סיקור ADA

מחקר ה-LEADER: השוואה לגבי תוצאות קרדיווסקולריות לפי השינוי ב-HBA1C כתוצאה מהטיפול

התוצאה החדשה המעניינת ביותר שהוצגה היום בכנס ADA, בעיני, הייתה השוואה בתוצאות קרדיווסקולריות בין המשתתפים שטופלו בוויקטוזה לבין אלו שטופלו בפלצבו לפי השינוי ב-HBA1C לאורך המחקר

בדיקת רמת סוכר במבוגרים, סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

אתמול התקיים סמינריון שהציג תוצאות ישנות וחדשות ממחקר ה-LEADER (שהוכיח את הבטיחות והיעילות של VICTOZA מבחינה קרדיווסקולרית).
בעיניי, התוצאה החדשה המעניינת ביותר הייתה השוואה בתוצאות קרדיווסקולריות בין המשתתפים שטופלו בוויקטוזה לבין אלו שטופלו בפלצבו לפי השינוי ב-HBA1C לאורך המחקר.

החוקרים חילקו את כל האוכלוסייה לשלושה חלקים (שלישים) לפי מידת השיפור (או חוסר השיפור) ב-HBA1C במהלך המחקר והשוו בכל קבוצה את התוצאות הקרדיווסקולריות בין החולים שטופלו בוויקטוזה לבין אלו שלא טופלו בה. החוקרים הראו, כי בעוד האירועים הקרדיווסקולריים הופחתו משמעותית עם ויקטוזה בשתי הקבוצות עם ההפחתה ב-HBA1C, הרי שבקבוצה השלישית - שלא הייתה בה הפחתה משמעותית ב-HBA1C - גם לא הייתה הפחתה משמעותית באירועים הקרדיווסקולריים עם הוויקטוזה.

מה ניתן ללמוד מכך? ראשית חייבים לקרוא את הניתוח באופן מדויק כאשר יתפרסם, אבל יתכן שהמשמעות של ניתוח זה הוא שחולים שלא מגיבים לויקטוזה (או לטיפולים אחרים) מבחינת שיפור איזון הסוכרת גם לא מרוויחים מבחינת הגנה קרדיווסקולרית. כאמור, רק לאחר שנקרא הכל נוכל להגיע למסקנות חד משמעיות בעניין.

בהמשך הסמינריון הציג ניסן (NISSEN) את דעתו על המחקרים הקרדיווסקולריים בסוכרת מהשנים האחרונות. יש לציין שלאיש זכויות רבות מבחינת העובדה שהאנליזה השנויה במחלוקת שלו בנוגע לסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בעת השימוש ברוזיגליטזון-אבנדיה, שפורסמה בשנת 2007, הייתה מהגורמים המובילים להחלטת ה-FDA על הצורך בביצוע מחקרי תוצאה קרדיווסקולריים בתרופות לסוכרת.

לדעתי, ההרצאה שלו אתמול הייתה דלה, שטחית ומאכזבת מאוד. ניסן טען לדוגמה שהתרופות מקבוצת מעכבי ה-DPP4 לא חשובות כלל מכיוון שהן לא הוכיחו עדיפות קרדיווסקולרית. אני חושבת כמובן שיש עדיפות לתרופות עם יעילות ולא רק בטיחות קרדיווסקולרית אולם אין להתעלם מהיתרונות של קבוצה זו מבחינת מיעוט תופעות הלוואי, בטיחות (כולל קרדיווסקולרית) והתאמה במיוחד לאוכלוסייה הקשישה ולאוכלוסייה עם אי ספיקת כליות.

כמו כן, ניסן טען שההשוואה בין התוצאות השונות במחקרים הנוגעים לתרופות מאותה הקבוצה מוכיחה שאין class effect ושההבדלים נובעים רק מההבדל בין התרופות. הוא התעלם לחלוטין מהעובדה שהמחקרים בוצעו באוכלוסיות שונות ולכן ההשוואה ביניהם אינה כה פשוטה.

כולנו פה מחכים בקוצר רוח לפרסום תוצאות מחקר ה-DEVOTE ומחקר ה- CANVAS בהמשך היום.

נושאים קשורים:  live מה-ADA,  סוכרת,  מחקר LEADER,  ויקטוזה,  VICTOZA
תגובות