקו, קרדיולוגיה, קרדיולוגיה פולשנית, מסתמים, כירורגיה ורופאים חיצוניים בתחום הקרדיולוגי יהיה מעורב בהליך קבלת ההחלטות"

צנתור (צילום: אילוסטרציה)

מרפאה חדשה לאבחון ולטיפול רב-תחומי במחלות מסתמי הלב החלה לפעול במסגרת מערך הלב במרכז הרפואי "הדסה" עין כרם. בית החולים מסר, כי מדובר במערך רב-תחומי שנועד להתמודד עם השכיחות הגבוהה של מחלות מסתמים באוכלוסייה.

לדברי בית החולים, הסיבה העיקרית לעלייה בשיעור התחלואה במחלה נעוצה בעלייה הניכרת בתוחלת החיים הממוצעת וגם בשיעור גבוה מאוד של הישרדות מאירועים לבביים בקרב צעירים.

לדברי פרופ’ רונן בארי ממערך הלב ב"הדסה", גיל החולה והתקפי לב הם מהגורמים העיקריים לעיוותים במסתמי הלב ולכשל בתפקודם. מעבר לסכנה הברורה והמידית לחיי המטופל, הרי שאיכות החיים נפגעת.

בעבר הלא רחוק, ציין פרופ' בארי, ברירת המחדל היתה החלפת מסתם באמצעות ניתוח לב פתוח. הליך רפואי מורכב וקשה זה דורש התאוששות ממושכת. כיום, הטיפולים הפולשניים הפכו ליעילים ולבטוחים יותר, ובמקרים רבים מתמודדים עם הבעיה ברמת חדר הצנתורים בלבד, ללא צורך בניתוח.

על מנת ליעל את הטיפולים, כמו גם כדי להקטין את הסיכון לחולה ולחשוף אותו למינימום של סיכון, נדרשת התייחסות רב תחומית לנושא, הוסיף פרופ’ בארי, "לא ניתן להשאיר את ההחלטה בידי קרדיולוג בודד".

"הטיפול בחולה המסתמים מחייב החלטת צוות משותף לקרדיולוגים ולכירורגים. החולה המופנה אל מכון הלב מרופא המשפחה שלו עובר כיום תהליך שעלול להימשך חודשים, עד שכל המומחים הרלוונטיים יוכלו להגיע להחלטה לגבי הטיפול. במקרים רבים אין לחולה המורכב את הזמן הזה. כאן נכנס לפעולה הצוות הרב-תחומי הדואג לאקו לב, לבדיקת מאמץ, לצנתור או לאקו תוך-ושטי (TEE). בתוך פחות משבוע ניתן להגיע להחלטה על סוג הטיפול המיטבי הנדרש ולהוציאו לפועל", אמר.

מרפאת המסתמים, מסר עוד בית החולים, היא ככל הידוע היחידה מסוגה בארץ. היא מתוכננת לפעול יום אחד בשבוע ולקצר את תהליך האבחון וקביעת הטיפול הרלוונטי לחולים - ממספר חודשים עד לשבועיים מרגע ההפניה.

"הרעיון הוא שצוות מומחים בנושאי אקו, קרדיולוגיה, קרדיולוגיה פולשנית, מסתמים, כירורגיה ורופאים חיצוניים בתחום הקרדיולוגי, יהיה מעורב בהליך קבלת ההחלטות לטיפול על מנת לקצר זמנים, לשפר את איכות החיים של החולה ולהעניק לו את הטיפול האופטימלי בהתאם לצרכיו", אמר פרופ’ בארי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מסתמים,  טיפול רב-תחומי,  פרופ' רונן בארי,  מרפאה,  צנתור,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות