מיאלומה נפוצה

חסימת פעילות MIF במיאלומה נפוצה מגבירה רגישות תאי הפלסמה לכימותרפיה

גורם עיכוב נדידת תאים (MIF) מווסת ביטוי מולקולות המאפשרות היצמדות תאי פלסמה חולים לתאי סטרומה במח העצם, והוא מבוטא ברמות גבוהות בתאי מיאלומה נפוצה במח העצם; חסימת MIF מגבירה את התגובה לטיפול כימותרפי

מיאלומה נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
מיאלומה נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

מיאלומה נפוצה (Multiple myeloma - MM) הינה מחלה ממארת חשוכת מרפא המאופיינת בהצטברות תאי פלסמה סרטניים במח העצם. המנגנון העומד מאחורי קישור תאי MM למח העצם אינו מובן לחלוטין.

המשמעות הקלינית של ביטוי גורם עיכוב נדידת תאים (migration inhibitory factorי– MIF) נבחנה על ידי ניתוח שישה מאגרי נתונים בלתי תלויים של פרופילי ביטוי גנים בתאי MM ראשונית, על ידי מבחן t וניתוח קפלן-מאייר.

החוקרים השתמשו ב-ELISA על מנת לבחון את שיעור הביטוי של MIF. דימות bioluminescent in vivo סייע בקביעת מיקום תאי MM ויעילות הטיפול בשתלי MM ממקור אנושי במודל עכברים, כאשר בכל קבוצה היו שלושה עד ארבעה עכברים.

היצמדות תאי MM לתאי סטרומה במח העצם נוטרה על ידי מערך היצמדות תאים. ויסות MIF של ביטוי מולקולות להיצמדות תאים נקבע על ידי מערך ChIPי(chromatin immunoprecipitation). הניתוחים הסטטיסטיים היו דו-צדדיים.

רמות גבוהות של MIF אותרו בתאי MM במח העצם (רמות MIF בפלסמת מח העצם: בתאים בריאים = 10.72 ± 5.788 נ"ג/מ"ל, n=5; בתאי MMי = 1,811 ± 248.7 נ"ג/מ"ל, n=10י; p<0.001).

רמות גבוהות של ביטוי MIF נקשרו להישרדות נמוכה (ניתוח קפלן-מאייר להישרדות כללית עם MMי: 87 מטופלים עם MIFhighי, 86 מטופלים עם MIFlowי; p=0.02).

השתקת ביטוי MIFי(knock down) פגמה ביכולת תאי MM להיצמד לתאי סטרומה במח העצם in vitro והובילה ליצירת גידולים מחוץ למדולה של מח העצם בעכברים עם כשל חיסוני משולב חמור (SCID).

MIF פעל דרך הקולטן CXCR4 והמתאם COPS5 שנמצאים על פני שטח התא על מנת לווסת את ביטוי מולקולות היצמדות התאים ALCAMי, ITGAV ו-ITGB5 בתאי MM. זאת ועוד, תאי MM עם מחסור ב-MIF היו רגישים לכימותרפיה in vitro כאשר הושרו בתרבית משולבת עם תאי סטרומה של מח העצם וגם in vivoי.

4-IPP, אשר חוסם את MIF, הגביר את רגישות תאי MM לכימותרפיה.

ממצאי המחקר הראו, כי MIF משחק תפקיד מרכזי והוא מולקולת מטרה בטיפול ב-MM. חסימת פעילות MIF מגבירה את רגישות תאי MM לכימותרפיה.

מקור:
Yuhuan Zheng, Qiang Wang, Tianshu Li, Jianfei Qian, Yong Lu, Yi Li, Enguang Bi,Frederic Reu, Yu Qin, Judy Drazba, Eric Hsi, Jing Yang, Zhen Cai, and Qing Yi; Role of Myeloma-Derived MIF in Myeloma Cell Adhesion to Bone Marrow and Chemotherapy Response
JNCI J Natl Cancer Inst (2016) djw131doi:10.1093/jnci/djw131First published online July 5, 2016 (11 pages)

נושאים קשורים:  מיאלומה נפוצה,  תאי פלסמה,  מח העצם,  גורם עיכוב נדידת תאים,  MIF,  תאי סטרומה במח העצם,  היצמדות תאים,  CXCR4,  COPS5,  ALCAM,  ITGAV,  ITGB5,  4-IPP,  מחקרים
תגובות