חדשות

משרד הבריאות: עלייה חדה במספר מקרי דלקת קרום המוח מתחילת 2017

לפי הודעת המשרד, שיעור גבוה מהרגיל של מקרי דלקת קרום המוח בחודשים האחרונים בארץ נובע מהידבקות באנטרו-וירוסים שונים; המשרד הנחה את בתי החולים לבצע בדיקות נוזל שדרה בכל מקרה מאובחן של מנינגיטיס, לנוכח עלייה פי 3-4 לעומת המצב בשנה שעברה

דלקת קרום המוח: צילום מיקרוסקופי של חיידקי Neisseria meningitidis (מקור: ויקיפדיה)
דלקת קרום המוח: צילום מיקרוסקופי של חיידקי Neisseria meningitidis (מקור: ויקיפדיה)

משרד הבריאות הורה לבתי החולים להתחיל לבצע בדיקות נוזל שדרה בכל מקרה מאובחן של דלקת קרום המוח (מניניגיטיס), לנוכח העלייה החדה שנרשמה בחודשים האחרונים במספר החולים במחלה. הבדיקות נועדו לזהות את החיידק שגרם לדלקת או אם נגרמה על ידי נגיף.

לפי הודעת המשרד, בחודשים ינואר עד מארס השנה נרשמה עלייה פי 4-3 במספר המקרים של דלקת קרום המוח לעומת תקופה מקבילה בשנים קודמות. הצפי הוא שמגמת העלייה תימשך גם בחודשים הבאים.

מדי שנה מדווחים בישראל כ-80 עד 120 מקרים של דלקת קרום המוח. 5%-15% מהמקרים נגרמים על-ידי אנטרו-וירוסים (נגיפי מעיים). ברבעון הראשון של 2017, כאמור, הצטברו דיווחים על עלייה במספר המקרים של דלקת קרום המוח הנגיפית - 82 מקרים, שהם פי 4-3 יותר מהתקופה המקבילה בשנים הקודמות.

בדיווח ב-Ynet אתמול (א') נמסר, כי על -פי נתוני המעבדה המרכזית לנגיפים, כ-25% מהדגימות הקליניות שנשלחו אליה בינואר-פברואר עם חשד לדלקת קרום המוח היו כתוצאה מאנטרו-וירוסים. במארס, שיעור התוצאות החיוביות לנגיפים אלה היה כ-40%. הזן השכיח הוא אנטרו-וירוס 18, שאינו נחשב לאלים יותר מהזנים האחרים.

יש לציין כי בעבר הרחוק היותר, בשנים 2003-1998, הגיע מספר מקרי דלקת קרום המוח בישראל ליותר מ-200 בשנה. מרבית החולים במנינגיטיס הם ילדים, בני נוער וצעירים, אבל גם מבוגרים עם מערכת חיסון ירודה.

זני החיידקים הגורמים למחלה הם לרוב מנינגוקוק, פנאומוקוק והמופילוס אינפלואנזה. התסמינים העיקריים: חום גבוה, כאב ראש עז, רגישות לאור, קשיון עורפי בשכיבה, בחילות והקאות, לעתים גם בלבול, ישנוניות יתר, פרכוסים ואף איבוד הכרה זמני.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  אנטרו-וירוס,  דלקת קרום המוח,  מנינגיטיס
תגובות