HIV

בריאות עצם בבני נוער שנדבקו לפני הלידה בנגיף ה-HIV

מחקר רב-מרכזי בחן את ההשפעה של הידבקות פרינטלית ב-HIV על בריאות ושחלוף עצם בקרב בני-נוער אסיאתים עם דיכוי וירולוגי

18.04.2017, 07:43
צילום רנטגן של אגן ועמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את הימצאות מסת עצם נמוכה והקשר שלה לשחלוף עצם לא-תקין, בקרב בני-נוער אסיאתים שנדבקו פרינטלית ב-HIV.

העבודה בוצעה בתבנית של מחקר חתך, רב מרכזי, בארבעה מרכזים פדיאטריים לטיפול ב-HIV בתאילנד ובאינדונזיה. במחקר השתתפו בני נוער בגילאי 10-18, שנדבקו פרינטלית ב-HIV, קיבלו טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (ART) והגיעו לדיכוי וירולוגי שהוגדר כפחות מ-400 עותקי HIV RNA למיליליטר.

תוצאים שנבדקו במחקר כללו dual-energy X-ray absorptiometry של עמוד השדרה הלומבארי (L2-L4) וסמנים של שחלוף עצם. ציוני Z של צפיפות מינרלים בעצם (BMD) וצפיפות מינרלים נראית בעצם (BMAD) חושבו על בסיס התאמה לגיל ומין של אוכלוסייה תאילנדית בריאה. צפיפות עצם נמוכה הוגדרה כציון Z≤2י(BMD או BMAD).

מתוך 396 משתתפים, 57% היו בנות. הגיל החציוני של המשתתפים היה 15.0 (טווח בין רבעוני 13.3-16.9) ו-73% מהמשתתפים היו בשלב Tanner 3-5. בזמן ההרשמה למחקר, הספירה החציונית של תאי CD4 הייתה 734 (טווח בין רבעוני 581-907), ו-37% מהמשתתפים קיבלו טיפול מבוסס מעכב פרוטאז (PI).

ההימצאות הכללית של ציון Z≤2 ל-BMD ו-BMAD הייתה 16.4% ו-8.3%, בהתאמה. ציוני Z נמוכים נמצאו כקשורים בגיל מבוגר יותר, משתתפות ממין נקבה, BMI באחוזון קטן מ-5%, חשיפה גבוהה ל-PI וספירת תאי CD4 קטנה מאחוזון 15% לפני תחילת ART. סמני שחלוף עצם מוגברים נמצאו כבעלי קשר הפוך לציוני Z.

מסקנת החוקרים היתה, כי בבני הנוער האסיאתים שהשתתפו במחקר זה ונדבקו ב-HIV פרינטלית, מסת עצם נמוכה נמצאה כקשורה לגיל מבוגר יותר, מין נקבה, BMI נמוך, חשיפה מוגברת ל-PI ומצב אימונולוגי לקוי לפני תחילת ART. בקרה לא תקינה על שחלוף עצם נמצאה כקשורה בדה-מינרליזציה של העצם.

החוקרים סבורים, שיש לבצע בדיקות סקר לצפיפות עצם באוכלוסייה זו על מנת לאתר אנשים שיוכלו להרוויח מהתערבות לצורך שימור בריאות עצם.

מקור:
Sudjaritruk, T. et al. (2017) HIV Medicine. 18(4), 235.

נושאים קשורים:  HIV,  איידס,  ART,  BMD,  אוסטאופורוזיס,  Z-SCORE,  CD4+,  מחקרים
תגובות