חדשות

בית חולים שדה של צה"ל קיבל הציון הגבוה ביותר מארגון הבריאות העולמי

ה-WHO החליט לדרג את רמת בתי החולים שדה הפועלים באזורי אסון, וזה הישראלי קיבל את הדרגה הגבוהה ביותר; נכון להיום, הוא היחיד ברמה זו

חברי משלחת צה"ל לנפאל מצטלמים לפני העלייה למטוס ב-2015 (צילום: דובר צהל, דרך פלאש 90)

בית חולים שדה של חיל רפואה בצה"ל, המופעל בידי ישראל באירועי אסון ברחבי העולם, קיבל מארגון הבריאות העולמי (WHO) את הציון הגבוה ביותר והוא בית החולים שדה הראשון בעולם שזכה בציון זה; כך מסר מפקד היכא"מ (יחידה כירורגית אשפוזית מטכ"לית), אל"מ (מיל') ד"ר עופר מרין, המשמש כמנהל יחידת הטראומה ב"שערי צדק" בירושלים.

היומון "ישראל היום", שדיווח על כך היום (ב'), מסר כי הליך הדירוג שהעניק לבית החולים את הציון הגבוה (3) בוצע בשבועות האחרונים על ידי ארגון הבריאות העולמי. הארגון החליט לקבוע סטנדרטים לבתי-חולים שדה בעולם, לאחר האסון שהתרחש בהאיטי ב-2010. במשך כחצי שנה עד שנה נערך תהליך הבקרה על ידי צוות של הארגון העולמי, שהגיע כדי להתרשם מבית החולים. תהליך הבקרה עצמו נמשך כמה ימים.

ד"ר עופר מרין: "כשארגון בינלאומי אובייקטיבי אומר שצריך ללמוד מאתנו, זה מרגש מאוד"

כחלק מהמסקנות שהוסקו בעקבות מבצע הסיוע בהאיטי, בו פעלו 400 בתי חולים שדה מ-50 מדינות, פירסם ה-WHO מסמך בן יותר מ-100 עמודים, שבו נקבעו הסטנדרטים והדרישות המחייבות מבתי חולים למטרה זאת. הם סווגו לשלוש רמות: דרגה 1 היא הבסיסית ביותר, דרגה 2 היא הדרגה המחייבת, הכוללת יכולת לבצע ניתוחים, יכולת להעניק שירותי עזרה ראשונה מתקדמת ולהציג גם יכולות כירורגיות מסוימות. דרגה 3 היא הגבוהה ביותר. בבית חולים שדה מדרגה זו ניתן לבצע כירורגיה פולשנית וגם לאשפז.

בנוסף לבית החולים הצה"לי, עוד 16 מדינות מפעילות כיום בתי חולים דומים.
"המסמך של ה-WHO נועד להדגיש שכאשר יחידות אורחות מגיעות, הן צריכות לעמוד בסטנדרטים", אמר ד"ר מרין לעיתון, "זה נשמע מאוד טריוויאלי, אבל למי שמכיר אזורי אסון, למשפט הזה יש עוצמה אדירה. בעבר, מדינות שרצו לשלוח משלחות סיוע לאזורי אסון גרמו לא אחת לנטל על המדינות שאירחו אותן. כשארגון בינלאומי אובייקטיבי אומר שצריך ללמוד מאתנו, זה מרגש מאוד".

לדבריו, הצוות של ארגון הבריאות העולמי הכריז שבית החולים שדה הישראלי הוא היחיד בעולם בשלב זה המוכר כבית חולים בדרגה 3, ואחד מהם אפילו אמר "יש מקום שהעולם ילמד מבית חולים השדה הישראלי".

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  בית חולים שדה,  חיל רפואה,  האיטי,  ד"ר עופר מרין
תגובות