• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
קוליטיס כיבית

אין יתרון לשילוב אדאלימומואב (Humira) ואימונומודולטוריים על פני Humira לבדה בחולי קרוהן או UC

ניתוח פוסט-הוק של 6 ניסויים מבוקרים לא הדגים תועלת משילוב אדאלימומואב (Humira) ואימונומודולטוריים על פני Humira לבדה בחולי קרוהן או ulcerative colitis, שמחלתם לא אוזנה בעזרת הטיפול הקונוונציונלי

קוליטיס כיבית (צילום: אילוסטרציה)

Adalimumabי(Humira, Abbvie) מאושרת כיום כטיפול לחולי מחלת קרוהן (Crohn) או דלקת מעי גס כיבית (ulcerative colitis, UC) לאחר כישלון הטיפולים המסורתיים, כולל קורטיקוסטרואידיים ומווסתי מערכת החיסון (Imuunomodulators, IMM) כגון אזאתיופרין ומתוטרקסאט.

סקירה שפורסמה לאחרונה באתר כתב העת Alimentary pharmacology and therpauetics ביקשה להשוות את התועלת, הבטיחות והפרמקוקינטיקה של שילוב IMM ו-Humira לזו של Humira לבדה, בחולי קרוהן ו-UC ללא איזון מספק של המחלה תחת הטיפול הקונוונציונלי.

בסקירה הושוו חולי קרוהן או UC בינונית-חמורה מ-6 ניסויים אקראיים, כפולי-סמיות ומבוקרי פלסבו, להם ניתנה Humira כטיפול בודד (חולי קרוהן בשלב ההשראה: 245, חולי קרוהן בשלב התחזוקה: 185, UC בשלב ההשראה: 185, UC בשלב התחזוקה: 157) או כתוספת לטיפול המקורי (139, 139, 140 ו-100, בהתאמה).

Humira לבדה השיגה שיעור הפוגה במחלה (ציון פעילות המחלה < 150 עבור חולי קרוהן וציון Mayo ≤ 2 ללא אף תת-ציון מעל ל-1 עבור חולי UC) דומה לזה שהשיג שילוב Humira ו-IMM, בכל המחקרים. מינון Humira הממוצע בשבוע 4 (חולי קרוהן) או בשבוע 8 (חולי UC) לא נבדל באופן מובהק בין שני קבוצות הטיפול.

שיעור התופעות הלא-רצויות היה דומה בשתי קבוצות הטיפול.

את הממצאים מסכמים החוקרים בקביעה, כי ניתוח בדיעבד (post hoc) של שישה ניסויים מבוקרים לא הדגים תועלת משילוב Humira ואימונומודולטוריים על פני Humira לבדה בחולי קרוהן או ulcerative colitis, שמחלתם לא אוזנה בעזרת הטיפול הקונוונציונלי, ללא הבדל בבטיחות בין שני משטרי הטיפול.

מקור:
Colombel J-F, Jharap B, Sandborn WJ, et al. Effects of concomitant immunomodulators on the pharmacokinetics, efficacy and safety of adalimumab in patients with Crohn’s disease or ulcerative colitis who had failed conventional therapy. Aliment Pharmacol Ther 2017;45(1):50–62.

נושאים קשורים:  קוליטיס כיבית,  יומירה,  Humira,  Adalimumab,  אדאלימומאב,  מחלת קרוהן,  מחקרים